ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مهمترین موانع تحصیل کودکان در مناطق محروم و مرزی

شهروندان:
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: تعصبات فرهنگی والدین و فقدان آگاهی اولیا را مهم‌ترین موانع تحصیل کودکان در سن تحصیل مناطق مرزی و عشایری و کمتر توسعه یافته است.

تحصیل کودکانفاطمه قربان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پوشش تحصیلی کودکان مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری، مرزی و کپری افزود: پوشش تحصیلی در این مناطق نیز به تبع وضعیت کلی سایر مناطق کشور بوده و به طور ۱۰۰ درصدی تحقق نیافته است.

وی افزود: شرایط این مناطق به ویژه مناطق مرزی امروزه به علت قرار گرفتن در معرض تهاجم برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه، شرایط خاصی است و بر اساس یافته‌های تجربی مهم‌ترین مانع حضور فرزندان در سن تحصیل در این مناطق به ویژه دختران، تعصبات فرهنگی، فقدان آگاهی والدین، نبود انگیزه کافی برای ادامه تحصیل و اینکه این کودکان در سن تحصیل به عنوان نیروی کار خانوارها محسوب می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دفتر معاونت ابتدایی در راستای پوشش تحصیلی این کودکان، اقدامات متعددی از جمله تدوین طرحی تحت عنوان “آموزش غیر حضوری” در دوره راهنمایی و متوسطه، همچنین به طور خاص‌تر در دوره ابتدایی تحت عنوان پوشش تحصیلی “کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار” به ویژه با رویکرد آموزش دختران اقدام کرده؛ ضمن آنکه برنامه‌هایی با رویکرد تربیتی، جهت آگاهی‌بخشی به اولیا و تشریک مساعی آنها در ادامه تحصیل و جذب فرزندان آنها، تدوین شده است.

وی درباره میزان تطبیق برنامه‌های آموزش و پرورش در مناطق دو زبانه با فرهنگ بومی آنها نیز اظهار کرد: دفتر آموزش و پرورش عشایری کشور با توجه به معیار بودن زبان فارسی و تسلط زبان‌ها و گویش‌های محلی و مشکلاتی که در چرخه فرآیند آموزشی ایجاد می‌کرد، به منظور حفظ و تقویت این بخش از فرهنگ جامعه اقدام به تدوین طرحی تحت عنوان “آموزش دوزبانه‌ها در مناطق دو زبانه و با گوش‌های مختلف” کرده است که نه تنها تسهیل‌گر‌آموزش زبان فارسی در چرخه آموزش بوده بلکه فرهنگ محلی مردم هر منطقه را نیز تقویت می‌کند.

قربان ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق عشایری، در ابتدا این طرح طی آموزش یک ماهه در تابستان برگزار می‌شد که پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح، با نظرات استان‌ها به ویژه استان‌های دارای عشایر کوچ‌رو این طرح به آموزش طی سال با ۱۱۲ ساعت و هر هفته چهار ساعت به مدت ۲۸ هفته در مدارس عشایری اجرا شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در این راستا به تبع اقلیم‌های متفاوت فرهنگی، گویشی و زبانی با هماهنگی استان‌ها، منابع و محتواهای تدوین شده در معاونت ابتدایی ادارات کل استان‌ها که به تایید سازمان پژوهش رسیده، آموزش داده می‌شوند.

برچسب‌ها : ,