ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر راه در دیدار با اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه‌های استان قزوین:

شهروندان موتور محرکه توسعه شهرها هستند

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی، شهروندان را موتور محرکه توسعه شهرها دانست و گفت: امروز بیش از حد به طرح های عمرانی دولت دل بسته‌ایم که نباید این گونه باشد.

دکتر عباس آخوندیعباس آخوندی شامگاه پنجشنبه در دیدار با اعضای هیات علمی و استادان دانشگاه‌های استان قزوین، این شهر را شهری دارای سرمایه‌های فوق العاده اجتماعی دانست و افزود: سرمایه‌های موجود استان در بخش‌های تاریخی، فرهنگی، علمی و سرمایه‌گذاری فوق العاده بوده و نسبت به برخی از استان‌های کشور از موقعیت برتری قرار دارد.

وی اظهارکرد: در بخش پروژه‌های عمرانی، آبادانی و نحوه پیدایش آن در شهرها و مناطق مختلف کشور، باید ببینیم آیا این پروژه‌ها خواسته مردم بوده با دولت؟

آخوندی با اشاره به اینکه رویکرد موجود یک رویکرد عمران زده است و کمتر کسی پرسش می کند، ادامه داد: هر پرسشی به طور طبیعی و در صورت نیاز در جامعه باید منجر به ایجاد پروژه شود که ضعف در این بخش باعث شده که ما شهرها و حتی محیط های مسکونی خود را از دست هم بدهیم.

وی دولت پاسخگو را محصول شهروند پرسشگر دانست و افزود: در مقام پرسشگری هنوز دانشگاه ها و مراکز علمی ما فاقد این مهم هستند در حالی که این مراکز نقش مهمی را می توانند در امر پرسشگری از دولت و حکومت ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه معماری بحث ما زیباشناسی است و مقررات و آیین نامه ها را شامل نمی شود، تاکید کرد: باید دید که دانش آموختگان دانشگاهی ما آیا در مباحث مختلف از جمله زیبا شناسی کار کرده اند و می توانند هویت دینی و ملی ما را در یک ساختمان متبلور کنند؟

آخوندی با بیان اینکه امروز نمی‌توان از مفهوم زندگی پیشرفته فرار کرد، افزود: در دنیای امروزی هم می‌توان سرمایه زندگی اجتماعی را حفظ کرد و هم در دنیای پیشرفته گام برداشت.

آخوندی، استفاده شهرها در جذب سرمایه های مادی و انسانی را یادآور شد و گفت: در بخش رقابت پذیری باید اجازه این مهم به شهرها داده شود و از اینرو نباید برای شهرها تعیین و تکلیف شود بلکه با ایجاد قدرت و رقابت بین شهرها، شهری موفق خواهد بود که قدرت جذب سرمایه های مادی و معنوی بیشتری را داشته باشد.

وی در خصوص حمل و نقل ریلی کشور گفت: این مساله یکی از مزیت های رقابتی در امر توسعه استانی مثل قزوین خواهد بود و در این راه با ایجاد خدمات چند وجهی، در بعد بین المللی و نه منطقه ای می توان به اهداف مورد نظر دست یافت.

به گزارش ایرنا، در ابتدای این دیدار تعدادی از اساتید حوزه معماری، عمران و ساختمان در خصوص بهبود کیفیت و زندگی شهری نقطه نظرات خود را بیان کردند.

افزایش دو برابری سهم حمل و نقل ریلی از فاز دوم هدفمندی یارانه ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عمر بالای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور و لزوم ورود واگن های باری و مسافری جدید گفت : به رئیس جمهور پیشنهاد دادم سهم ناوگان حمل و نقل ریلی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به دو برابر افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی با بیان اینکه عمر ناوگان حمل و نقل ریلی در بخش مسافری به حدود ۲۹ سال می رسد اظهار داشت : بنا داریم در یک برنامه پنج ساله ۳ هزار واگن جدید مسافری و ۲۰ هزار واگن باری را به ناوگان حمل ونقل ریلی کشورمان اضافه کنیم .

