ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

راهکارهای دکتر عبده تبریزی برای خروج از رکود تورمی

شهروندان:
حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و از اقتصاددانان کشور گفت: نقش بانک توسعه صادرات ایران در شرایطی که در وضعیت رکود تورمی قرار داریم، در حل این معضل بسیار کلیدی است.

حسین عبده تبریزیوی که در جلسه شورای مدیران بانک توسعه صادرات در خصوص راه های برون رفت از شرایط رکود تورمی ایران سخن می گفت، افزود: راه حل قطعی و بلند مدت در شرایط رکود تورمی، فعال کردن بخش واقعی اقتصاد و افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

عبده تبریزی سپس با اشاره به توافقات ژنو پیشنهاد داد بانک توسعه صادرات ضمن شناسایی بازارهای هدف، فهرستی از اقلام صادراتی را تهیه کرده و بامعرفی ابزارهای جدید، مشکلات پیش رو در زمینه اعتبار اسنادی و ضمانتامه ها و… را در اختیار دولت و وزارت امور خارجه با هدف اشراف بر موضوعات بانکی قرار دهد.

وی به استفاده از روش های غیر مستقیم تامین مالی صادرات اشاره کرد و گفت: در طول مذاکرات می توان با خلق ابزارهای جدید در حوزه های قابل ورود ترتیبی اتخاذ شود که پول های مسدود به کشور بازگردد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش بی بدیل بانک توسعه صادرات در انتقال پول های بلوکه شده ایران در غرب گفت: استفاده از ظرفیت هایی که تحت الشعاع تحریم ها قرار نگرفته اند و یا طراحی روش های جایگزین اعتبار اسنادی به منظور استفاده از دارایی های مسدود شده در کشورهایی مانند چین راهگشا است.

این اقتصاددان تاکید کرد اقتصاد ایران در شرایط رکود تورمی قرار دارد و برای خروج از این وضعیت بانکها می توانند نقش آفرینی کنند.

عبده تبریزی تصریح کرد: تامین مالی بخش واقعی اقتصاد باید از محل پس انداز و با ابزارهای بازار پول و سرمایه صورت گیرد و با رفع تحریم ها ممکن است سرمایه گذاری خارجی نیز بتواند برای تامین مالی به کار گرفته شود.

به گفته وی تورم بی سابقه دهه ۱۹۷۰ ایالات متحده در کنار ارقام دورقمی بیکاری حاصل از رکود اقتصادی آن دوران پدیده تازه ای در ادبیات اقتصادی دنیا وارد کرد که بعدها رکود تورمی نامیده شد.

این اقتصاددان ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، راهکار کلاسیک مانند ˈ رابرت ماندل ˈ برای مبارزه با پدیده رکود تورمی جوابگو نیست. در راهکار ماندل بر سیاست مالی انبساطی برای افزایش تولید تاکید شده و در مقابل سیاست پولی انقباضی برای کاهش تورم مورد توجه قرار می گیرد.

عبده تبریزی از پتروشیمی به عنوانی صنعتی نام برد که ظرفیت رشد چشمگیری دربخش صادرات دارد و اضافه کرد: پول حاصل از صادرات باید موتور محرکه اقتصاد و دولت باشد و در اولویت قرار گرفتن صادرات خدمات فنی و مهندسی، محصولات کشاورزی، صنایع سبک و پتروشیمی نیز ضروری است.