ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
استقبال نكردن پزشكان از مناطق مرزي و محروم در آذربايجان غربي

اتاق‌های جراحی که انباری شدند

شهروندان:
این روزها همه مردم ایران آذربایجان غربی را با نام دریاچه ارومیه می‌شناسند اما واقعیت این است که استان آذربایجان‌غربی علاوه بر خشکی دریاچه ارومیه دارای مشکلات بسیاری در تمام حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان نیز است. مشکلاتی که اخیرا صدای فرماندار یکی از شهرستان‌های استان را درآورد.

اتاق جراحی بیمارستان امام خمینی شهرستان پلدشتطالبی فرماندار پلدشت طی بازدید به‌طور سرزده از بیمارستان امام خمینی‌(ره) این شهر متوجه شد به‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده هیچگونه خدمات تخصصی پزشکی از جمله عمل جراحی در این بیمارستان صورت نمی‌گیرد و اتاق‌های عمل جراحی این بیمارستان که سال‌های طولانی است، ساخته و تجهیز شده، در واقع به انباری تبدیل شده‌ است. به‌طورکلی ۵ مرکز بهداشت و درمان در شهرستان پلدشت فعال است، براساس ضوابط و مقررات خود بهداشت و درمان باید در آنها ۱۲ پزشک فعالیت کنند که فقط ۳ پزشک به جمعیت ۵۰ هزار نفری شهرستان خدمات ارائه می‌دهند.

این روزها زمان کلنگ‌زنی تا افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به قدری طولانی می‌شود که دولت باید بودجه برای جلوگیری از فرسودگی و تخریب بناهای نیمه کاره اختصاص دهد اما در این مورد خاص اتاق‌های جراحی به انبار تبدیل شده است با این کار شهروندان این منطقه می‌دانند حداقل استفاده‌ای از این سازه بلااستفاده کرده‌اند.

با شرایطی که در استان آذربایجان غربی در حوزه بهداشت و درمان حاکم است، شاخص بهداشتی این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است که این موضوع چندین بار از سوی نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گرفت، اما قول و وعده بهبود وضعیت بهداشت و درمان اسفبار این منطقه از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان داده می‌شود که نمونه آن اجرای طرح پزشک خانواده و عدالت محور در حوزه بهداشت و درمان و نگاه ویژه به روستاییان و مناطق محروم بود.

کمبود امکانات بهداشت و درمان هزینه درمان شهروندان این منطقه را چندبرابر کرده است و شهروندان اغلب مجبورند برای درمان خود به استان‌های همجوار سفر کنند و همین سفر هزینه درمان را چند برابر می‌کند. از سوی دیگر امکان درمان برخی از بیماران این استان وجود دارد، اما به دلیل کمبود تخت بیماران باید در انتظار بمانند تا تخت خالی شود.

 پزشکان از مناطق‌مرزی و دورافتاده استقبال نمی‌کنند

نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی در این خصوص افزود: به‌طور کلی وضعیت بهداشت و درمان در استان‌های مختلف کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست. «محمد علیپور» گفت: در شهرستان‌های کوچک‌تر و دور افتاده‌تر نیز پزشکان استقبال خوبی ندارند و تمایل و اشتیاق پزشکان به سمت کلانشهرهاست تا بتوانند از درآمد و امکانات زندگی بهتر استفاده کنند.

 لزوم نگاه ویژه به مناطق محروم

«محمد علیپور» با تاکید بر اینکه دولت باید نگاه و امتیاز ویژه‌ای برای مناطق محروم و مرزی در نظر بگیرند، ادامه داد: اگر دولت به روستاها و شهرهای کوچک نگاه ویژه داشته باشد جاذبه‌ای برای حضور پزشکان متخصص در این مناطق ایجاد خواهد شد. نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس تصریح کرد: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا یک روستایی همانند یک شهروند ساکن در کلانشهر به صورت عادلانه از امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان استفاده کند.

علیپور افزود:‌ با توجه به اینکه پزشکان از حضور در مناطق محروم و دور افتاده استقبال نمی‌کنند اما دولت باید سیاست حمایتی و جبرانی برای پزشکانی که در منطقه حضور دارند در نظر بگیرند. در حال حاضر امتیاز ویژه در نظر گرفته شده است اما باید حمایت‌ها بیشتر باشد چرا که با چنین سیاست حمایتی باز هم پزشکان در مناطق مرزی حضور پیدا نمی‌کنند.

 در حق پزشکان مناطق محروم ظلم می‌شود

وی با بیان اینکه در حق پزشکان مستقر در مناطق محروم و دور افتاده ظلم می‌شود، اضافه کرد: در حوزه انتخابیه بنده بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی با بهترین امکانات و تجهیزات در حال ارائه خدمات به شهروندان است. نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس ادامه داد: در گذشته بیش از ۹۰درصد شهروندان شهرستان شوط برای درمان به شهرستان و استان‌های مجاور مراجعه می‌کردند اما اکنون شرایطی ایجاد شده که شهروندان در همین شهرستان مداوا می‌شوند. علیپور گفت: به‌طور کلی باید گفت که این استان از لحاظ امکانات بهداشت و درمان با محرومیت مواجه است، بنابراین دولت باید با حمایت خود برای پزشکان متخصص به منظور حضور در این منطقه جذابیت ایجاد کند و از سوی دیگر دولت هنگام توزیع بودجه و اعتبارات عدالت را در مورد مناطق محروم رعایت کند.

 بیمارستان‌های فرسوده در پلدشت

نماینده ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس درخصوص شهرستان پلدشت افزود: این شهرستان از لحاظ کشاورزی بسیار مستعد است و پیشرفت چشمگیری هم داشته است اما در حوزه بهداشت و درمان، تجهیزات و امکانات این شهرستان فرسوده و قدیمی است که نیازمند اختصاص اعتباری برای بازسازی است.

مهدی دهقان

 تهران امروز