ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آخوندي در نشست هم‌اندیشی ارتقای سطح حمل و نقل جاده‌ای کشور مطرح كرد

۳۰ درصد تلفات جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری ابتدای شهرها رخ می‌دهد

شهروندان:
آخوندی با بیان اینکه 30 درصد تلفات جادی ای در 30 کیلومتری ابتدای شهرها رخ می دهد، گفت: بررسی‌ها نشان می دهد حمل و نقل حومه مستقل از حمل و نقل جاده ای است، بنابراین باید تصور عمومی از حمل و نقل جاده ای و ریلی تغییر کند، زیرا در حال حاضر ریل جزو انتخاب های بعدی مردم قرار دارد.

عباس آخوندی

عکس: شهروندان / میلاد بهشتی

به گزارش مهر، عباس آخوندی در نشست هم اندیشی ارتقای سطح حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به اینکه عدم تعادل شقوق حمل و نقل از مشکلات ایمنی راه‌ها، افزود: در حال حاضر ۹۰درصد از حمل و نقل از طریق جاده و ۱۰ درصد از دیگر شاخه های حمل و نقل انجام می شود که این آمار بسیار تکان دهنده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای بنیادی تغییر پارادایم است تا بخش‌های دیگر مانند ریلی هم رونق بیشتری پیدا کند و از همه مهمتر باید در حمل و نقل حومه تغییر پارادایم را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه حمل و نقل بار در بخش ریلی باید به ۳۰ درصد و مسافر به ۱۸ درصد برسد، گفت: البته در برنامه پنجم توسعه حمل و نقل حومه مورد توجه قرار نگرفته است و تصور می کنم حمل و نقل حومه ای متشکل از حمل و نقل شهری است.

آخوندی با بیان اینکه ۳۰ درصد تلفات جادی ای در ۳۰ کیلومتری ابتدای شهرها رخ می دهد، گفت: بررسی‌ها نشان می دهد حمل و نقل حومه مستقل از حمل و نقل جاده ای است، بنابراین باید تصور عمومی از حمل و نقل جاده ای و ریلی تغییر کند، زیرا در حال حاضر ریل جزو انتخاب های بعدی مردم قرار دارد.

وی تصریح کرد: نهایت ظرفیت آزادراه تهران- قم، حداکثر ۵۰ هزار نفر است اما در زمان پیچ به دو برابر هم می رسد که همین موضوع تلفات بیشتری را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه احداث و بهره برداری از جاده ها در کنار عامل انسانی و استانداردسازی خودروها، افزود: این موارد نیاز به سرمایه گذاری چندهزارمیلیارد تومانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فقط ساخت آزادراه ها حدود ۸هزارمیلیارد تومان، کنار گذرها یکهزارو۷۵۰میلیارد تومان، بزرگراه ها ۴ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان و راه‌های اصلی و فرعی ۱۷ هزار میلیارد تومان نیاز به تامین اعتبار دارند.

آخوندی افزود: پیش بینی شده است که با ارقام بودجه ای که در اختیار داریم، تنها دوهزار میلیارد تومان می توانیم تامین اعتبار کنیم، بنابراین ۳۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ها نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با ۳۰هزارمیلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های موجود حوزه راه نیاز داریم، گفت: برای کاهش تلفات باید به عامل انسانی، استانداردسازی خودروها و احداث جاده ها توجه کنیم.

کاهش تلفات رانندگی نیازمند اقدامات فنی و اجرایی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در استفاده از مدل حمل و نقل باید تغییر پارادایم صورت گیرد بر لزوم انجام دو اقدام جداگانه فنی و اجرایی برای کاهش تلفات رانندگی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل ونقل جاده ای در دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت تصریح کرد: دو منظر فنی و اجرایی مد نظر قرار گیرد که در بحث فنی باید برنامه ریزی‏ ‏ سازمان مسئول‎ و سهم عوامل مشخص شود و دستورالعمل های اجرایی با رویکرد سازمانی تهیه و ابلاغ شود.

وزیر راه و شهرسازی افزد: مسئله دیگر موضوعیت اجتماعی و درگیری همه مردم و جمعیت ۷۵ میلیونی ایران با موضوع ایمنی جاده ای که باید باتغییر انتخاب مدهای حمل و نقل، روش کار، سبک زندگی، نحوه استفاده از وسایل و زیرساختهای حمل و نقل این مسئله صورت گیرد.

وی اظهار داشت: نگاه صرف به مسائل فنی در ایمنی جاده ها کاهش تلفات را به تنهایی موجب نخواهد شد. این در حالی است که نمی خواهیم جایگاه مسائل فنی را کاهش دهیم.

آخوندی یاد آور شد: دولت در مسائل اجتماعی نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و با بحث های اداری نمی توان در طرفه العینی رفتارهای مردم را تغییر داد.

