ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سيدمحمد لنگري:

۵۷ هزار بی‌سواد در خراسان شمالی وجود دارد

شهروندان:
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اکنون در این استان بیش از 57 هزار نفر بی سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال وجود دارد.

بی‌سواد سیدمحمد لنگری در گفتگو با مهر، عنوان کرد: اکنون در استان ۸۶۷ هزار نفری خراسان شمالی ۵۷ هزار نفر از افراد دارای رده سنی ۹ تا ۴۹ سال بی سواد هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تاکنون میزان بیسوادی در استان دو درصد کاهش داشته است، افزود: بر اساس برنامه قرار است تا سال ۹۴ بی سوادی در خراسان شمالی ریشه کنی شود، به گفته لنگری تحقق این هدف نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها و رسانه ها است.

لنگری در ادامه پراکندگی جغرافیایی و نیز وجود باورها و رسوم نادرست در استان را از جمله دلایل بی سوادی در خراسان شمالی برشمرد و اظهار کرد: برخی مشکلات فرهنگی موجود در بین قومیت های مختلف استان سبب شده تعدادی از لازم التعلیمان برای تحصیل اقدام نکنند و این مسئله خود مشکل اساسی سوادآموزی در خراسان شمالی به شمار می رود.

لنگری کمبود امکانات و عدم پوشش کامل تحصیلی لازم التعلیمان را از از دیگر مشکلات سوادآموزی در خراسان شمالی دانست و افزود: با وجود این که پوشش تحصیلی لازم التحصیلان در خراسان شمالی ۹۹ درصد اعلام شده اما وجود ۵۷ هزار بی سواد در این استان نشان می دهد که رقم مذکور غیرقابل قبول است.

به گفته وی این تعداد بی سواد در خراسان شمالی نشان دهنده این است که در سال های گذشته پوشش تحصیلی دانش آموزان و افراد لازم التعلیم به طور کامل انجام نشده است.

لنگری تصریح کرد: بر این اساس لازم است در آمار سواد آموزان و بی سوادان استان بازنگری کاملی صورت گیرد.

به گفته این مسئول بازنگری در آمار سبب می شود تا سازمان نهضت سوادآموزی بر مبنای این آمارها برای رفع مشکل بیسوادی و ریشه کنی آن از جامعه برنامه ریزی کند.

لنگری با اشاره به اینکه دو معاونت آموزش ابتدایی و نهضت سوادآموزی، جامعه هدف متفاوت و خاص خود را دارند، افزود: جامعه هدف معاونت آموزش ابتدایی دانش آموزان شش سال به بالا و جامعه هدف نهضت سوادآموزی افراد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ است، اما با این وجود همسو بودن این دو معاونت می تواند در رفع مشکل بیسوادی اثر گذار باشد.

وی برون سپاری را از دیگر راه حل های رفع بیسوادی دانست و عنوان کرد: باید در این زمینه با هزینه کرد درست اعتبارات، زمینه برای باسوادی و تثبیت سواد افراد فراهم شود.

لنگری گفت: علاوه بر این امروزه به دلیل آن که رسانه ها عضوی از زندگی مردم محسوب می شوند و ارتباط نزدیکی با اقشار مختلف جامعه دارند، می توانند با فعالیت مناسب در زمینه مبارزه با بی سوادی نقش چشمگیری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری دستگاه های مختلف با آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی، هر چه زودتر شاهد ریشه کنی بی سوادی و برگزاری جشن پایان بی سوادی در استان باشیم.

برچسب‌ها : ,