ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دلایل بی‌قانونی در تامین اجتماعی

شهروندان:

گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نهایی شد و در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت این موضوعی بود که روز گذشته علیرضا‌محجوب نماینده تهران و رئیس تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی مطرح کرد.

تامین اجتماعیوی در این گزارش به تماس‌هایی برای عدم ادامه بررسی‌ها درباره تامین‌اجتماعی خبر داد و عنوان کرد بی‌قانونی در این سازمان نهادینه شده و مدیران در این سازمان به فکر خود هستند تا زیر مجموعه‌شان. او تاکید کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود اینکه مدیران این سازمان اعلام کرده‌اند که بودجه‌ای برای افزایش حقوق بازنشستگان ندارند پاداش‌های میلیاردی برای خود در نظر گرفته‌اند.

سه گروه برای تحقیق کار کردند

علیرضا محجوب ،رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی در تشریح اقدامات انجام شده برای تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی گفت: «ما مدارک را تا ۱۵ دی جمع‌آوری کردیم و در مجموع هیات تفحص در ۳ گروه درمان به ریاست آقای تاج‌ زاده، شستا به ریاست آقای دهدشتی و بنده نیز مسئول تفحص تامین‌اجتماعی در این هیات کارمان را آغاز کردیم.

در این تحقیق و تفحص به موضوع مدیرعامل قبلی و مطالبی که در مجلس وجود داشت پرداختیم و حکم دیوان عدالت اداری را آورده‌ایم که احکام این دیوان بر اساس قانون بوده و همه باید از آن تبعیت کنند. ما به وی گفتیم که بهتر بود حکم دیوان را می‌پذیرفتید.»

۸۰ هزار برگ به انضمام پرونده‌های دور قبل

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ هزار برگ به انضمام پرونده‌های دور قبل داریم که کمتر از نیمی از آنها مربوط به دور قبل و بخشی نیز مربوط به دور جدید است. اگر هیات رئیسه صلاح بداند می‌خواهیم لوح فشرده این پرونده را در اختیار روزنامه‌ها و جراید قرار دهیم.

مرتضوی خودش آمد

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه در بررسی و تهیه گزارش تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی هیچ کس را احضار نکرده‌ایم، گفت: آقای مرتضوی خودش برای ارائه توضیحاتی به هیات تفحص درخواست داشته که در ۳ جلسه ما توضیحات وی را شنیده‌ایم و مدارکی ارائه کرد که در اصل گزارش هم آورده شده و بخشی از توضیحات وی در لوح فشرده ضمیمه گزارش شده است. البته باید مراجع قضایی به آن رسیدگی کنند.

اسم ما را حذف کنید

محجوب در ادامه تاکید کرد: یکی از درخواست‌های تفحص این بود که حقوق مدیران و معاونان را مشخص کنید که در شستا ۳۹ هزار مورد بررسی شده و در سازمان تامین‌اجتماعی هم حقوق همه مدیران و معاونان را بررسی کرده‌ایم به‌طوری که این میزان از سال ۸۰ به بعد است که در ضمائم آورده شده است.وی به نامه مدیرعامل جدید سازمان تامین‌اجتماعی در تاریخ ۱۵ مهر ۹۲ که به وزیر تعاون صادر شده است، اشاره کرد و ادامه داد: مدیرعامل جدید سازمان تامین‌اجتماعی در این نامه درخواست حقوقش را کرده است. در جریان تهیه گزارش تفحص برخی‌ها به مجلس آمدند و از ما خواستند که ما کوتاه بیاییم یا نامشان را از گزارش حذف کنند.

معاونان و مدیران به فکر خود هستند

محجوب به بخشی از این گزارش اشاره کرد و افزود: در جدولی که از هزینه‌های این سازمان بین سال‌های ۸۶ تا ۹۰ تهیه کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که حقوق مستمری‌بگیران متناسب با شرایط روز و مدیران و معاونان افزایش نیافته است. به مستمری بگیران می‌گویند بودجه نداریم، اما در افزایش حقوق افراد و معاونان و مدیران به فکر خودشان هستند. در سال ۸۶ مجموع دریافتی‌ها در این سازمان ۸۹۸ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۱ به ۲ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان رسیده که این میزان افزایش ۳ برابری داشته است.

بر اساس تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم هزینه‌های اداری در سازمان تامین‌اجتماعی در سال ۸۶، ۱۹۹هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۹۱ به ۵۱۶هزار میلیارد تومان رسیده است. البته بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی در سال ۸۶، ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد شده که این مبلغ در سال ۹۱ به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

۶ میلیارد پاداش برای مدیران

محجوب ادامه داد: در یکی از مدارکی که ما به دست آورده‌ایم مشخص شده که در چهل و پنجمین جلسه هیات امنای تامین‌اجتماعی ۶ میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان پاداش به مدیران عامل و معاونان تعلق گرفته که این جلسه در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۲ برگزار شده است. البته در این مدت و بر اساس مصوبه هیات امنا ۹۲٫۵ درصد از پرداختی‌ها به مزایا تخصیص داده شده است که ما مجموع این پرداخت‌ها را به صورت فهرستی در این گزارش آورده‌ایم.