ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نگاهی به اجرای طرح‌هادی در روستاهای پاکدشت

جمعیت رو به افزایش، ایمنی خانه‌ها رو به کاهش

شهروندان:
با اجرای طرح‌هادی و سامان گرفتن وضعیت زندگی در روستاها، اشتیاق روستاییان برای حضور در روستاها افزایش یافته است. اما مسئله‌ای که دارای اهمیت است، مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و ایمن‌کردن آن‌هاست.

خانه‌روستایی با اینکه برای با دوام‌کردن این خانه‌ها تا کنون تدابیری از جمله اعطای وام به متقاضیان در نظر گرفته شده است، اما گویی روستاییان به دلایل متعدد استقبال چندانی از این وام‌ها نداشته‌اند.

این درحالی است که خانه‌های ایرانی به‌ویژه در مناطق روستایی همواره در معرض خطر زلزله هستند. یکی از دلایل افزایش تلفات و خسارات هنگام وقوع زلزله، همین مقاوم‌نبودن خانه‌های روستایی است. مسئولان دلیل استقبال نکردن روستاییان از این طرح‌ها را اینچنین عنوان می‌کنند که «روستاییان مبلغ وام را کم می‌دانند و با اینکه مشکل پرداخت وام وجود ندارد، اما متقاضی کم است.»

این مشکل بسیاری از روستاهای کشور است و علاوه بر آن در بسیاری مناطق حتی در زمینه تهیه، اجرای طرح‌هادی و افزایش محدوده روستاها نیز مشکلاتی مشاهده می‌شود. با وجود این تهیه، اجرا و بازنگری طرح‌هادی در روستاهای شهرستان پاکدشت روند خوبی را طی کرده‌است. آمارها نشان می‌دهد که پاکدشت در این زمینه از میانگین استانی و کشوری نیز بهتر عمل کرده است. اما همچنان ۵۰ درصد خانه‌های روستایی این منطقه کم‌دوام و بی‌دوام هستند.

۶۹ درصد پیشرفت در اجرای طرح‌هادی

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان پاکدشت در این باره  می‌گوید: خوشبختانه تا سال قبل طرح‌هادی برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان تهیه شد و از سال قبل نیز مرحله بازنگری برای آن دسته از روستاهایی که افق ۱۰ ساله آن‌ها به پایان رسیده‌است، آغاز شده‌است. بهروز مرادی‌ راد می‌افزاید: تا کنون نیز در زمینه اجرای طرح‌هادی ۶۹ درصد پیشرفت داشته ایم و این درحالیست که میانگین استانی ۵۹ درصد و میانگین کشوری ۳۹ درصد است و پاکدشت از این لحاظ از میانگین استانی و کشوری بالاتر است.

وی عنوان می‌کند: در زمینه مقاوم سازی مسکن روستایی نیز که از سال ۸۴ آغاز شده است، ۲ هزار و ۱۲۶ واحد روستایی پاکدشت مقاوم سازی شده اند. در زمینه مسکن مهر نیز باید گفت تعداد کل واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پاکدشت ۲۷۰۰ واحد است که از این میزان سه پروژه عمومی تعریف شده و بقیه انفرادی هستند.

این مسئول اضافه می‌کند: پروژه مسکن مهر «امین» فرون آباد دارای ۱۶۴۳ واحد به عنوان بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر خودمالکی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کشور محسوب می‌شود. پروژه شهید رجایی شریف‌آباد نیز با ۲۹۶ واحد و پروژه ۴۶ واحدی گلستان فیلستان هم جزو مسکن مهر هستند که به بهره‌برداری رسیده‌اند. پروژه مسکونی امین نیز با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پاکدشت ادامه می‌دهد: ۷۱۵ واحد مسکونی مهر دیگر نیز تحت پروژه نبوده و انفرادی هستند، در کل به تمام واحدهای مذکور ۶۳۹ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال اعتبار تعلق گرفته است.

کاربری‌های مختلف در طرح‌هادی

وی با بیان اینکه ۳۶ روستا در شهرستان بالای ۲۰ خانوار است، درباره مسائلی که در طرح‌هادی گنجانده می‌شوند، می‌افزاید: تمام نیازهایی که یک روستا تحت کاربری‌های مختلف دارد، در طرح‌هادی مشخص می‌شوند. مرادی در زمینه صدور سند نیز عنوان می‌کند که تا کنون در روستاهای پاکدشت ۸۶۰۰ جلد سند به متقاضیان واگذار شده‌است.

وی درباره پروژه‌های سال جاری می‌گوید: امسال نیز تهیه و اجرای طرح‌هادی برای ۵ روستا مدنظر است که در صورت تخصیص اعتبار به ترتیب اولویت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. روستاهای قلعه نواملاک، عبدل آباد بالا و پایین، کبودگنبد، قشلاق فرون آباد و قرمز تپه نیز در بازنگری طرح قرار خواهند گرفت.

این مسئول در ارزیابی مهاجرت روستاییان به شهر می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی اجرای طرح‌هادی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است، متأسفانه در گذشته مشاوری که مسئول اجرای طرح‌هادی بود، بدون حضور در روستاها و بدون مشورت با بزرگان روستا و سازمان‌های مربوطه، هرجا زمین خالی بود تغییر کاربری می‌داد، به همین دلیل بیشتر طرح‌های قبلی دچار مشکل می‌شدند و همین موجب سامان نگرفتن روستاها می‌شد و مردم نیز به دلیل اینکه سرانه‌ها را تأمین نمی‌دیدند، از روستاها مهاجرت می‌کردند. به گفته این مسئول، اما خوشبختانه از ۵ سال گذشته هر مرحله از طرح‌هادی که برای تصویب به کمیسیون مربوطه ارسال می‌شود، باید مورد تأیید دهیار، شورای بخش، بخشدار و بنیاد مسکن باشد.

رشد جمعیت روستایی در پاکدشت

وی با اشاره به اینکه پاکدشت از شهرهای نزدیک به تهران است و به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی همواره مورد توجه مردم نقاط مختلف استان بوده‌است، یادآور می‌شود: مهاجرت نکردن روستاییان به شهر در پاکدشت اتفاق افتاده و اگر جمعیت روستایی ما را با چند سال قبل مقایسه کنید، می‌بینید که بیشتر هم شده است و این درحالیست که در برخی شهرستان‌ها آمار منفی است. مرادی در پاسخ به این سوال که آیا در پاکدشت نیز ساخت‌و‌سازهای روستایی معطل گسترش محدود روستاها هستند، می‌افزاید: خوشبختانه چنین مشکلی در پاکدشت وجود ندارد.

۵۰ درصد خانه‌ها بی‌دوام و کم دوام هستند

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان پاکدشت می‌گوید: اکنون ۵۰ درصد منازل روستایی چه در استان تهران و چه در شهرستان پاکدشت بی‌دوام و کم‌دوام‌اند و این در حالی‌ست که ما روی خط زلزله هستیم. متأسفانه روستاییان از وام‌های مقاوم‌سازی استفاده نمی‌کنند. امسال نیز قرار است این وام به ۱۶ میلیون افزایش یابد و دارای کارمزدی ۴ درصدی است.

وام مقاوم‌سازی متقاضی ندارد!

وی با اشاره به اینکه در پرداخت وام مشکل نداریم، اما کمبود متقاضی وجود دارد، می‌افزاید: دلیل استقبال نکردن هم این است که روستاییان می‌گویند مبلغ کم است، اما با این مبلغ می‌توانند حداقل استانداردها را در ساخت و ساز رعایت کنند. مرادی در پاسخ به این سوال که آیا برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی شیوه‌ای تعریف شده‌است، یا خیر، می‌گوید: نظام فنی روستایی بر این ساخت‌و‌سازها نظارت دارد، همچنین این وام در چهار مرحله پرداخت می‌شود.

  مینا شمسی

قانون