ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک مقام مسئول:

مدیریت بحران برای رخداد زلزله‌های آتی جنوب کشور آماده باشد

شهروندان:
مدیربخش زلزله شناسی، مهندسی زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی معتقد است:فشارتکتونیکی در حوزه جنوبی پوسته ایران پیامد زلزله های متعدد را دربر دارد و سازمانهای مدیریت بحران برای مقابله با آثار رخدادهای زلزله در جنوب کشور باید آماده باشند.

بستک علی بیت اللهی در پی وقوع زلزله ۵٫۵ ریشتری بستک در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: شهرهای ساحلی کشور به ویژه در مناطق جنوبی از نظر زلزله شناسی مهندسی و کیفیت ساخت وساز وضعیت مطلوبی ندارند و آسیب پذیرند.

وی اضافه کرد: واحد های مسکونی در شهرهای ساحلی جنوب کشور به دلیل قرار گرفتن روی زمین های نرم موجب بزرگنمایی امواج زلزله و پیامد تکانهای بیشتر و تخریب افزونترمی شود.

بیت اللهی یادآور شد: رخداد زلزله در کشور به ویژه در مناطق جنوبی همواره از سوی متخصصان مربوطه رصد می شود و در دستگاه های مربوطه نیز به ثبت می رسد ، اما به دلیل قدرت پائین و متوسط بسیاری از این زلزله ها ، اطلاع رسانی و بازتاب رسانه ای ندارند.

وی تصریح کرد: وقوع زلزله در جنوب ایران ظرف یک تا دو سال اخیر افزایش یافته و انتظار این است که سازمانهای مدیریت بحران در منطقه بیش از پیش آمادگی لازم را داشته باشند و ساخت وساز نامطلوب مسکونی نیز به عنوان مساله جدی از سوی دستگاه های مربوطه باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مساله زلزله هیچگاه نباید مورد غفلت دستگاه های اجرایی قرار گیرد ، زیرا انتظار این است که هموطنان در مناطق شهری و روستایی در اماکن ایمن زندگی کنند و وقوع زلزله به عنوان یک رخداد طبیعی نباید به آنها کوچکترین آسیبی وارد سازد.

وی خاطرنشان ساخت : مناطق جنوبی کشور از نظر جمعیتی مشخصه متراکم ندارند ، اما ساخت وسازهای نامطلوب مسکونی همواره دغدغه اصلی مردم محسوب می شود.

حسن قدمی به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران در ۱۸ تیرماه سال جاری گفته بود که در بوشهر فصل جدیدی از انواع زلزله پیش روی مدیریت بحران کشور گشوده شد که در یک هفته بیش از ۴۰۰ زلزله بالای چهار ریشتر به وقوع پیوسته است.

وی از تصویب طرح جامع کاهش خطرپذیری با اولویت زلزله، سیل، خشکسالی و آتش سوزی جنگل در شورای عالی مدیریت بحران کشور خبر داده بود.

براساس آمارهای منتشر شده سال ۱۳۹۰ تعداد هفت هزار و ۹۰۰ زلزله در کشور رخداد که اغلب آنها قدرت کم و یا متوسطی داشتند ، درعین حال سال ۹۱ شمار زلزله های ثبت شده ۱۴ هزار و ۳۴۰ مورد بود.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵٫۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز پنجشنبه حوالی ˈکوخردˈ در استان ˈهرمزگان را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این زمین لرزه در ساعت ۶ و ۴۳ دقیقه و ۵۷ ثانیه در این منطقه بوقوع پیوسته است.

موقعیت این زمین لرزه در عرض شمالی ۲۷٫۱۴ و طول شرقی ۵۴٫۴۵ درجه ثبت شده است.

زلزله با قدرت ۵٫۵، ۴٫۵ و ۴٫۳ ریشتر درساعت های ۶ و ۴۳ ، ۶ و۵۴دقیقه و ۷ و۴۲دقیقه در کوخرد و هرنگ بستک امروز رخ داد. شهرستان بستک از توابع استان هرمزگان ، که از شمال به لارستان ، از جنوب به بندرلنگه ، از غرب به لامرد و از مشرق به بندر خمیر متصل است .