ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزير راه و شهرسازي:

تنها راه شکستن رکود تورمی رونق بخش مسکن است

شهروندان:
آخوندی با اشاره به اینکه جامعه جوان است و کشور در شرایط رکود تورمی به سر می برد گفت: تنها راه شکستن رکود تورمی رونق بخش مسکن است. مسکن را در طرح مهر و مسکن اجتماعی محدود نمی دانم بلکه باید تمام شکل ها آن فعال شود و قدرت خرید مسکن بالا برود و نظام مسکن باید طوری باشد که بخش قابل اعتنایی از قیمت مسکن تسهیلات پرداخت شود و اگر بخش مسکن فعال شود هزاران شغل در پی آن فعال خواهد شد.

دکتر آخوندی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تصور اینکه کسانی از دور دست می‌آیند تا ایران را بسازند اندیشه خامی است، اظهار داشت: بالندگی اقتصاد ملی و افزایش رقابت بر بال بخش خصوصی استوار است و بهترین دولت، دولتی است که کمترین مداخله را در بخش خصوصی و حوزه خصوصی داشته باشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه شهرسازی، عباس آخوندی که در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، تصریح کرد: شرکت در نمایشگاه و حضور در جمع کسانی که مرتب در حال تلاش، خلاقیت و نوآوری هستند بسیار فرحبخش و شادی آفرین است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود کسالت وقتی وارد نمایشگاه شدم و دیدم دوستان با چه شور و حرارتی در حال خلاقیت و در حال عرضه دستاوردهای خود هستند به قدری خشنود کننده و شادی بخش بود که تمام درد و کسالت خود را فراموش کردم و از همه شما به خاطر این تلاش قدردانی می کنم.

آخوندی که در جمع شرکت‌کنندگان و مدیران شرکت‌های شرکت کننده در نمایشگاه راه و شهرسازی سخن می‌گفت، ضمن قدردانی از شرکت کنندگان در نمایشگاه تصریح کرد: این کشور متعلق به شماست و ایران متعلق به همه ما است و غیر از ما، چشم هیچ کس نباید به ایران باشد و این ما هستیم که باید ایران را بسازیم.

وی تاکید کرد: تصور اینکه کسانی از دور دست می‌آیند تا ایران را بسازند اندیشه خامی بیش است، ما هستیم و ایران و نسل آتی که چشم به تلاش ما دارند.

آخوندی اضافه کرد: رفاه نسل آتی بسته به این دارد که ما چه می اندیشیم و چگونه راه را برای آیندگان فراهم می کنیم. نسلی جنگیدند و اینک وظیفه ما است که راه را برای نسل آینده با صداقت، برابری و برادری هموار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: بهترین دولت، دولتی است که کمترین مداخله را در امور بخش خصوصی و حوزه خصوصی جامعه داشته باشد. وظیفه دولت تنها رفع موانع و گرفتاری ها است. همچنین وظیفه دولت ایجاد یک نظام قابل اعتماد برای بخش خصوصی است تا این بخش قدرت تولید و توسعه را در جامعه داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه وظیفه دولت فراهم کردن شرایط مبادله ایران با جهان است، اذعان داشت: باید قدرت رقابت پذیری بنگاه های ایرانی را در جهان افزایش دهیم. تولید بر عهده مردم، دانشگاهیان، جوانان و بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه در برخی زمینه‌ها دچار بد آموزی شده‌ایم، ادامه داد: اینکه همه چیز از آب تا آبادانی، از نان و خانه تا راه، را از دولت بخواهیم از جمله این موارد است. حال اینکه دولت چیزی جزء تنظیم کننده روابط نیست.

آخوندی خطاب به بخش خصوصی بیان داشت: آنچه بر عهده من است این نیست که به فکر ساختن و ساختن باشم بلکه باید فضایی فراهم شود که شما بسازید و بسازید و قدرت ساخت شما چندین برابر دولت است.

وی افزود: دریا در اختیار شماست و همه نوع ثروتی در آن وجود دارد اما دولت باید دسترسی به دریا را تسهیل کند تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف دریایی از جمله شیلات، تجارت و حمل ونقل بار و مسافر فعال باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در آسمان وظیفه تسهیل دسترسی شما است تا بتوانید کسب دانش و ثروت کنید و در حوزه بار و مسافر توسعه صنعت حمل ونقل هوایی را موجب شوید.