وی با اشاره به پیشنهاد خود به رئیس جمهور مبنی بر دو برابر کردن سهم حمل و نقل ریلی از فاز دوم هدفمندی رایانه ها افزود: این نوع حمل و نقل از یک سو در مقایسه با جاده ۷ برابر سوخت کمتری مصرف می کند و از سوی دیگر ۵۰ برابر ایمنی بیشتری نیز دارد که این امر آسایش مسافران را افزایش خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی با توجه بر لزوم افزایش کیفیت ناوگان ریلی کشور و خارج کردن واگن های فرسوده از چرخه فعالیت ادامه داد: صنعت حمل و نقل ریلی ایران نیازمند سرمایه گذاری جدی است که امیدوارم در دولت یازدهم با همکاری مجلس و سرمایه گذاران این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی قطارهای حومه ای در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تصریح کرد: می خواهیم قطار را وارد زندگی مردم کنیم به نحوی که برای حمل و نقل بین شهرها و حومه آنها، ریل را انتخاب کنند.

آخوندی با تاکید بر اینکه افزایش حق انتخاب بخشی از حقوق شهروندی است خاطر نشان کرد: باید در تمام حوزه های حمل و نقلی کیفیت ها و ساعت های مختلف حرکت را در اختیار مردم برای انتخاب قرار داد.

شهرسازی در سایه پاسخگویی مسئولان به پرسشگری شهروندان محقق می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت پاسخگو محصول شهروند پرسشگر است، اما برعکس آن صحیح نیست، گفت: مشارکت اجتماعی در شهرسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از پاسخگویی مسئولان به پرسشگری شهروندان توجه شود.

به گزارش فارس از قزوین، عباس آخوندی پنج‌شنبه‌شب در جریان سفر یک روزه خود به استان قزوین طی یک نشست تخصصی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های استان قزوین ‌دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخوندی در این نشست طی سخنانی شهروندان و سرمایه‌های اجتماعی را موتور محرکه توسعه کشور خواند و اظهار داشت: داشته‌های استان قزوین خیلی بیشتر از اینکه مربوط به موقعیت جغرافیایی، شبکه حمل و نقل بسیار قوی، شرایط طبیعی و طرح‌های عمرانی آن باشد، به سرمایه‌های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، علمی و انسانی فوق‌العاده قوی آن برمی‌گردد.

وی افزود: به همین علت قزوین باید در برابر دیگر استان‌ها از نظر توسعه نسبی در موقعیت بسیار برتری قرار داشته باشد؛ همانطور که در وضعیت حال حاضر نیز آنگونه که از شکل و منظر استان برمی‌آید از استان‌های دیگر غنی‌تر است و حتی آمار آن نیز باید در وضعیت بهتری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قزوین استانی علمی و بهره‌مند از دانشگاه‌های معتبر است، ادامه داد: وجود ۱۲۰ هزار دانشجوی بومی و غیربومی ‌نشان از سرمایه انسانی بسیار قوی و ارزشمند در استان قزوین دارد.

آخوندی با ابراز خرسندی از تشکیل نشست با استادان دانشگاه‌های قزوین، اذعان داشت: نکات مطرح شده از سوی استادان در این نشست، بسیار آموزنده است و بهره‌گیری از هر یک از آنها در سیاست‌گذاری‌های کشوری می‌تواند دریچه‌ای رو به بهبود آینده باز کند.

وی از استادان و چهره‌های علمی حاضر در نشست خواست، وزارت راه و شهرسازی را در سطح ملی استانی برای رسیدن به موفقیت یاری کنند، تا تمام ملت ایران از محصول این موفقیت‌ها بهره‌مند شوند.

