ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای معماری و شهرسازی با وزیر راه برگزار شد

بازتاب رسانه‌ای یک هم‌اندیشی

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی با گلایه از وضعیت شهرنشینی در کشور گفت: در شهرهای کشور به ویژه در کلان‌شهرها با پدیده فقر شهری مواجه هستیم.

عباس آخوندیایسنا نوشت: عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای معماری و شهرسازی اظهار کرد: وضعیت شهرهای کشور به ویژه تهران چندان دل‌انگیز نیست و باید وضعیت این شهرها جدی‌تر گرفته شوند.

وی افزود: باید در بخش خصوصی و عمومی تلاش شود چرا که محصول نهایی و کالای نهایی در شهرها راضی‌کننده نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هزاران میلیارد تومان در شهرها هزینه شده اما بازخوردی نداشته است، گفت: تقریبا همه کلان‌شهرهای کشور دچار مشکل آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات رفاهی هستند.

آخوندی با بیان این‌که باید از برخی تقید‌ها‌ خارج شویم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اتفاقی برای شهرهای کشور رخ دهد باید فکری به حال شهرهای کشور کرد.

وی افزود: برای توسعه‌ شهرهای کشور نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد شویم بلکه باید همه جوانب را در نظر گیریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سال‌ها پیش برای کنترل جمعیت تهران تا ۱۰ میلیون نفر تلاش می‌شد اما نتوانستیم این جمعیت شهر را تا این میزان کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: باغات تهران طی سال‌های اخیر از بین رفته‌اند و در نهایت سیستمی از کارهای انجام نشده باقی ماند.

آخوندی با بیان این‌که اوایل انقلاب حدود ۳۰۰ اثر با ارزش در کشور شناسایی شده بود، گفت: در حال حاضر تنها ۶۰ یا ۷۰ اثر با ارزش باقی مانده است.

به گفته وی رشد سریع شهرهای پیرامون کلان‌شهرها موجب شد تا ظرفیت سکونت‌پذیری به وضعیت نابهنجاری تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید نظام حکمروایی شهری تغییراتی داشته باشد و طراحی شهری و معماری آن فراتر از وضعیت فعلی باشد و دوگانگی حاکمیت شهری در بسیاری موارد به صورت ریشه‌ای وجود دارد.

وی با اشاره به دوگانگی حاکمیت شهری و تقسیمات شهری چه در بخش سیاست و چه در بخش خدمات گفت: چندگانگی حاکمیت هم‌چون وجود شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و غیره موجب این مسائل شده است.

آخوندی گفت: باید قبول کنیم همه اعضای حرفه مهندسان فارغ از متخصص‌ بودن، نگاه شهروندی نیز دارد و باید پای گفت‌وگو با آنها نشست و درباره‌ مسائل کشور فکر و گفت‌وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بدانیم آخر کار شهرهای ایران چه می‌شود چرا که شهرنشینی بخش عمده جامعه ایران است و امنیت ملی را در بر دارد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب کارون تنها خانه آب شیرین ایران گفت: نمی‌توان چنین مشکلاتی را نادیده گرفت‌؛ به‌طور مثال از بین‌رفتن باغات اطراف شهر مشهد یکی ‌دیگر از کشور است.

به گفته آخوندی جمعیت شهر مشهد در سال ۷۴ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود اما امسال جمعیت این شهر با دربرگیری ۲۹هزار هکتار جمعیت شهر به سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

آخوندی تاکید کرد: به دنبال تغییر انگاره در شهرهای ایران هستم؛ تغییر انگاره به نحوی است که تعریف کالای عمومی برای استفاده شهروندان و منافع شهرها برای کسب منافع ملی در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که حس تعلق در شهرها کمتر شده است، گفت:‌از بین‌رفتن باغات و فضای سبز کشور و ساخته‌ شدن ساختمان در کشور افزایش یافته است که این امر نشان‌دهنده از بین رفتن حس تعلق شهرنشینی در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش حمل‌ونقل و تاثیر آن در شهرنشینی گفت: این‌که گفته می‌شود ایران در چهارراه جهانی قرار دارد درست است اما هنوز حمل‌ونقل ترکیبی در کشور ایجاد نشده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هر یک از ناوگان‌ در کشور برای خود کار می‌کنند و هماهنگی میان آنها نیست.

وی تاکید کرد: امنیت جاده‌ها بسیار مورد اهمیت است چرا که حجم سرمایه‌گذاری‌های حمل‌ونقل در این بخش کم نیست.

