ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وقتی می‌گوییم هوا آلوده است، از چه چیزی حرف می‌زنیم؟

در روزهای آلودگی هوا چگونه رفتار کنیم؟

شهروندان:
روزهای آلوده هوا در تهران و شهرهای بزرگ آنقدر زیاد شده که بتوان گفت عمده روزهای سال هوا آلوده است. یعنی عملا باید در این روزها زندگی کرد. اما چگونه؟ اصلا وقتی می گوییم هوا آلوده است، از چه چیزی حرف می زنیم؟

آلودگی هواعمده آلودگی در تهران و شهرهای بزرگ ناشی از ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون است که از اگزوز خودروها و همچنین دودکش نیروگاه ها و صنایع است.

مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت تاثیر آلاینده های هوا بر سلامت تهران را در جداولی اعلام کرده که آگاهی از آنها برای سالمندان، بیماران و کودکان می تواند مفید باشد.

دستورالعمل های احتیاطی برای شرایطی که ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون (۲٫۵ pm) آلاینده غالب باشد:

مقدار شاخص سطوح مرتبط با سلامتی دستورالعمل احتیاطی
۰-۵۰ خوب (پاک) ندارد
۵۱-۱۰۰ متوسط (سالم) افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیتهای طولانی یا سنگین را کاهش دهند.
۱۰۱-۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی،سالمندان و کودکان باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
۱۵۱-۲۰۰ ناسالم برای همه گروه ها (هشدار) افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید ااز فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.افراد دیگر باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
۲۰۱-۳۰۰ خیلی ناسالم (اضطرار) افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی،سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند.افراد دیگر باید از فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.
بالاتر از ۳۰۰ خطرناک افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی،سالمندان و کودکان باید از منزل خارج نشوند و فعالیتهای خود را به حداقل برسانند.افراد دیگر باید از فعالیتهی طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند.

اما یکی از آلاینده های عمده در شهرهای بزرگ گوگرد است. چون سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی و باربری از گازوییل تامین می شود که این سوخت مملو از گوگرد است. ضمن اینکه در فصل سرد سوخت نیروگاه های حرارتی هم به مازوت تغییر می کند. مازوت هم غنی از گوگرد است. به همین دلیل در شهرهای صنعتی و بزرگ در فصل سرد آلودگی هوا به اوج می رسد.

در جدول زیر دستورالعملهای احتیاطی برای شرایطی که دی اکسید گوگرد آلاینده مسئول باشد آورده شده که از این جهت که آلاینده عمده خودروهای دیزلی گوگرد است مهم است:

مقدار شاخص سطوح مرتبط با سلامتی دستورالعمل احتیاطی
۰-۵۰ خوب (پاک) ندارد
۵۱-۱۰۰ متوسط (سالم) ندارد
۱۰۱-۱۵۰ ناسالم برای گروهای حساس افراد مبتلا به آسم باید فعالیتهای خارج از منزل را کاهش دهند.
۱۵۱-۲۰۰ ناسالم برای همه گروه ها (هشدار) کودکان،بیماران آسمی و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی باید از فعالیتهای خارج از منزل را کاهش دهند.
۲۰۱-۳۰۰ خیلی ناسالم (اضطرار) کودکان،بیماران آسمی و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی باید از فعالیتهای خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر باید فعالیتهای سنگین خود را کم کنند.
بالاتر از ۳۰۰ خطرناک کودکان،بیماران آسمی و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی باید از منزل خارج نشوند.افراد دیگر باید از فعالیتهای خارج از منزل اجتناب کنند.

آلاینده های هوا ممکن است یکسری عوارض بهداشتی هم داشته باشند که در این زمینه باید مراکز بهداشتی آگاهی لازم را داشته باشند. در جدول زیر عوارض بهداشتی مرتبط با این آلاینده ها آورده شده است.

عوارض بهداشتی مرتبط با غلظت های ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون

 

 

pm 2.5  عوارض بهداشتی تفسیر کیفی
۰-۵۴ ندارد خوب
۵۵-۱۵۴ احتمال بروز علائم تنفسی در افرا حساس،احتمال تشدید بیماریهای قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان متوسط
۱۵۵-۲۵۴ احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در افراد حساس،تشدید بیماریهای قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان ناسالم برای گروههای حساس
۲۵۵-۳۵۴ افزایش بیماریهای قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان،افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت ناسالم
۳۵۵-۴۲۴ افزایش قابل توجه بیماریهای قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان،افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت بسیار ناسالم
بالاتر از ۴۲۴ افزایش شدید بیماریهای قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیمران قلبی و سالمندان،افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت خطرناک

زهرا تالانی – خبرآنلاین