ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
با استقبال 5 هزار بازدیدکننده؛

سومین نمایشگاه دام کوچک و محیط زیست جانوری برگزار شد

شهروندان:
سومین گردهمایی و نمایشگاه دام کوچک و محیط زیست جانوری 19 تا 22 آذر 92 در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

* متن زیر جوابیه روابط عمومی ستاد برگزاری سومین گردهمایی و نمایشگاه دام کوچک است که درباره خبر «نمایشگاهی برای ممنوعیت‌ها» به دفتر سایت شهروندان ارسال شده است. قابل ذکر است مطلب مورد اشاره به نقل از روزنامه اعتماد منتشر شده است.

زمینه سازی برای رشد ظرفیت علمی، فنی و اقتصادی در مدیریت باغ وحش ها و موسسات نگهداری حیوانات، بهبود ارتباط سازمانی میان فعالان و دست اندرکاران صنایع دامپزشکی و محیط زیست جانوری، آشناسازی عموم شهروندان با صنعت دامپزشکی و حفاظت از حیات وحش و توسعه آگاهی های عمومی از مهمترین اهداف برپایی این گردهمایی بود که در آن حدود ۵۰ مجموعه و موسسه حضور یافتند.

این برنامه توسط مرکز توسعه و رشد خردورز با همکاری و نظارت سازمان دامپزشکی کشور، سازمان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و نیز نظارت و حضور اداره کل پلیس اماکن عمومی ناجا و فرماندهی تهران بزرگ برگزار گردید. لکن با توجه به مطالب کذب منتشره در تاریخ ۲۳ آذر آن روزنامه تحت عنوان نمایشگاهی برای ممنوعیت ها اعلام می‌شود؛

۱- سومین گردهمایی و نمایشگاه دام کوچک برای سومین سال پیاپی با همکاری و حضور مدیران و دست اندرکاران سازمان های دامپزشکی، محیط زیست و اخذ مجوزهای لازم قانونی از اداره اماکن نیروی انتظامی برگزار گردید و نه تنها هیچ کالا یا خدمات ممنوعه ای در آن ارائه نشد بلکه مسئولان برگزاری نمایشگاه برای همکاری بیشتر در جهت نظم بخشیدن به برنامه و رعایت الگوهای بهداشتی، فرهنگی و قانونی کشور برخی محدودیت ها مانند همراه آوردن حیوانات به نمایشگاه یا منع خرید و فروش در نمایشگاه را اعمال کردند. کلیه مراکز حاضر در این نمایشگاه موسسات مرتبط با دامپزشکی دام کوچک و خدمات تولید، واردات یا پخش تجهیزات و محصولات مرتبط بوده اند که جهت معرفی خدمات مربوطه در این گردهمایی حضور یافتند. لذا به نظر می رسد نویسنده مطلب روزنامه در صدد انتقام جویی از سازمان یا قانونی بوده است که درخصوص محدودیت حمل و نقل سگ های تزئینی در سطح امکان عمومی شهر به اجرا در آمده و بدین وسیله این نمایشگاه را مورد هدف قرار داده ؛ حال آن که در این نمایشگاه هیچ سگ و گربه ای وجود نداشته و معرفی خدمات تخصصی مرتبط نیز دارای مجوز قانونی و بلامانع بوده است.

۲- نویسنده این گزارش که ظاهرا چندان اهل نمایشگاه و مجامع اجتماعی نبوده که از ورودی ۲ هزار تومانی نمایشگاه اینقدر متعجب شده می نویسد “ورودی دو هزار تومانی برای کسانی که حیوان خانگی و خرج های آنچنانی روی دست دارند رقمی نیست که منصرف شوند….”. آخر باید از نویسنده پرسید شما واقعا در این کشور زندگی می کنید؟! اغلب نمایشگاه ها عموما برای رفع موانع مالی و مشکلاتی که دارند از هزینه ورودی مخاطبان بهره می گیرند. این نکته هم در نمایشگاه های بین المللی و داخلی کشور دیده می شود و هم در بسیاری از مجامع و جشنواره ها… وقتی هزینه یک سالن نمایشگاهی برای ۴ روز نمایشگاه از مرز ۷۰ میلیون تومان می گذرد به نظرتان مخاطب نباید در اجرای برنامه مشارکت نماید؟ آن هم درمورد نمایشگاهی که نوپا و دارای حساسیت های خاص خود بوده و شرکت کنندگان آن هنوز به یک اتحادیه یا صنف بازرگانی تبدیل نشده اند؟ جای تعجب است چرا اگر برای ایستادن در کنار خیابان برای یک ساعت ۵۰۰ یا هزار تومان بپردازیم موجه است اما حضور در یک سالن نمایشگاهی برای بازدید از زحمات و خدمات حدود ۵۰ مجموعه و موسسه به بهای دو هزار تومان نمی ارزد؟! به نظر می رسد نویسنده مطلب روزنامه از هر سوژه ای برای تخریب این گردهمایی استفاده کرده است؟ حال این که سوژه درست است یا غلط خدا می‌داند؟

۳- در این نمایشگاه حداقل ۴۰ نفر دامپزشک و ۲۰ نفر فعال حوزه خدمات تکثیر یا پرورش حیوانات خانگی یا وحشی حضور داشته اند اما معلوم نیست چطور نویسنده مطلب روزنامه تشخیص داده” دو جوجه شترمرغ با نگاه گرسنه شان در جعبه ای که برای شان تدارک دیده اند نوک می زنند و…” !

