ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سهم جشنواره های هنری فجر از تبلیغات محیطی نزدیک به صفر است

«شهرجشن‌ها» تبلیغات کافی ندارند

شهروندان:
جشنواره های هنری فجر از 28 دی ماه آغاز به کار کرد. سرآغاز این رویدادها با تئاتر بود و شنبه اختتامیه این بخش به پایان رسید. این روزها هم جشنواره فیلم همراه با هنرهای تجسمی برپاست و سپس جشنواره موسیقی تا اوایل اسفند را به روزهای فجر گره می‌زند.

تهران بیش از یک ماه جشن‌های هنری در شاخه‌های مختلف در تهران برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد که تبلیغات محیطی جشنواره‌ها چندان پررونق نیست.

نه با چراغ‌های رنگین آذین بسته‌اند نه بالنی از نوع تبلیغاتی بر آسمان برافراشته شده، نه بیلبوردهای تبلیغاتی شهر خبری از جشنواره دارند. چرا برخی از جشنواره‌های فجر که امسال ۳۲ ساله شده است تا این حد بی‌سروصداست؟ چرا شهر تهران در روزهای این جشن رنگ جشن را پررنگ‌تر نشان نمی‌دهد؟

اگر این جشن هنری با ابعادی که داراست در هر کشور دیگری هم برگزار می‌شد همین قدر منزوی بود؟ با این سؤالات به سراغ مدیران ارشد جشنواره‌های فجر می‌رویم و از سوی دیگر پای سخن مسئولان شهرداری تهران می‌نشینیم که هریک سخنی داشتند.

میرهاشمی: هزینه تبلیغات فوق‌العاده بالاست

جشنواره تجسمی شش ساله شده است. این رویداد ۱۴بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد. سید‌عباس میرهاشمی دبیر جشنواره تجسمی فجر درباره کمرنگ بودن تبلیغات محیطی در این جشنواره می‌گوید: با برگزاری این جشنواره‌ها قصد چنین بوده تا هنر کشور را به جایگاه واقعی خود نزدیک کنیم، طبیعی است برای رسیدن به این هدف از ابزار تبلیغاتی و از مجموعه‌هایی که امکان اطلاع‌رسانی دارند، بجا و درست استفاده شود. اما متأسفانه به دلیل نوع برنامه‌ریزی و تغییر مدیریت‌ها و بحث‌های اعتباری که برای تأمین مخارج تبلیغات شهری، محیطی نیاز است، در مسیر این تحولات و تغییرات آن اتفاق خوبی که باید رخ دهد، نمی‌دهد.وی ادامه می‌دهد: تبلیغات برایمان مطرح بوده و هست ولی کمبودهای بودجه ای و اعتباری برای این امر پاسخگو نیست.

تبلیغات شهری،محیطی در فضای برگزاری یک جشنواره باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. سال‌های گذشته از نقش تبلیغات در فضای بنرهای شهری، زیرنویس تلویزیون و اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها استفاده کردیم ولی امسال بودجه جشنواره تجسمی اگر به تأمین مخارج برگزاری،تهیه پوسترهای جشنواره و هزینه‌های اصلی برسد، باید خوشحال باشیم. هزینه تبلیغات فوق العاده بالاست اما نکته با اهمیت و قابل تأمل و توجه این است که جشنواره‌ای که تبلیغات خوب نداشته باشد یعنی ضعفی بزرگ دارد.

داروغه‌زاده: یا گله می‌کنیم یا توجیه

میکائیل داروغه‌زاده، دستیار دبیر جشنواره فیلم فجر هم می‌گوید: بنده به عنوان عضوی از مدیران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر امسال می‌گویم، مکاتبات لازم را برای تزئینات شهری تهران و این که پایتخت نشانه‌های برپایی یک جشن هنری را داشته باشد با شهرداری انجام داده‌ایم. شهرداری برای تأمین امکانات برپایی جشنواره‌ها همراه بوده، امیدوارم در خصوص تبلیغ جشنواره که به نوعی می‌تواند تبلیغ شهری باشد و مدیریت آن را برعهده دارد با اهمیت بیشتری نگاه کند.