آخوندی گفت: هزینه‌ کردن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جاده‌ها موضوع جدی است و زمانی گفته می‌شد باید بندر شهید رجایی تا سرخس راه‌آهن داشته باشد، اما آیا به بهره‌وری آن توجه می‌شد؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: همه مهندسان می‌دانند برای ساخت هر راه و جاده‌ای باید به بهره‌وری آن نیز توجه کنیم و لازمه‌ این کار مدیریتی فراتر از مدیریت فعلی است.

فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی: حل مشکلات شهری از دست هیچ وزیری بر نمی‌آید

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۶ سال بود که مسئولیتی نداشتم و علاقه‌ای هم برای بازگشت نداشتم، گفت: تنها انگیزه من از بازگشت بعد از ۱۶ سال این بود که مسائل غیر جاری را به کمک جامعه بیاورم، بنابراین باید اذعان کنم که هزاران میلیارد در شهرها و کلان‌شهرها هزینه شده است، اما همچنان مشکل زیست‌محیطی، آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد و علیرغم تمام تلاش مهندسان، محیط شهرها به هیچ وجه دلپذیر نیست.

عباس آخوندی در اولین نشست تخصصی تشکل‌های حرفه‌ای، معماری و شهرسازی گفت: برای ورود به بحث می‌خواهم با موضوع معماری سخنان خود را آغاز کنم. چند نکته است که باید در خصوص معماری بگویم و خواهش می‌کنم که افرادی که در این نشست حضور دارند، نظرات خود را برای بهبود کارها در حوزه معماری و شهرسازی ارائه کنند.

وی ادامه داد: از حوزه شهرسازی شروع می‌کنم، باید بگویم که تلاش‌های زیادی در حوزه شهرسازی صورت گرفته، اما فکر نمی‌کنم کسی از محصول نهایی راضی باشد.

آخوندی اضافه کرد: هزاران میلیارد در شهرها و کلان‌شهرها هزینه شده است اما می‌بینیم که مسئله زیست محیطی، آلودگی هوا و ترافیک همچنان در کلان‌شهرها وجود دارد و علیرغم تلاش مهندسان، در نهایت محیط شهرها دلپذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه در شهرها قوانین و مقررات بی ارج و قرب و همه چیز قابل معامله و داد و ستد است، ما را به فکر می‌برد و باعث می‌شود، تا از این مسئله ناراحت شویم.

وی ادامه داد: اکثر اهدافی که برای توسعه تعیین می‌شوند، متاسفانه در پایان کار با این جمله به صورت تصمیم‌وار گفته می‌شود که این کار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب ۳۰۰ اثر با ارزش شناسایی شده بود، اما در حال حاضر این بسترهای با ارزش به ۶۰ مورد کاهش یافته است، گفت: پیرامون تهران رشد نا متوازنی پیدا کرده است و اینکه میلیون‌ها نفر هر روز وقتشان در ترافیک به هدر می‌رود، درست نیست، بنابراین شاید دوگانگی سیاسی و حاکمیت شهری در این مسائل ریشه داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه در شهرها هم فرمانداری و هم شهرداری داریم و هم ادارات گاز، برق، آب و شهرداری هرکدام یک تصمیم را می‌گیرند، گفت: ۱۶ سال بود که مسئولیتی نداشتم و علاقه‌ای هم برای بازگشت نداشتم.

آخوندی اضافه کرد: تنها انگیزه‌ام از بازگشت این بود که مسائل غیر جاری را به کمک جامعه بیاورم پس باید بگویم حل مشکلات شهری از دست هیچ وزیری بر نمی‌آید و هیچ وزیری نمی‌تواند بگوید که مشکلات را حل می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات شهری باید جامعه به اجماع برسد، گفت: مشکلات شهری به شکل اداری حل نمی‌شود و هیچ مسئول اداری نمی‌تواند این مسائل را حل کند.

آخوندی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به ان توجه داشت، این است که سوال‌ها باید درست باشد، چرا که وقتی سوال‌ها غلط است ما به بیراهه می‌رویم، بنابراین باید قبول کنیم تمام اعضاء فارغ از تخصص یک شهروند هستند و حق دارند نظر بدهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علیرغم رشد سریع شهرنشینی باید بگویم که با فقر شهری مواجه هستیم، یعنی علاوه بر وجود پدیده فقر در جامعه با فقر شهری مواجه هستیم، پس باید این دو پدیده را به رسمیت بشناسیم.