وزیر راه و شهرسازی با ا شاره به ابعاد مالی بسیار گسترده تلفات جاده ای بیان داشت: براساس آمار سال ۱۳۸۶ میزان خسارت مالی تصادفات جاده ای ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است . هرچند که اهمیت حفظ جان انسانها را نمی توان با آمار بیان کرد.

آخوندی در ادامه با بیان عدم تعادل در استفاده از شقوق حمل و نقل و انجام ۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده تاکید کرد : این آمار تکان دهنده است و باید تغییر پارادایم در این خصوص صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در استفاده از حمل ونقل ریلی در حمل و بار و مسافر و به ویژه حمل و نقل حومه باید تغییر پارادایم مورد توجه قرار گیرد اگر چه در برنامه پنجم توسعه به صورت ذکر آمار استفاده از حمل و نقل ریلی در بخش بار ۳۰ درصد و مسافر ۱۸ درصد به این موضوع پرداخته شده است.

وی بیان داشت: در ۳ سرفصل حمل و نقل کار، مسافر و حمل و نقل حومه ای باید برنامه ریزی صورت گیرد. زیراکه ۳۰ درصد تلفات رانندگی مربوط به حومه شهرها است که ایمنی این بخش نقش موثری در کاهش تلفات دارد.

آخوندی گفت: تصور عمومی از راه آهن برای حمل بار است و معروف ترین خط ریلی تهران – مشهد است و مسافران در مقصدهای برون شهری انتخاب اولشان قطار نیست که در این زمینه نیاز به تغییر پارادایم در نحوه استفاده از شقوق حمل و نقل داریم.

وی بیان کرد: ظرفیت آزاد راه تهران – قم ۵۰ هزار واحد سواری است که در برخی مواقع ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه از آن عبور می کنند، حال اگر اتفاق کوچکی در این مسیر رخ دهد عوارض زیانباری را موجب خواهد شد.

آخوندی اعلام کرد: برای استاندارد شدن جاده ها در وهله نخست باید پروژه های جاده ای در دست اجرا تکمیل شود که این مسئله نیاز به سرمایه گذاری چند هزارمیلیارد تومانی دارد.

وی بیان کرد: برای تکمیل پروژه های‌آزاد راهی شرکت ساخت حدود ۸ هزار میلیارد تومان، برای تکمیل کنار گذرها ۱۷۵۰ میلیارد تومان ، بزرگراه ها ۴۳۰۰ میلیارد تومان و راه های اصلی و فرعی اجرا شده در استانها ۱۸ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است. این در حالی است که بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت ساخت با این نیازها تناسب ندارد.

وزیر راه و شهرسازی میزان بودجه مورد نیاز و اعتبار اختصاص یافته را نامتناسب دانست و گفت: باید این تعارض را مدنظر داشته باشیم و اقدامات جانبی را به پیش ببریم.

رشد ۵/۵ برابری موتور سیکلت ها

پیش از سخنان وزیر راه شهرسازی محمود سالمی سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل در سخنانی با تاکید بر روند کاهش تلفات رانندگی در ۹ ماهه نخست امسال یاد آور شد: اوج تلفات در سال ۸۵ به ۲۷ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. که در سال ۱۳۹۱ به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر کاهش یافت.

وی گفت : بر اساس مطالعات پژهشکده حمل و نقل هزینه حمل و نقل در سال ۱۳۷۶، ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

دبیر کمیسیون ایمنی راهها اعلام کرد: عوامل بروز و تشدید تصادفات شامل رشد ۳ برابری وسایل نقلیه از سال ۸۰ تا کنون و رشد ۵/۵ برابری موتورسیکلت از سال ۸۰ تاکنون است در حالی که طول راهها در سال حدود ۳ درصد رشد داشته اشت.

وی ادامه داد: ۲۲ دستگاه اجرایی در بهبود ایمنی حمل و نقل دخیل هستند و راهبرد ملی ایمنی حمل ونقل براساس ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه تدوین شده است. سالمی یادآور شد ۱۶ عدد مهم در سند راهبردی ملی ایمنی حمل و نقل تدوین شده است که از جمله آنها ارتقای طراحی، ساخت و نگهداری و ایمنی شبکه راهها، وسایل نقلیه، خدمات امداد و نجات است.

وی افزود: ارتقای هماهنگی و مدیریت ایمینی راهها در سطح ملی ، مدیریت منابع برای ارتقای ایمنی و توسعه کمی و کیفی پژوهش در ایمنی حمل و نقل از موارد دیگر مورد توجه در سند راهبردی ملی ایمنی حمل و نقل است.