وی ادامه می‌دهد: استادان گرافیک کشور باید وارد عمل شده و با اطلاعی که به حتم از برگزاری این جشنواره سالیانه دارند از اهمیت تبلیغات این جشن هنری در فضای جهانی و فرهنگ‌سازی داخلی سخن تخصصی بگویند، حرف‌های ما تنها گله‌گذاری است یا به نوعی یکی گله می‌کند و دیگری توجیه، این استادان با دانش علمی خود می‌توانند اهمیت تبلیغات شهری را گوشزد کنند و با دانش علمی و هنری خود راه حلی راه گشا برای این ضعف بزرگ جشنواره فجر پیدا کنند. اما واقعیت این است بودجه جشنواره جایی برای تبلیغات نمی‌گذارد.

به گفته داروغه‌زاده، تبلیغ وجود دارد اما مناسب نیست، اگر جشنواره برگزار می‌کنیم باید تبلیغات مناسب و گسترده‌ای برایش داشته باشیم تا تأثیر مثبت برگزاری این جشنواره بین‌المللی نمایان شود. با تبلیغات شهری همانگونه که رسانه شما طرح موضوع کرده است، روح جشنواره به مخاطبان داخل و خارج کشور معرفی می‌شود.

قادر آشنا: تبلیغات بودجه می‌خواهد که نداریم

پاسخی برای این جشن بی‌روح و صدا جز «نبود بودجه» نبود. هنرمندان تئاتر می‌دانند نمایش، صدایی رسا، حرکاتی سنجیده و معقول با قصه و به نورپردازی‌های صحنه نیاز دارد زیرا صحنه بی‌نور، تاریک است و در تاریکی هنر حرف زیادی برای گفتن ندارد. بر این اساس سؤال را با دبیر جشنواره تئاتر قادر آشنا مطرح کردیم تا شاید در دنیای این هنرمندان پاسخی جز «بودجه نداریم» بیابیم زیرا عاشق که باشی هیچ راهی برایت بن‌بست نیست یا راه می‌یابی یا راه می‌سازی اما دبیر جشنواره تئاتر نیز در پاسخ سؤال ما با اشاره به نبود بودجه می‌گوید: نبود تبلیغات شهری اشکالی کاملاً وارد و مشهود است، باید در مطلع بهمن تا بیست و دوم این ماه نشانه‌های شادی مردم از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ دیده شود.

من به عنوان دبیر جشنواره تئاتر اعلام می‌کنم که مکاتبات درخصوص تبلیغات شهری انجام گرفته است. اگر جای سؤال باشد که چرا مدیران جشنواره فجر اقدامی برای تبلیغات شهری با نشانه‌های یک جشن هنری نکرده و نمی‌کنند، تأکید می‌کنم؛ پیگیری این مراسم هرساله بوده و خواهد بود، بنده متولی کل مردم نیستم، بودجه جشنواره تئاتر صرف تأمین مخارج گروه‌های نمایشی، هزینه سالن‌های نمایش و حق و حقوق داوران جشنواره می‌شود. مگر بودجه تئاتر چقدر است که به تبلیغ شهری برسد.

قادر آشنا یادآور شد: باید دقت داشت تمام این جشنواره‌ها به خاطر بهمن ماه و پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و می‌طلبد نهادهای شهری و فرهنگی این شهر هر کدام به پررنگ‌تر شدن تبلیغات شهری برای این جشن بپردازند؛ در کنار نشاط و شادی که برای مردم شهر ایجاد می‌شود مدیریت شهری آن‌ها را با درایت بیشتری نشان می‌دهد؛ هم دنیا متوجه می‌شود که در ایران یک ماه جشن هنری آن هم جشن هنری بین‌المللی برپا است.اما در کل، امسال ستاد جشنواره تئاتر با بخشی از شهرداری تهران مکاتباتی در خصوص تبلیغات شهری برای این جشنواره انجام داد که مکاتبات آن موجود است مشکل کارآنجاست که در کشور نهادهای فرهنگی متعهد داریم ولی سیاستگذاری واحد نداریم.