نگهداری دو جوجه ۵۰ روزه شترمرغ در محلی پوشیده از گیاه به مساحت ۸ متر مربع، جهت آشناسازی کودکان با حیوانات اهلی و در کنار آن معرفی خواص و محصولات شترمرغ مانند روغن و تخم برای توجه دادن مخاطبان به فواید بهداشتی و اقتصادی این گونه از طیور پرورشی کشور انجام شد. اتفاقا این بخش یکی از جذاب ترین واحدهای نمایشگاه برای خانواده ها بود که ضمنا جوجه های مذکور از نور، دما، آب و غذای مناسب و کافی برخوردار بودند و حتی غذاخوردن آن در عکس منتشره روزنامه نیز آشکار و واضح است اما معلوم نیست نویسنده مطلب دنبال چه بوده است؟ متبحرترین اشخاص در زمینه شتر مرغ نیز از چشمان این طیور قادر به تشخیص گرسنگی نخواهند بود چه رسد به تشخیص …؟!

۴- درخصوص محل نگهداری فنچ ها که نویسنده روزنامه حتی اسم صحیح آن یعنی ویواریوم را که محیطی زیبا، جنگلی و بزرگتر از استاندارد برای این پرندگان کوچک است نمی دانسته، می بایست برگزارکننده برنامه و سازنده محل مذکور مورد تشویق قرار گیرد ؛ چرا که چنین پرندگانی که در قفسهای تنگ و تاریک در بسیاری از منازل شهروندان محبوس اند با وجود یک ویواریوم به یک زیستگاه گیاهی منتقل شده اند.

۵- نکته مهم در نوشته روز قبل روزنامه اعتماد به موضوع توله شیری بر می گردد که تحت مجوزهای قانونی از یک مرکز نگهداری حیوانات وحشی موقتا برای مدت ۴ روز جهت آشنایی مردم با نمونه گربه سانان به نمایشگاه آورده شد. محل نگهداری این توله شیر که عکس آن ضمیمه است، غرفه ای ۲۸ متری با حضور یک کارشناس حیوانات وحشی و یک مربی همراه با یک عکاس و دوربین بوده است. به دلیل علاقه و کنجکاوی شهروندان این غرفه به بازدیدکنندگان اجازه عکاسی در آتلیه فراهم شده را می داد. حال سوال اینجاست که آیا عکس انداختن با حیوانات نشانه دوستی و علاقه و حیوان دوستی است یا ظلم و شکارکشی و آزار؟ این نمایشگاه هم می توانست محل تجهیزات شکار و …باشد لکن به دلیل اهداف زیست محیطی خود صرفا اجازه حضور به موسسات حامی حیوانات و دامپزشکی را داده است و عکاسی با این توله شیر هرچند همراه با دریافت هزینه چاپ و عکس از سوی غرفه دار مربوطه بوده ولی در غایت به منظور ایجاد یک ذهنیت مثبت و آموزشی نسبت به این گونه وحشی بوده است. ضمنا توله شیر نامبرده که بارها اعلام شد حیوان خانگی یا دارای مالک شخصی نیست غالبا خارج از باکس حمل و نقل و در کنار مردم عکاسی می شد. لذا نه از خطر گازگرفتن خبری بود نه از قفسی که در آن محبوس باشد! لذا توهمات نوشته شده در این زمینه یک برداشت شخصی و غیرکارشناسی و غرض ورزانه بوده است.

در مجموع تاکید می گردد این نمایشگاه و تعداد محدود حیوانات آن شامل طاووس – قرقاول – عقاب – توله شیر و جوجه شترمرغ با هماهنگی قبلی و نظارت مسئولان ذیربط محیط زیست و دامپزشکی برپا شده است و نمایش حیوانات مذکور به مفهوم امکان نگهداری آنها در منازل یا خانه های شخصی نمی باشد. همچنین محل برگزاری نمایشگاه یعنی سالن نمایشگاهی کانون فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان صرفا در قالب یک قرارداد اجاره بوده و ارتباطی با برنامه ها یا سیاست های کانون پرورشی فکری کودکان نداشته است.

در پایان از تمام رسانه ها و خبرنگاران دلسوز و البته صادق قدم، درخواست دارد در صورتی که قصد تهیه گزارش یا یادداشتی درخصوص مطالب دامپزشکی یا حیات وحش دارند درصورت نداشتن تجربه یا تخصص لازم از منابع خبری لازم طبق آموزه های حرفه ای و اصول روزنامه نگاری بهره جویند تا مبادا اتهام غرض ورزی یا استفاده شخصی از نعمت رسانه به آنها وارد شود.

…………….

شهروندان: انتشار مطالب رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

برچسب‌ها : ,