وی تصریح کرد: زمانی در اطراف شهر مشهد باغات زیادی بود، اما هم‌اکنون می‌بینیم که تمام باغات از بین رفته است این نشان می‌دهد که حس تعلق محلی از بین رفته است. بنابراین اینکه این همه از باغات از بین می‌روند دلیل آن این است که حس تعلق است چرا که اگر حس تعلق بود یک فریاد و یک ناله‌ای برمی‌خواست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: زمانی گفته می‌شد که باید از بندرعباس تا سرخس راه‌آهن کشیده شود، حال باید ارزیابی شود که کارایی این هزینه میلیاردی چیست.

مهر نوشت:

وزیر راه و شهرسازی؛ تمایلی برای بازگشت به کارهای دولتی نداشتم؛ ضرورت تغییر نظام حُکمروایی در شهرها

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید به دنبال تغییر انگاره در نگاه به شهرهای ایران باشیم گفت: باید نظام حکم روایی شهری دچار تغییر و تحول شود.

عباس آخوندی عصر امروز در نشست هم اندیشی با جامعه مهندسان مشاور اظهارداشت: هزاران میلیارد تومان در کلانشهرها هزینه کردیم و آنها امروزه با مشکل آلودگی محیط زیست، ترافیک و عدم آسایش و رفاه شهروندان مواجه هستند.

وی افزود: در شهرها قوانین و مقررات بی ارزش شده اند و همه چیز قابل داد و ستد و خریدن است که باعث بروز مشکلات می شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اوایل انقلاب ۳۰۰ ساختمان با ارزش در تهران شناسایی شده بود اما الان به ۷۰ ساختمان هم نمی رسد گفت: ممکن است مسئله در نظام حکم روایی شهری باشد و باید در این نظام تجدیدنظر کنیم، به عنوان مثال هر شهری یک فرمانداری و یک شهرداری دارد و ده ها تقسیمات ناحیه ای، شهرها را تقسیم بندی کرده است.

آخوندی با بیان اینکه ۱۴ سال مسئولیت دولتی نداشتم و تمایلی هم برای برگشت کارهای دولتی در من نبود گفت: تنها دلیلی که باعث شد دوباره وارد مسئولیت های دولتی شوم حل مسائل غیر جاری و بنیادی با کمک جامعه بود زیرا معتقدم هیچ وزیری به تنهایی نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند.

وی با اشاره به اینکه برای حل مسئله ابتدا باید سئوال درستی مطرح شود افزود: همه اعضای حرفه فارغ از تخصص شهروندی هستند که حق اظهارنظر دارند، بنابراین نباید برای خوشایند سیاسی از حقوق شهروندی صحبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروزه با پدیده فقر شهری روبرو هستیم گفت: ما هم فقر و فقر شهری داریم بنابراین باید این مشکلات را به رسمیت بشناسیم و راه حلی پیدا کنیم. آخوندی با اشاره به اینکه در گذشته اطراف مشهد همه باغ بود اما الان تمام باغات از بین رفته است گفت: جمعیت این شهر از یک میلیون و ۸۰۰ در ۲۰ سال گذشته به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است در حالی که این شهر جوابگوی این میزان جمعیت نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید به دنبال تغییر انگاره در شهرهای ایران باشیم افزود: باید شهرها با یکدیگر رقابت داشته باشند و تفاوت بین شهرها را بپذیریم ضمن آنکه باید نبود حس تعلق نسبت به محیط زیست اصلاح شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل هم همیشه می گوییم ایران چهارراه ترانزیتی است اما هنوز حمل و نقل ترکیبی نداریم گفت: هنوز هر کدام از بخش های حمل و نقل به صورت جداگانه کار می کنند و هماهنگی بین این بخش ها وجود ندارد.

آخوندی تصریح کرد: برای ساخت این تعداد جاده که در کشور وجود دارد با نرخ فعلی نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داریم بنابراین باید از راه های موجود نگهداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همواره گفته می شد که باید از بندر شهید رجایی به سرخش راه آهن ایجاد کنیم اما حال که اجرایی شده چقدر کارایی دارد و چه مقدار در ترانزیت کشور تاثیرگذار بوده است.

سایت وزارت راه:

وزیر راه و شهرسازی: وجود فقر شهری را باید پذیرفت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات کلان‌شهرها و لزوم ساماندهی گفتگوی اجتماعی برای حل آنها گفت: فقر شهری مسئله‌ای است که باید به رسمیت شناخته شود.

عباس آخوندی امروز ۸ بهمن ۹۲ در اولین نشست تخصصی جامعه و تشکلهای حرفه‌ای معماری و شهرسازی کشور ضمن تبریک فرارسیدن ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ٰ با بیان اینکه طی سالهای گذشته تلاشهای فراوانی از سوی جامعه مهندسی در بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی شهرها صورت گرفته است ، اظهار داشت : با وجود تمام این تلاشها و صرف هزاران میلیارد تومان هزینه فکر نمی‌کنم کسی از محصول نهایی راضی باشد تا جایی که اکثر کلان‌شهرها با مشکلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک و نبود آسایش و رفاه رنج می‌برند. به عبارت دیگر شهرها محیط های دلپذیر و دل‌انگیزی نیستند.

