ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تضمین‌کننده آرمان‌های هنری

شهروندان – فاطمه راکعی*:
بیانات آقای دکتر روحانی در جمع هنرمندان، بی‌کم‌وکاست، خواسته دیرینه هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور بود و ایشان به همه زمینه‌هایی که جزو مطالبات آنان بوده، پاسخ مثبت داده‌اند. این طلیعه نیکویی است برای اینکه همه مطمئن شویم که عزم دولت در رفع نگرانی‌های هنری و فرهنگی جدی است.

آنچه اهمیت بسیار دارد تاکید بر این نکته است که نه‌تنها در چارچوب قانون اساسی، برخوردها و محدودسازی‌هایی کهفاطمه راکعی مخصوصا در هفت، هشت سال اخیر با آن مواجه بودیم، جایز نیست بلکه در موارد زیادی، قوانین تشویق‌کننده و تاییدکننده هنر و قلم در بندهای مختلف قانون موجود است. اما آنچه پیش می‌آید و در عمل با آن مواجهیم واقعیت‌های جامعه است. واقعیت حضور افرادی که در بسیاری از موارد، فراقانونی عمل می‌کنند و به قوانین وقعی نمی‌گذارند و نهایتا برخی برخوردهای سلیقه‌ای با هنر و هنرمند صورت می‌گیرد.

باید حقوقدان‌های مجربی که در حوزه پاسداری از ادبیات و هنر کار کرده‌اند و بر این حوزه اشراف دارند و خود هنرمند هستند یا با هنر آشنا هستند، در معاونت حقوقی وزارت ارشاد حضور مستمر و فعال داشته باشند. همین‌طور کسانی که درباره مسایل مربوط به مطبوعات و نشر و کتاب تجربه دارند و خوش‌فکرند، باید در این بخش، بیش از پیش فعال شوند تا بروز رفتار قانونی نهادینه شود و دایما رفتارهای غیرقانونی رصد شود.

اینگونه به مرور رفتارهای بازدارنده و متعصبانه کمرنگ‌تر از قبل می‌شوند. اگر این مهم، عملی شود، درواقع همه گفته‌ها و اظهارات رییس‌جمهور محترم که جزو آمال و خواسته‌های دیرین هنرمندان نبود، جامه عمل به خود می‌پوشد. تعریف دکتر روحانی از هنر در این مراسم، بسیار قابل‌تامل بود. اینکه ایشان گفتند هنر عین خوبی است و خوبی هنر است و هر چیز بی‌عیبی هنر است، مردمی‌بودن هنر است، بی‌شک نشان از فرهیختگی و اشرافشان بر ساحت هنر و ادبیات دارد. هنرمندان باید بتوانند آزادانه آثار خودشان را تولید و ارایه کنند و دولت باید به خود آنان اعتماد کند. چون بر اساس گفته‌های خود ایشان، هیچ هنرمند بزرگ و اصیلی نیست که دردهای بشری نداشته باشد.

غافل از درد چرا بودن و چگونه بودن باشد و آرمان‌های عدالت‌خواهانه دغدغه‌اش نباشد. شاعران و هنرمندان میراث مشترک جهانی دارند. میراث آنها مهربانی، عشق به انسان و گیاه و هر جاندار و حتی هر بی‌جانی است. با محبت به پدیده‌ها نگریستن و به قول استاد سخن «سعدی»: «عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست»، اگر چنین شود، به قول دکتر روحانی تولیدات هنری ما به سطحی از رشد و ارتقا خواهد رسید که در بازارهای جهانی قابل ارایه باشد. ما باید همگی نقش دیرینه حافظ‌گونه‌مان را که ضمن اعتقاد به آرمان‌های معنوی اسلامی و ایرانی، سرفرودنیاوردن به ریا و ظلم است، حفظ کنیم.

*شاعر و استاد دانشگاه

شرق

برچسب‌ها : , , ,