ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کودکان، نخستین آسیب‌دیدگان آلودگی هوا در اصفهان

شهروندان:
یک عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اینورژن (وارونگی هوا)در واقع حالت طبیعی از یک رویداد هواشناسی و جوی است و اصلا قابل کنترل نیست و تنها کاری که در مقابل با این پدیده می‌توان انجام داد کاهش اثرات و منابع انتشار آلاینده است.

کودکان آلودگی هوایعقوب حاجی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آلودگی هوا مسئله‌ای است که افزایش آن به پارامترهای هواشناسی، منابع انتشار و ظرفیت طبیعی هوا بستگی دارد.

وی افزود: وضعیت کیفی هوا در دو شرایط سالم و یا آلاینده قرار می‌گیرد یعنی اگر هوا بتواند آلایندگی‌ها تولید شده را پالایش کند و تا حد مجاز باقی بگذارد هوا سالم است، اما هنگامی که منابع انتشار بیش از ظرفیت خود پالایی هوا باشند غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.

این عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اینورژن زمانی اتفاق می‌افتد که غلظت آلاینده‌ها به خصوص آلاینده‌های بحرانی از جمله ازت، گوگرد و مونواکسید کربن افزایش یابد و افزایش این آلاینده‌ها است که اینورژن را خطرناک می‌کند و سلامت انسان را با تهدید جدی رو به رو می‌سازد. خطرات اینورژن می‌تواند بلندمدت یا کوتاه‌مدت و یا با غلظت بیشتر و یا کمتر باشد.

این عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که اثرات مخرب اینورژن بیش از چیزی است که در میدان دید شهروندان قرار می‌گیرد، ادامه داد: هنگام رخ دادن اینورژن، اولین افرادی که آسیب می‌بینند کودکان زیر پنج سال هستند و آن‌ها اولین واکنش را نسبت به افزایش آلاینده‌ها نشان می‌دهند.

حاجی زاده اضافه کرد: بر اساس تحقیقات و طبق گفته کارشناسان اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش ارتفاع آلودگی، دستگاه تنفسی انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل است که در زمان اینورژن مراجعات به اورژانس چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پس از وقوع یک اینورژن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: کاهش سریع منابع انتشارکننده آلودگی از جمله صنایع و حمل و نقل، مدیریت ترافیک و اجرای طرح‌هایی مانند زوج و فرد کردن خودروها اگرچه گفته می‌شود بی اثر است اما تاثیر مثبت خود را دارد.

این عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که در برنامه‌های بلندمدت کاهش آلودگی هوا باید ارتقای سطح آگاهی مردم و آموزش فرهنگ شهروندی در راس امور باشد، اظهار کرد: خودروهای تک سرنشین باید از کلان شهرها حذف شوند و انتقال صنایع، فیلتر کردن صنایع، جایگزینی سوخت‌های مناسب و تغییر نیروگاه‌ها به نیروگاه‌های حرارتی از جمله فعالیت‌هایی است که باید انجام شود.

حاجی زاده تاکید کرد: نوع آلودگی در اصفهان با دیگر شهرهای جهان و کشور که دارای اینورژن هستند تفاوت نمی‌کند، اما تفاوت آنجایی است که در اصفهان متاسفانه آلاینده‌ها با ریزگردها همراه می‌شوند و مدت‌های بیشتری در هوا باقی می‌مانند پس غلظت آلاینده‌ها بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در وقوع یک اینورژن به جز ذراتی که قابلیت اندازگیری دارند هیدروکربن‌های حلقوی، بنزن‌ها، و دی‌اکسین‌ها از جمله موادی هستند که در کشور سنجش نشده‌اند و هنوز اطلاعاتی از آن‌ها در دست نداریم و مطمئنا در چنین هوای آلوده‌ای آن‌ها نیز یافت خواهند شد که بسیار هم خطرناک هستند.

این عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در کلان شهر اصفهان با توجه به برآوردهای علمی می‌توان گفت دی‌اکسین‌ها در هوا وجود دارند چرا که صنایعی همچون ذوب آهن در اطراف اصفهان قرار دارد و ذوب فلزات یکی از منشأهای تولید کننده دی‌اکسین است، اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.