وزیر راه و شهرسازی: ایمنی راه‌ها را از موضوعی اداری به مساله اجتماعی تبدیل کنیم

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری نشست هم اندیشی با اساتید حوزه حمل و نقل مشارکت همگانی و ارائه راهکار برای پیشبرد امور است تصریح کرد: ایمنی راهها باید از موضوعی اداری به مساله ای اجتماعی تبدیل کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که جمع بندی نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل و نقل جاده ای در دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت، تصریح کرد: برای کاهش تلفات رانندگی همه باید اقدام کنند و غیرممکن است که مدیر دولتی بگوید همه مسئله را حل می کنم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایمنی راهها و کاهش تلفات مساله ای بین المللی، مربوط به تمام مردم است و تمام تخصص ها از جمله روانشاسی، ارتباطات، جامعه شناسی، ترافیک، مهندسی و غیره در آن مشارکت دارند و اگر قرار باشد به موضوع ایمنی حل و نقل پرداخته شود؛ دنبال مقصر نگردیم و این موضوع را به مساله اجتماعی ملت ایران تبدیل کنیم.

آخوندی یاد آور شد: وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مختلف در کمیسیون ایمنی راه ها حضور دارند و باید ببینیم با مشارکت یکدیگر چگونه می توانیم این مساله ملی را حل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در برگزاری نشست هم اندیشی با اساتید حوزه حمل ونقل از رسانه ها دعوت کردیم تا بیایند و موضوعات را منعکس کنند زیرا می خواهیم مردم همه در ایمنی جاده ها مشارکت داشته باشند و هرکسی کمکی در این زمینه کند.

وی افزود: در تبدیل موضوع ایمنی حمل و نقل جاده از مساله ای اداری به مساله ای اجتماعی با برگزاری این نشست موفق بوده ایم اما در گام بعدی باید به توزیع مسئولیت ها بپردازیم و تک تک افرادی که در مورد ایمنی حمل ونقل صحبت می کنند مسئل هستند.

آخوندی گفت: هرکسی می تواند با درج مطلبی در رسانه ها و با ارائه طرح تحقیق یا پیشنهاد خود در ارتقای ایمنی جاده ای مشارکت داشته باشد و اساتید می توانند از امکانات وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه ها در این زمینه استفاده کنند.

آخوندی اظهار کرد: لایحه تشکیل شورایعالی ایمنی حمل و نقل در هیات دولت مصوب شده است و در مجلس به منظور تصویب نهایی طرح می شود.

وزیر راه و شهرسازی با مرور کلیاتی از مباحث طرح شده توسط حاضران بیان کرد: طرح این بحث که ارقامی که اعلام می شود چه مفهوم و معنای اقتصادی دارد سوال بسیار مهمی است که از نحوه پیدایش یک پروژه و از مرحله آغاز تا تامین اعتبار اجرایی آن باید مد نظر باشد و اگر بخواهیم عنصر اقتصاد را در تعریف بودجه واردکنیم تغییرات بنیادین را موجب می شود.

وی ادامه داد: بحث آموزشی در ابعاد مختلف از جمله فعالان حرفه حمل ونقل و یا عموم مردم با کمک دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد.

آخوندی افزود: ایجاد سیستم اطلاعات جامع در خصوص سوانح در دستور کار کمیسیون ایمنی راه ها بوده و مقدمات این کار انجام شده است.

وی باشاره به بحث دیگر در خصوص مفهوم ایمنی یادآو شد: ایمنی از لحظه تعریف پروژه از نظر زیر ساخت های حمل و نقل و از نظر کاربران از لحظه ارتباط انسان با خودرو مطرح است که باید تلاش کنیم این موضوع برابر دستورالعمل کنترل تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی نهایی اظهار کرد: برنامه ایمنی جاده ای بلند مدت است و با توجه به سخنان گفته شده ارتباط با موضوعات مختلف از جمله هدفمندی یارانه ها و نوسازی ناوگان دارد.

در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل که اساتید دانشگاه های قزوین، علم و صنعت، امیر کبیر، صنعتی شریف، اصفهان، زنجان، علامه طباطبایی و خواجه نصیر حضور داشتند به موضوعات زیر اشاره شد:

- بررسی دلایل بروز تصادفات راهکار کاهش آن

- لزوم دقت ارائه آمار در حوزه تصادفات و ایجاد بانک اطلاعات جامع تصادفات قابل دسترسی برای عموم

- تهیه برنامه هایی برای اجرا دردهه ایمنی

- تعیین روز یادآوری قربانیان حوادث جاده ای

- پلیس به عنوان یکی از اجزای پاسخگویی ایمنی نباید نقش مستقیم در تحلیل و علت حوادث داشته و مسئول تعیین کننده علت باید مستقل باشد

- استفاده از توان بیمه در تامین ایمنی راهها

- توجه به کاهش خستگی رانندگان در جاده ها

- طراحی و رعایت استاندارد ایمنی در ساخت و طراحی جاده

- لزوم اجرای بازرسی ایمنی قبل از بهره بردرای راه ‌ها

- استفاده از توان سازمانهای غیر دولتی درا یمنی راه حل

- لزوم توجه به پژوهش و تحقیق در ایمنی راه ها و استفاده از توان دانشگاه ها

برچسب‌ها : , ,