ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محور بجنورد - جنگل گلستان در انتظار حمايت مسئولان

جاده مرگ خراسان شمالی؛ قربانگاه شهروندان

شهروندان:
در حالیکه حدود نیمی از قربانیان حوادث رانندگی در خراسان شمالی در محور بجنورد – جنگل گلستان جان خود را از دست می دهند، پروژه تعریض این جاده پس از گذشت پنج سال تنها کمی بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محور بجنورد - جنگل گلستانبه گزارش مهر، محور بجنورد- جنگل گلستان در استان خراسان شمالی، محوری دوطرفه به طول ۱۴۵ کیلومتر است که به علت تصادفات فراوان و شمار زیاد تلفات رانندگی به جاده مرگ مشهور شده است.

بر اساس اعلام پلیس راه خراسان شمالی حدود نیمی از قربانیان تصادفات رانندگی در استان، جان خود را در این محور از دست می دهند، تقریبا هر هفته در این محور تصادفی منجر به فوت روی می دهد و چند خانواده را به عزا می نشاند.

سرهنگ غلامحسین علی حسین‌زاده، رییس پلیس راه خراسان شمالی معتقد است که دوطرفه بودن این جاده سبب شده تا تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ در آن بیشتر روی دهد و به تبع آن شمار تلفات و خسارات سانحه نیز افزایش یابد.

از این جاده مرگ سالانه حدود ۳۰ میلیون مسافر عبور می کنند که از این تعداد، شماری جان خود را از دست می دهند؛ به طور مثال آن گونه که پلیس راه خراسان شمالی اعلام کرده در شش ماه نخست امسال در پی وقوع هزار و ۲۵ فقره تصادف در محورهای برون شهری استان ۱۳۶ نفر از هم وطنان جان خود را از دست داده اند که قربانگاه حدود نیمی از این تعداد جاده بجنورد- جنگل گلستان بوده است.

با این اوصاف جاده مرگ خراسان شمالی از سال ها پیش دغدغه مردم و مسئولان استان و نیز مدیران وزارت راه بود؛ اما سرانجام در سال ۸۸ پروژه راه‌سازی باند دوم این جاده به مسافت ۱۴۵ کیلومتر در قالب پنج قطعه آغاز شد.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پیمانکار غالب بخش های این جاده بود و مقرر شد که اجرای قطعه بجنورد به آشخانه در اولویت نخست این شرکت قرار گیرد؛ ۴۵ کیلومتری که حساس تر از سایر قطعات این بزرگراه بود و بیشتر از مناطق دیگر جان مسافران را تهدید می کرد.

اکنون اما در حالی که پنج سال از آغاز این پروژه گذشته، تنها ۱۳ کیلومتر از ۱۴۵ کیلومتر کل مسیر به صورت دوبانده زیر بار ترافیک رفته و مابقی آن هنوز در پیچ و خم کمبود اعتبارات، با دنده سنگین حرکت می کند.

نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: این پروژه با وجود گذشت پنج سال از آغاز آن، تنها ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علیرضا هنرور اظهار می کند: کمبود اعتبار مهم ترین دلیل کندی روند ساخت این بزرگراه است به گونه ای که اکنون مطالبات پیمانکاران بسیار بالا رفته و آنها نمی توانند با توان مناسب به فعالیت خود در این محور ادامه دهند.

به گفته این مسئول تاکنون تنها حدود نیمی از مطالبات پیمانکاران تسویه شده و به همین دلیل هم انگیزه پیمانکاران و کارگران این مسیر کم شده است.

او می افزاید: با وجود این که پروژه دوبانده کردن محور بجنورد- جنگل گلستان از مصوبات سفر هیئت دولت احمدی نژاد به خراسان شمالی و جزو پروژه‌های مهر ماندگار بود و بر اساس برنامه می بایست حداکثر تا پایان دولت احمدی نژاد به اتمام برسد؛ اما با این حال وعده های دولت دهم نیز نتوانست درمانی بر دردهای پرشمار این پروژه باشد.

هنرور تصریح می کند: البته کمبود اعتبارات تنها دلیل کندی روند ساخت این پروژه نیست و مشکلات موجود در زمینه تملک اراضی علی الخصوص باغ های کنار جاده و انتقال تیرهای برق اطراف محور نیز در این زمینه مزید بر علت شده است.

هنرور می گوید: تاکنون ۱۳ کیلومتر از این محور به صورت دوبانده زیر بار ترافیک رفته و آسفالت دو کیلومتر دیگر هم به پایان رسیده است، او می افزاید: اکنون گاردریل و تابلوها و علائم این دو کیلومتر در حال نصب هستند و به زودی زیر بار ترافیک می رود.

لزوم حمایت مالی مسئولان از پروژه بجنورد – جنگل گلستان

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: شرایط فعلی اعتبارات در کشور سبب شده تا اتمام پروژه دوبانده کردن محور بجنورد- جنگل گلستان با تاخیر روبرو شود.

علی اصغر بدیعی مقدم اظهار می کند: این پروژه سنگین به پنج قطعه تقسیم شد و قرار شد ابتدا قطعاتی کار شوند که زودتر به اتمام می رسد اما با این حال کمبود اعتبارات، این هدف را هم ناکام گذاشت.

به گفته وی بر اساس برنامه قطعه آشخانه- بجنورد اولویت نخست این طرح است و می باید هر چه زودتر به اتمام برسد اما با وضعیت فعلی اعتبارات، این هدف به زودی میسر نمی شود.

عطاالله قادری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی و مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان هم در این زمینه می گوید که برای اتمام قطعات این بزرگراه حداقل به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است و اگر این اعتبارات تخصیص یابد؛ ظرف یک سال قطعات بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به پایان می رسد.

راه دراز پایان پروژه راهسازی بجنورد- جنگل گلستان

فصل سرد سال آغاز شده و سرمای جان سوز اواخر پاییز و اوایل زمستان در کنار نبود اعتبارات، همان اندک کارگاه های راه سازی محور بجنورد- جنگل گلستان را هم تعطیل کرده و نگهبان های پروژه نیز به درون اتاقک های نگهبانی خود چپیده اند.

به نظر می رسد آن گونه که باد می آید تا رفع مشکلات متعدد موجود در کشور و تزریق اعتبارات به طرح های نیمه تمام و در نتیجه پایان پروژه راه سازی بجنورد- جنگل گلستان راه درازی باقی مانده است.