وی توضیح داد: تمام کوه‌ها و دشت‌ها متعلق به مردم است و دولت باید فضایی را فراهم کند تا تولید و تجارت شکل بگیرد. تمام خواسته من این بوده است که پروژه‌های سرمایه پذیر را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری باید از سوی بخش خصوصی انجام گیرد و وظیفه دولت تدوین استانداردها، ایمنی و تنظیم روابط بین بخش خصوصی و دولت است و تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری شقوق مختلف حمل ونقل در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

آخوندی با تاکید بر اینکه ما ادعایی در رقابت با بخش خصوصی نداریم، اظهار داشت: بالندگی اقتصاد ملی، افزایش رقابت ملی و توسعه فقط و فقط بر بال بخش خصوصی استوار است و وقتی از اقتصاد ملی صحبت می کنم منظورم اقتصاد بسته نیست بلکه منظور اقتصاد جهانی است که بتواند در سطح جهان رقابت کند و معتقدم قدرت رقابت را داریم و دولت نیز در این راستا چه در حوزه سیاست و اقتصاد و اجتماع باید امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کند و خود را متعهد به ارائه تسهیلات در حد توان می دانم.

وی با اشاره به اینکه تمام درها وزارتخانه به روی شما باز است، بیان داشت: بخش خصوصی باید راهکار بدهد و بگوید از دولت چه می خواهد اعم از حمل ونقل و یا مسکن. مگر دولت چقدر ظرفیت دارد که بتواند به جای تمام مردم تصمیم بگیرد و اولین مفهوم آزادی، آزادی شهروندان برای انتخاب مسکن، محل آن و معماری مسکن است. دولت باید امکانات خانه‌سازی راحت را فراهم کند و مردم با قدرت خودشان در شرایط و معماری که می خواهند عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما جز تنظیم کننده روابط هیچ چیز نیستیم، تاکید کرد: از سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی درخواست کرده‌ام ساخت اماکن عمومی و دولتی با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد.

وی اعلام کرد: خیلی خوشبختم که نمایشگاه برگزار شد و بخش خصوصی حضورش را به رخ کشید تا در حوزه‌های مختلف نشان دهد که ما می توانیم تولید کنیم.

آخوندی خطاب به بخش خصوصی شرکت کننده در نمایشگاه راه و شهرسازی افزود: شما می توانید به ما اعتماد کنید و بالعکس تا مجموعه‌ای واحد برای توسعه و آبادانی کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در موقعیت رکود تورمی قرار داریم، گفت: جایی که رکود تورمی را محقق می‌کند بخش مسکن است؛ باید عملکرد طوری باشد که طبقه متوسط برای دریافت یک واحد مسکن متوسط تسهیلات مناسب دریافت کند.

وی با بیان اینکه باید کوریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب توسعه یافته و تجارت آن رشد کند، گفت: حق شهروندی آن است که مردم برای توسعه تصمیم‌گیری کنند و دولت موظف به پاسخگویی باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه جامعه جوان است و کشور در شرایط رکود تورمی به سر می برد گفت: تنها راه شکستن رکود تورمی رونق بخش مسکن است. مسکن را در طرح مهر و مسکن اجتماعی محدود نمی دانم بلکه باید تمام شکل ها آن فعال شود و قدرت خرید مسکن بالا برود و نظام مسکن باید طوری باشد که بخش قابل اعتنایی از قیمت مسکن تسهیلات پرداخت شود و اگر بخش مسکن فعال شود هزاران شغل در پی آن فعال خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: برنامه‌های ما باز کردن کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب و فعال کردن تجارت در ایران است.

آخوندی در پایان سخنانش در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی خطاب به بخش خصوصی اعلام کرد: من در اختیار شما هستم و فکر می کنم حق شهروندی آن است که بخش خصوصی خود تصمیم بگیرد و توسعه دهد و با پرسش های خود ما را موظف به پاسخ گویی کند.

در پایان مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی به برترین‌های بخش خصوصی در حوزه ‌های مختلف اعم از علم و فناوری و حضور در نمایشگاه از جنبه‌های مختلف لوح سپاس اهدا شد.

چهارمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته با شعار عملکرد، توانمندی ها و ظرفیت سازی ها از به مدت چهار روز در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) از روز شنبه ۹ آذر ماه آغاز به کار کرد.