آخوندی اضافه کرد: باید فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به درجه‌ای از زیبایی‌شناسی در شهرسازی برسند که بتوانند ساختمان‌هایی طراحی کنند که مظاهر دینی و فرهنگی کشور در آن تبلور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجانس با سبک زندگی، مفاهیم اعتقادی، جهان‌بینی و انسان‌شناسی در ساختمان‌های قدیمی بسیار بیشتر از ساختمان‌های امروزی است، اما امروزه در ورطه رویارویی با دنیای مدرن به قدری گرفتار تجددگرایی شده‌ایم که حس زیبایی‌شناسی انسانی از دست می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید در راستای رفاه، آسایش و نحوه سکونت انسان‌هایی با معلولیت‌های جدی به مبلمان شهری، معماری اداری و مسکونی توجه شود اما در حوزه معماری در ایران بحث ما پیش از اینکه آئین‌نامه و مقررات باشد، زیبایی‌شناسی است.

آخوندی ابراز داشت: دستیابی به توسعه نیازمند تغییر پارادایم است؛ به این معنا که برای توسعه کشور بیش از دل بستن به طرح‌های عمرانی دولت، باید به ظرفیت‌های اجتماعی توجه شود.

وی با بیان اینکه عموم مردم کشور دولت را موتور محرکه توسعه می‌دانند، ادامه داد: این باور غالب کشور ایران است؛ در حالی که در واقع شهروندان موتور محرکه توسعه هستند و دولت می‌تواند به تبع آنان حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی، عبور از مفهوم توسعه کاربردی را شرط توسعه دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران در پارادایم عمرانی قرار دارد، مشارکت بی‌معنا و نامفهوم است و این امر زمانی معنا می‌یابد که برای رسیدن به توسعه از ظرفیت مردم استفاده شود.

آخوندی تصریح کرد: باید طرح‌هایی که برای عمران و آبادانی کشور تعریف می‌شود بیش از آنکه نتیجه تصویب وزارتخانه‌ها و ادارات باشد، محصول خواسته شهروندان باشد.

وی اضافه کرد: باید در خصوص طرح پارادایم توسعه فکر و برنامه‌ریزی صورت گیرد و از آنجا که این امر محقق نشده است، مشارکت در کشور بیشتر شکل نصیحت دارد و جزو فرایندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت قرار نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: رویکرد شهرها در حال حاضر عمران‌زده است؛ در حالی که شهر قبل از کالبد باید یک سازمان اجتماعی باشد.

آخوندی با بیان اینکه دولت پاسخگو محصول شهروند پرسشگر است، اما برعکس آن صحیح نیست، اذعان داشت: مشارکت اجتماعی در شهرسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از پاسخگویی مسئولان به پرسشگری شهروندان توجه شود. اما در مباحث دولتی ایران کمتر کسی از مسئولان سؤال می‌کند و عموم مردم درخواست اجرای طرح‌های عمرانی دارند.

وی با اشاره به اینکه پرسشگری نشانه پذیرش هویت شهروندی است، ابراز داشت: ایران هنوز نه تنها شهروندان پرسشگر؛ بلکه دانشگاه‌های پرسشگری هم ندارد.

به گزارش فارس؛ وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر امروز خود از راهدارخانه اتوبان قزوین رشت، راه‌آهن قزوین، رشت، انزلی، مسیر ضیاء‌آباد، آب‌ترش، سه راهی رحیم‌آباد، بوئین‌زهرا، ساوه و بیمارستان در دست احداث تاکستان بازدید کرد.

همچنین دیدار با فعالان حوزه راه و حمل و نقل استان و شرکت در کارگروه مسکن و شهرسازی در دفتر استاندار قزوین از دیگر برنامه‌های امروز وزیر راه و شهرسازی بود.

در این سفر، مهرآبادی قائم مقام وزیر در مسکن مهر، نوریان، قائم مقام وزیر در امور راه نوردی و هواشناسی و تعدادی از معاونان وزیر وی را همراهی کردند.

علاوه بر این مرتضی روزبه، استاندار، منوچهر حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی وی، ابوالفضل طاهرخانی معاون سیاسی امنیتی استاندار، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سعید میربها فرماندار، مسعود نصرتی شهردار، علی فرخزاد رئیس سازمان نظام مهندسی استان و جمعی از مدیران و مسئولان قزوین در این برنامه‌ها حضور داشتند.