محمدرضا زمردیان: شهرداری آماده هرگونه همکاری است

محمد رضا زمردیان از مسئولان روابط عمومی شهرداری پایتخت در پاسخ به سؤال ما تأکید می‌کند که شهرداری دریغی برای تزئین شهر در روزهای جشن ندارد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری آمادگی هرگونه فعالیت فرهنگی و حمایت از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری را دارد ولی باید مکاتبات از سوی این نهادها و سازمان‌ها انجام گیرد تا شهرداری در کنار آنها و در جایگاه همراه و حامی قرار گیرد. البته باید گفت شهرداری تهران کار تبلیغات شهری را برعهده ندارد و مسئولیت اصلی زیر نظر سازمان زیباسازی شهر تهران است که اگر هماهنگی با آن‌ها صورت گرفته باشد بعید می‌دانم همکاری صورت نگرفته باشد.

دکتر کامیاب: هیچ گونه مکاتبه‌ای با ما صورت نگرفته است

٭ طبق ماده ۱ و ۳ قانون تبلیغات مصوب سال ۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، تنها سازمان‌های مجاز به تبلیغات در ایران، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی هستند که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده باشند.استفاده از این سازه‌ها که تقریباً در ابتدا یا طول تمامی خیابان‌های تهران نصب شده‌اند با نظارت سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت می‌گیرد.در صورتی که هر دستگاه دولتی یا خصوصی قصد استفاده از این فضاها را داشته باشد باید ابتدا طرح خود را به سازمان زیباسازی ارائه کند.

با این حال دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران یادآور می‌شود: دو حوزه تبلیغات شهری بر عهده ما قرار دارد. نخستین حوزه تبلیغات محیطی، یک بخشی از آن‌ها تبلیغات تجاری است که طرح آن‌ها از نگاه محتوایی و گرافیکی ابتدا ازسمت وزارت ارشاد تأیید شده و به شهرداری تحویل داده می‌شود. این طرح درغالب شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و اکرانش در سطح سازه‌های تبلیغاتی شهر انجام می‌شود.

یک بخش گسترده‌ای از سازه‌های تبلیغاتی شهرداری مختص تبلیغات فرهنگی است. ما موظف هستیم با درخواست‌هایی که در حوزه فرهنگی و هنری در حد امکانات و به تعداد سازه‌ها ارائه می‌شود، همکاری داشته باشیم. جشنواره‌ها، طرح‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند و ما هم موظف هستیم براساس توانایی‌های خود بحث تبلیغاتی آن‌ها را در سطح شهر انجام دهیم.

کامیاب می‌گوید: گاهی اوقات از سمت خود این مجموعه‌ها وسازمان‌ها درخواستی به شهرداری ارسال نمی‌شود و ما هم که نمی‌توانیم بی‌اجازه در مورد تبلیغ یک جشنواره حرکت تبلیغاتی انجام دهیم، مگر این‌که جشنواره شهرداری تهران باشد اما اگر برگزار‌کننده جشنواره نهاد دیگری باشد به‌طور مستقل برای تبلیغات آن اقدام نمی‌کنیم، زمانی کار تبلیغاتی را در مورد هر نهاد یا سازمان آغاز می‌کنیم که مکاتبات لازم از سوی آن‌ها با ما صورت بگیرد،مشخصات و طرح آن جشنواره را با سازمان زیباسازی شهرداری تهران درمیان بگذارد.

با این حال درخصوص مدتی که خود مدیریت این بخش را داشته‌ام نامه‌ای از سوی جشنواره فجر به دست من نرسیده که بتوانم درکنار مدیران این جشنواره در فضای تبلیغات محیطی قرار بگیرم، این‌که مسئولان یک جشنواره اعلام کنند که با سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران مکاتبات کامل برای انجام تبلیغات لازم را انجام داده‌اند خیلی خوشحال می‌شوم، به ما اعلام کنند تا همکاری کنیم اما بگویند با کدام بخش شهرداری این هماهنگی انجام شده است.

زیرا از سوی جشنواره فجر هیچ درخواستی برای ما ارسال نشده یا تا زمان این گفت‌و‌گو که ۵ بهمن ماه است به من نرسیده است و اما تأکید می کنم که اکنون ارتباط خوبی ما بین شهرداری تهران و وزارت ارشاد وجود دارد، جلسات مستمر بین این دو سازمان برقرار است که به حتم اگر درخواست حمایت اعلام شود در حد توان همراه خواهیم بود زیرا معتقدیم تعامل دوطرفه قطعاً به نفع شهر تهران خواهد بود.

 آزاده مختاری

ایران

برچسب‌ها : , , ,