ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت وگو با پروين دادانديش درباره اعتدال و جوانان

نسل چهارم واقع گرای منفعل نباشد

شهروندان:
نسل امروز نسل بی هدف و سردرگم نیست، نسل جوان امروز خواسته ها و آرمان های خودش را دارد، گاه این خواسته ها بدون محور خاصی هستند یا با افراط پیش می رود یا با تفریط، عدم وجود یک محور تعادلی باعث خواهد شد تا هدف‌های از پیش تعیین شده محقق نشوند.

پروین داداندیشدر رابطه با این موضوع بر آن شدیم تا با پروین داداندیش، قائم مقام کمیته جوانان و بانوان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت وگو بنشینیم. او هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق بوده و از فعالان حقوق زن محسوب می شود که فعالیت های کاری خود را با تخصص و حفظ کرسی دانشگاهی و جایگاه علمی همراه داشته است. چاپ مقالات متعدد در حوزه زنان مدیریت و برگزاری همایش های متعدد در حوزه مسائل مربوط به زنان را طی سالیان متمادی در کارنامه خود دارد.

  • آیا در طول چند نسل و دهه های گذشته بیشتر شاهد اعتدال و اعتدال ورزی بوده ایم؟

اگر شرایط اجتماعی و سیاسی را از اول انقلاب در نظر بگیریم، شرایط به کلی دگرگون شده بود. مفهوم انقلاب در هر جامعه معمولابا زیر و رو شدن ساختار ها، ارزش ها، نهاد ها و سازمان های سیاسی و اجتماعی همراه است بنابراین در این محیط درک اعتدال و اعتدال گرایی مشکل است. به نظر می رسد در شرایط بی ثباتی و انقلابی اعتدال گرایی امکان پذیر نیست زیرا در هم ریختگی های موجود در اوایل هر انقلابی تا حدی باعث ار بین رفتن معنای اصلی اعتدال می شود. در واقع جامعه در آن زمان به سمت اعتدال نمی رود و بیشتر به سمت هیجانات موجود در آن برهه به پیش می رود. در زمان جنگ و دفاع مقدس هم تا حدودی به همین شکل بود. تمام نیرو ها بسیج شده بودند، آن هم علیه یک دشمن واحد که خواهان تجاوز به کشور بود و در آن برهه کشور در حالت عدم تعادل به سر می برد. لذا امکان اینکه جامعه و نسل جوان به سمت اعتدال پیش برود بسیار کم بود. بعد از آن هم شاهد دوران مختلفی مثل سازندگی و اصلاحات و اصولگرایی بودیم. در هر برهه جامعه شاهد افراط و تفریط در کنش های سیاسی بود و با ایجاد فضای دوقطبی در جامعه، واگرایی به جای همگرایی و همبستگی اجتماعی تبلیغ می شد. در این شرایط نسل دوم و سوم انقلاب نتوانست اعتدال گرایی را مشاهده و تمرین کند. البته در این فضای غبارآلود هم مباحث اعتدالی زیادی مطرح شد ولی باز پاسخ مناسبی را به دلیل اینکه شرایط مناسب نبود، دریافت نکرد.

  • آیا اعتدال در مفهموم نسلی خودش دارای بار معنایی متفاوت بوده است؟به این معنا که در هر دوره آیا اعتدال دارای مفهوم خاصی بوده است؟

معنای اعتدال یکی است اما در فکر و رفتارهر نسل کاملامی تواند متفاوت باشد. برای مثال می توان این گونه بیان کرد این اعتدالی که نسل اول انقلاب به آن فکر می کرد نسل چهارم هم باید به همان شکل به آن فکر و عمل کند؟ و جوانان ما اعتدالی که ما به آن فکر می کردیم باید نهادینه کنند یا نه؟ به نظر من شرایط زمانی و مکانی بر گفتمان اعتدال و کنش و منش اعتدالی تاثیر می گذارد. ممکن است در تعریف یکی باشد اما در عمل می تواند در زمان های مختلف اعتدال گرایی تفسیر متفاوتی داشته باشد.

  • آیا می توان آن را کاملااز هم برای هر نسل تفکیک کرد؟

من معتقدم نسل اول که تا حدی به اعتدال می اندیشید نتوانست به طور کامل به آن عمل کند. حتی در مبانی فکری هم کاملابه آن اعتقاد داشت اما شرایط مانع اجرای آن شد. در واقع در محیط تقابلی و متضاد به هیچ عنوان اعتدال جایی برای تبلور پیدا نمی کند. اعتدال نیازمند ثبات است. باید فارغ از همه نگرانی ها باشد. البته باید توجه داشت که نسل امروز برداشت متفاوتی با نسل گذشته از اعتدال دارد. مولفه های اعتدال، عدالتخواهی، امنیت طلبی، صلح طلبی، عقل گرایی و قانون گرایی است.

  • به نظر شما نسل چهارم اعتدال را در چه چیزی می بیند و در چه چیز باید ببیند؟

به نظر من این نسل باید واقع بین و واقع گرای فعال باشد و از آرمان گرایی احساسی به یک واقع گرایی عقلی و فعال برسد. امروز اعتدال گرایی نیازمند هموار شدن شرایط است. بازگشت امید و اعتماد به جامعه ضروری است. به نظر من با توجه به مواردی که در سطح جامعه می بینیم نوعی بی تفاوتی در نسل جوان امروز وجود دارد. بی تفاوتی اعتدال نیست. جوان امروز ممکن است به نوعی واقع گرایی انفعالی گرایش پیدا کند. این گرایش برای جامعه جوان در حال توسعه و پیشرفت سازنده نیست. کشور ما اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز به پویایی، نشاط، عقل گرایی و قانون گرایی دارد.

 مصطفی تجملی – اعتماد

برچسب‌ها : , ,