ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سوم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه برابر با سوم بهمن 1392هجری خورشیدی، بیست و یکم ربیع الاول 1435 هجری قمری و بیست و سوم ژانویه 2014 میلادی است. 35سال پیش در چنین روزی،در جریان پیروزی انقلاب اسلامی شهر قم به طور کامل در دست نیروهای مردمی قرار گرفت و نیروهای نظامی به دلیل ناتوانی در برابر قیام مردم از شهر خارج شدند.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۳ بهمن ۱۳۵۸

امام خمینی(ره) به دلیل ابتلا به بیماری قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری شدند.

۳ بهمن ۱۳۵۷

ستاد ویژه ای به وسیله روحانیون مبارز تهران، برای انجام مراسم استقبال از امام خمینی(ره) تشکیل شد.

۳ بهمن ۱۳۵۷

کمیته برگزاری استقبال از امام خمینی(ره) با انتشار اعلامیه ای از مردم خواست از هرگونه تشریفات خودداری کنند.

۳ بهمن ۱۳۵۷

شهر قم به طور کامل در دست نیروهای مردمی قرار گرفت و نیروهای نظامی به دلیل ناتوانی در برابر قیام مردم از شهر خارج شدند.

۳ بهمن ۱۳۵۷

آیت الله سید محمود طالقانی گفت: اگر ارتش دست به کشتار بزند مردم مسلح می شوند.

۳ بهمن ۱۳۵۷

دانشجویان اعتراض کننده ایرانی در پاریس، کنسولگری ایران را به تصرف خود درآوردند.

۳ بهمن ۱۳۵۷

کمیته هماهنگی مرکزی در تهران تشکیل شد. این کمیته به فرمان امام خمینی(ره) و به دلیل ایجاد هماهنگی میان نیروهای انقلابی و جلوگیری از اغتشاش شکل گرفت.

۳ بهمن ۱۳۵۷

امام خمینی(ره) در آخرین گفت و گوی خود با تلویزیون فرانسه فرمودند: افکار عمومی و اراده مردم بالاترین قانون است. ما با استناد به همین قانون رژیم موجود را تغییر خواهیم داد. بخشی از ارتش با مردم است و صلاح همه آنها در پیوستن به مردم است… ما موافق تمدن هستیم ولی نه آن چیزی که شاه تبلیغ می کرد… راهی را که باید برویم در بهشت زهرا اعلام خواهم کرد.

۳ بهمن ۱۳۵۷

جرالدفورد رییس جمهوری پیشین آمریکا راهی سرزمین اشغالی فلسطین شد و گزارش ملاقات خود را با محمدرضا پهلوی و رییس جمهوری مصر در ساحل رود نیل در اختیار موشه دایان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قرار داد.

۳ بهمن ۱۳۵۶

نامه روحانیون مبارز ایران برای کمیسیون حقوق بشر فرستاده شد. در حالی که ۲ هفته از سرکوب قیام ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ در قم گذشته بود و رژیم پهلوی می خواست با هدف ایجاد اختناق از گسترش نهضت جلوگیری کند، گروهی از روحانیون مبارز، نامه‏ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال و از اوضاع حاکم برکشور به شدت انتقاد کردند.

۳ بهمن ۱۳۴۵

محمدرضا پهلوی کتابی را با عنوان انقلاب سفید منتشر کرد. در این کتاب درباره ی اصلاحات ارضی و موضوع های مربوط به آن گفت و گویی صورت گرفته بود.

۳ بهمن ۱۳۴۱

در حالی که دولت اسدالله علم تهدید به سرکوب نارضایتی ها کرد، تظاهرات ضد دولتی که در مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی شکل گرفته بود، در تهران و به ویژه در دانشگاه ادامه یافت.

۳ بهمن ۱۳۴۱

شهر قم در اعتراض به سفر محمدرضا پهلوی به این شهر و لایحه اصلاحات ارضی، در یک تظاهرات مردمی طاق نصرتی را که برای استقبال از وی به وسیله مأمورین تهیه و نصب شده بود، به آتش کشیدند. نظامیان، مدرسه فیضیه را به محاصره در آوردند و با طلاب و مردم به زد و خورد پرداختند.

۳ بهمن ۱۳۴۱

امام خمینی (ره) در ۲ پیام تاریخی حمله ماموران ساواک به مدرسه فیضیه و محاصره منازل آقایان خوانساری و بهبهانی را محکوم کردند و خواستار برکناری نخست وزیر وقت شدند.

۳ بهمن ۱۳۴۱

امام خمینی(ره) از مردم قم خواستند در چهارم بهمن که روز سفر محمدرضا پهلوی به قم است از خانه های خود بیرون نیایند.

۳ بهمن ۱۳۱۲

مذاکره ی جامعه ملل برای حل اختلافات ایران و انگلیس آغاز شد.

۳ بهمن ۱۳۰۲

۹۴ نماینده به مجلس پنجم راه یافتند که از این تعداد، تنها ۵۹ نماینده در تهران حاضر شده اند. مجلس شورای ملی نیز بعد از ورود بقیه نمایندگان مجلس به تهران گشایش خواهد یافت.

۳ بهمن ۱۳۰۱

روزنامه قیام، احمدشاه و حکومت سلطنتی او را مورد انتقاد شدید قرار داد و بر لزوم برکناری دولت احمد قوام( قوام السلطنه) به عنوان راه حل بحران کشور تاکید کرد.

۳ بهمن ۱۳۰۰

گروهی به ریاست سید حسن تقی زاده برای بستن قراردادهای تجاری میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی به مسکو رفت.

۳ بهمن ۱۲۹۴

نخستین شماره روزنامه کاوه متعلق به سید حسن تقی زاده که تجدد خواهی غربی را تبلیغ می کرد، منتشر شد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۳)

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,