ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آشنایی با ۱۵ راه جلب همکاری مدیرعامل برای پایداری و مسئولیت شرکتی

شهروندان:
متقاعد ساختن رهبران ارشد شرکت در رابطه با اهمیت کسب و کار پایدار هنوز یک چالش عمده محسوب می‌شود.

مدیرعاملدر اینجا به چند راه که می توانند مفید واقع شوند اشاره می کنیم.

۱ یک عضو غیرموظف/مستقل هیات مدیره را با خود همراه سازید

این بیشتر برای شرکت های بورسی مناسب است، اما بعضی شرکت های غیربورسی نیز می توانند از دیدگاه های مستقل در سطح ارشد استفاده کنند. سعی کید فردی را پیدا کنید که با دستور جلسات شما هماهنگی داشته باشد و در جلسات کمیته مسئولیت اجتماعی شما شرکت کند.

۲٫ زمینه را آماده کنید

شاید عقاید شما اهمیتی نداشته باشد، اما عقاید مدیر عامل چرا. پس راهی بیابید تا ظرف یک یا دو سال این موضوع را مطرح کنید و وقتی مدیر عامل آن را در جلسات مطرح کرد خود را متعجب نشان دهید و نقشه خود را عملی کنید.

۳٫ وظایف و نقش ها در هیات مدیره را بر پایه علایق فردی تقسیم کنید

مدیر ارشد مالی شرکت در اوقات فراغت خود تمایل دارد چه کارهایی انجام دهد؟ مدیر حقوقی چطور؟ چه چیز وی را مجذوب می کند؟ نقش ها وظایف اعضای هیات مدیره را مطابق علایق فردی آنها تعیین کنید.

۴٫ استفاده از خانواده

این هرچند ممکن است مضحک به نظر برسد ولی نتیجه بخش است. پل پرسلر رئیس GAP در سال ۲۰۰۴ گفت وقتی در سال ۲۰۰۴ از دیسنی به این شرکت پیوست دخترش به او گفت: «آیا آنها کارگاه های غیراستاندارد ندارند؟» و این بود که مسیر را برای افشاء و شفافیت در شرکت باز کرد. از خانواده خود برای ایده های مربوط به پایداری استفاده کنید.

۵٫ موارد محکمی از فرصت ها و رقباء را به عنوان نمونه یا الگو در اختیار مدیر عامل خود قرار دهید.

بله این خیلی واضح است، اما خیلی از روسای کمیته مسئولیت اجتماعی این کار را انجام نمی دهند. گزارشی از اقدامات سایر شرکت ها در زمینه پایداری را به صورت سه ماهه در اختیار مدیر عامل قرار دهید.

۶٫ این را به عنوان موضوع حاکمیتی مطرح کنید.

همیشه تعجب می کنم که چرا این کار به درستی انجام نمی گیرد. برای هیات مدیره/روسای خود خوب توضیح دهید که شفافیت و مشارکت بیشتر به مدیریت بهتر سرمایه گذاران منجر می شود. شهرت خوب حاکمیتی برای مدیران ارشد نیز موضوع خیلی مهمی است.

۷٫ موضوع را با اقدامات بعدی مرتبط سازید.

مدیر عامل شما ابدی نیست. بهتر است این موضوع را برای وی جا بنیدازید که هر کجا هم که برود این مسائل مهم تلقی می شوند و شرکت یا سازمانی نیست که به دانش این موضوع نیاز نداشته باشد.

۸٫ موضوعی را انتخاب کنید و فرصت رهبری فراهم کنید

توجه داشتید باشید که چطور بعضی از مدیران عامل چند سال پیش موضوع تعهد در برابر آب سازمان ملل متحد را جدی گرفتند و آن را به موضوع بحث خود بدل کردند. ببینید چه موضوع دیگری وجود دارد که شرکت می تواند رهبری جهانی آن را در دست گیرد؟

۹٫ روحیه رقابت پذیری را تهییج کنید

ایده رقابت با همتایان و سبق گرفتن از آنها چیزی است که مدیران عامل را در به عهده گرفتن رهبری مسئولیت اجتماعی باانگیزه می سازد. رقابت باید به شکلی برای آنها مطرح شود که قابل درک باشد: هزینه برق کمتر، مشارکت بیشتر مصرف کننده و کارمندان.

۱۰٫ از یک سطل آب سرد استفاده کنید.

این شوخی نیست. روش های تعجب آور پر ریسک هستند، ولی بعضی اوقات نتیجه می دهند. از افرادی غیر از مشاوران دعوت کنید تا در جلسه رهبران کسب و کار حقایقی را در مورد عملکرد شرکت در مقایسه با رقبا مطرح کنند و به آنها گوشزد کنند که نباید از رقبا عقب بمانند.

۱۱٫ آنها را راهی زنجیره تامین کنید

سال ۲۰۱۰ همراه با نیک بانکر، مدیر عامل بخش بریتانیا شرکت کرافت به غنا سفر کردیم تا از مزارع کاکائو دیدن کنیم. او کاملا تحت تاثیر شرایط قرار گرفت. سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری کرافت و کدبری در زمینه پایداری کاکائو اکنون در قالب موندلز که ترکیبی از برند هر دو است بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. هیچ چیز به اندازه ملاقات با مزرعه داری که ۲ دلار در روز دستمزد دارد جنبه اخلاقی و منطقی پایداری را برای مدیران عامل روشن نمی سازد.

۱۲٫ آنها را با چند ذی نفع اصلی روبرو سازید

این کار، آسان نه، اما ضروری است. مدیران عامل باید از دیدگاه دیگران در مورد خود مطلع شوند. بهتر است این اتفاق یکی یکی بیفتد. ملاقات اول می تواند با یک سازمان غیردولتی باشد و در جلسات بعدی با سایر ذی نفعان صحبت شود.

۱۳٫ به آنها نشان دهید افراد فقیر و بی بضاعت واقعاً چگونه زندگی می کنند

این ایده خیلی ساده است. اعضای هیات مدیره را با خود ببرید و یک محله فقیرنشین در نزدیکی مراکز مالی را به آنها نشان دهید. این کار حس دلسوزی آنها را بر می انگیزد.

۱۴٫ نشان دهید کسب و کار مسئولانه چقدر برای کارمندان سودمند است

این موضوعی بدیهی است، ولی چقدر تا به حال این کار را کرده اید؟ تکیه بر نظرسنجی سالانه کارکنان کافی نیست. به مطالعات معتبر و کتاب های مرجع استناد کنید. جایزه نوآوری پایداری سالانه ترتیب دهید و از هیات مدیره بخواهید در این مورد قضاوت کنند.

۱۵٫ کلمات کلیشه ای و تکراری را کنار بگذارید

مدیران عامل از این که چیزی را ندانند متنفرند. ممکن است آنها موضع منفی اتخاذ کنند. موضوع را به زبان ساده بیان کنید و از بهبود تدریجی کسب و کار حرف بزنید. این کاملا نتیجه می دهد.

مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی