ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بر اساس تازه ترین نظرسنجی انجام شده؛

نیمی از شهروندان تهران از ضرورت آمادگی در برابر زلزله غافل هستند

شهروندان:
بر اساس نظرسنجی انجام شده در شهر تهران، حدود نیمی از شهروندان با وجود تجربه و احساس زلزله، اقدامی اساسی برای ایمنی در برابر زلزله انجام نداده اند و نگرشی تقدیر گرایانه نسبت به این پدیده طبیعی دارند.

زلزله به گزارش تسنیم، در نشست ارائه دستاوردهای مطالعات پیمایش اجتماعی (نظرسنجی) که با هدف بررسی نتایج کسب شده و بهره گیری از آن در ارتقای ظرفیت مدیریت بحران و با حضور نمایندگان سازمان‌های متولی مدیریت حوادث و سوانح و کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برگزار شد، عنوان شد.

بر اساس این گزارش مطالعه پیمایش اجتماعی به منظور ارتقاء ظرفیت سازمان مدیریت بحران برای تهیه، راه‌اندازی، نگهداری و مدیریت طرح‌های مربوط به مدیریت بحران جامعه محور برای مقابله با زلزله به عنوان یکی از خروجی‌های پروژه ظرفیت‌سازی در کاهش مخاطرات زلزله و مدیریت بحران در تهران انجام شده است.

نتایج این مطالعات پیمایش اجتماعی نشان می دهد ۲۱ درصد از پاسخگویان برخوردار از دانش مدیریت بحران نیستند، ۱۵٫۵ درصد از آنان این دانش را در حد زیاد دارند، ۶۳٫۵ درصد از پاسخگویان گزینه‌های “خیلی کم” و “تاحدی” توزیع شده اند را انتخاب کرده اند.

بر اساس این گزارش اکثریت پاسخگویان هیچگونه فعالیتی برای کاهش بحران نداشته اند و بیشتر کسانی که برای کاهش بحران فعالیتی انجام می دهند اقدامات آنها شامل تهیه کپسول آتش‌نشانی و یادگیری چگونی استفاده از آن؛ تعیین مکان های امن‌تر در خانه، تعیین مکان های امن تر برای استراحت و تعیین مکان های خطرناک در خانه است.

نتایج این مطالعات که توسط دکتر ساعی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است نشان می دهد بیشتر پاسخگویان معتقدند که شهر تهران منطقه زلزله خیزی است که۵۷٫۲ درصد از پاسخگویان در طول زندگی خود زلزله را احساس کرده اند و ۴۲٫۵ درصد از آنها این تجربه را نداشته اند.

همچنین یافته ها نشان می دهد فعالیت های اجتماعی داوطلبانه درحد پائینی قرار دارد و بطور متوسط ۵۷٫۹ درصد از پاسخگویان گرایش های تقدیر گرایانه ندارند که ناشی از آشنایی بیشتر مردم با مقوله زلزله و توانایی بشر در غلبه بر این پدیده طبیعی است.

از اهداف انجام این مطالعات می توان به سنجش میزان وضعیت کنونی آگاهی و نگرش شهروندان تهرانی درخصوص زلزله، اولویت بندی نیازهای آموزشی شهروندان در حوزه بحران و مدیریت بحران، بررسی وضعیت مشارکت شهروندان در طرح‌های مشارکتی مدیریت بحران و آسیب‌شناسی آن، ایجاد بستری برای سنجش اثربخشی برنامه ها و طرح‌های سازمان در حوزه افزایش آگاهی و مشارکت شهروندان در حوزه مدیریت بحران اشاره کرد.