وی با اشاره به اتلاف وقت میلیون‌ها نفر در ترافیک و به خطر افتادن سلامتی آنهاٰ افزود : شاید ریشه تمام این مشکلات در دو گانگی حاکمیت سیاسی و حاکمیت شهری باشد تا جایی که در شهرهای مختلف در کنار هر فرمانداری، یک شهرداری‌ وجود دارد و تقسیمات شهری دستگاه‌ها نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم بازنگری در نظام حکمروایی شهری، تصریح کرد: باید بپذیریم که منافع محلی شهرهای مختلف در حالی که تضادی با منافع ملی ندارند و در راستای آن نیز هستند، می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند.

آخوندی با بیان اینکه باید مسئله فقر و پدیده فقر شهری که اکنون با آن مواجه هستیم را به رسمیت بشناسیم، ادامه داد: نباید چنین مسایلی را نادیده گرفت بلکه باید با به رسمیت شناختن آنها ، راه حل مشکل را جستجو کرد.

وی با طرح این سوال که چرا امروز خوزستانی‌ها نمی‌توانند از آب رودخانه کارون به عنوان آب شرب استفاده کنند، به گسترش بی‌رویه کلان شهری مانند مشهد طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در حالی که سال ۷۴ مساحت این شهر از ۱۰ هزار هکتار فراتر نمی‌رفت و جمعیت آن در حدود یک میلیون و هفتصدهزار نفر بود باید پرسید چرا مساحت کنونی مشهد به ۲۹ هزار هکتار و جمعیت آن به سه میلیون و یکصد هزار نفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چنین مسایلی را در کلانشهر تهران نیز می‌توان مشاهده کرد، اظهار داشت: دنبال نوعی تغییر انگاره در نگاه به شهرهای ایران هستم. هرچند می‌دانم که چنین مسایل بنیادی را هیچ وزیری نمی تواند به تنهایی حل کند بلکه این جامعه است که باید با سازمان‌دهی یک گفتگوی اجتماعی ضمن پرهیز از محکوم کردن دیگران به صورت خیرخواهانه دنبال حل این مشکلات باشد.

وی با تاکید بر لزوم داشتن گفتگو در جامعه و مطرح کردن سوال‌های درست در این زمینه، افزود: باید بپذیریم که همه اعضای حرفه نیز فارغ از تخصص خود شهروندانی هستند که حق اظهارنظر و مشارکت موثردر فرایندهای مختلف را دارند.

آخوندی ادامه داد نباید مسئله رعایت حقوق شهروندی را تنها برای خوشایند سیاسی مطرح کرد بلکه باید پایبندی به آن را به صورت عملی نشان داد.

وی تصریح کرد: اینکه بسیاری از باغات در شهرهایی مانند تهران از بین می‌روند و صدا و افسوسی از کسی درنمی‌آید، نشان دهنده نبود حس تعلق محلی است که باید به آن توجه کرد.

آخوندی ادامه داد: اینکه پس از محقق نشدن اهداف تعیین شده فقط به صورت تسلیم‌وار ژست نشد را به خود بگیریم کار ساده است اما باید دنبال چرایی محقق نشدن اهداف باشیم.

وی در ادامه سخنانش به بحث حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت : با وجودی که مدام گفته می شود ایران در چهارراه حمل و نقلی قرار دارد، هنوزحمل و نقل ترکیبی نداریم و دریا، هوا، ریل و جاده هر کدام برای خود کار می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود زمانی روی کشیدن خط آهن از سرخص تا بندر شهیدرجایی تاکید می‌کردیم اما حالا که این خط کشیده شده است تا چه حد توانسته‌ایم از آن بهره‌وری کنیم؟ از سوی دیگر باید دید یک فرد خارجی تا چه حد می‌توان برای جابه‌جایی بار خود روی شبکه حمل‌ و نقلی ایران حساب کند.

آخوندی با اعلام اینکه اگر بنا بود راه‌های کشور را به هزینه امروز احداث کنیم نیازمند ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار بودیم ، بر لزوم نگهداری از راه‌های کنونی تاکید و خاطرنشان کرد : می‌خواهیم گفتگوی سامان یافته اجتماعی را ایجاد کنیم که منجر به هم‌افزایی تلاش‌های بخش خصوصی و دولتی شود.