ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر زلزله – ۸ از ۱۰۰

شهروندان:
مشاور معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای این وزارتخانه گفت: براساس مطالعات انجام شده، سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله از 100، هشت است.

زلزله دکتر علی اردلان در گفت و گو با ایرنا افزود: این درحالی است که به دلیل حادثه خیز بودن ایران، تک تک خانوارهای ایرانی باید برای وقوع این حوادث آماده باشند و برنامه های آموزشی به داخل خانه ها نفوذ کند.

وی از آغاز برنامه های آموزش خانوار در برابر بلایای طبیعی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه های آموزشی خانوار به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور (هراستان یک شهرستان) از جمله تهران، گلستان، کرمان، لرستان، خراسان جنوبی، زنجان و مرکزی در حال اجرا است.

سرپرست واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، تصریح کرد: آماده نبودن خانوارها در برابر بلایای طبیعی به معنای آماده نبودن سازمان های پاسخگو نیست چراکه سازمان هایی مانند سازمان مدیریت بحران، هلال احمر، آتش نشانی، پلیس و وزارت بهداشت نسبتا در برابر این بلایا آماده هستند.

اردلان گفت: برنامه های آموزشی می تواند همه افراد ازجمله کودکان را برای مقابله با بلایای طبیعی ، آماده کند.

وی ادامه داد: برنامه های آموزشی وزارت بهداشت برای مقابله با بلایای طبیعی در قالب ˈنظام شبکه ای دارتˈ تهیه شده است به این معنا که جامعه از چندین لایه شهر، روستا و خانواده تشکیل شده و وزارت بهداشت در این میان، خانواده ها را هدف قرار داده است.

اردلان یادآور شد: مانورهای زلزله به صورت سالانه و برنامه های آموزشی مقابله با بلایای طبیعی در مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه زلزله انجام می شود اما هنگامی که سراغ شاخص های ارزشیابی آمادگی مقابله با بلایای طبیعی در خانواده ها می رویم، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.