ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تعطیلی برفی مدارس؛ فرصت یا چالش؟

شهروندان:
صدای زنگ تعطیلی مدارس با آلودگی هوا و یا فصل سرما و دلایلی چون یخبندان و برودت هوا همواره به گوش می رسد، زنگی که نواختن آن از نگاه کودکانه فرصتی برای سپری کردن روزی شاد است.

تعطیلی برفی مدارسبه گزارش ایرنا، این تعطیلی که صد البته برای دانش آموزان فارغ از درس، کتاب و مدرسه خوشایند است ، نویدبخش گذراندن روزی متفاوت همراه با این نعمت بزرگ الهی است.

اما صرف نظر از زیبایی های یک روز برفی، این دغدغه در میان دانش آموزان و والدین به وجود می آید که آیا مدرسه تعطیل است یا خیر و این مساله را از رسانه ها به عنوان مهمترین منبع اطلاع و آگاهی از خبرهای مرتبط با وزارت آموزش و پرورش جویا می شوند.

صحنه های آسیب دیدن دانش آموزانی که بعضا به همراه والدین خود با در بسته مدرسه مواجه می شوند، شاید اندکی از زیبایی یک روز برفی را بکاهد چرا که نشان دهنده آن است که والدین و دانش آموزان اطلاعی در مورد تعطیلی مدارس ندارند.

تعطیلی مدارس در روزهای سرد برفی هر چند که با هدف کاهش آسیب های ناشی از لغزندگی سطح معابر به دانش آموزان صورت می گیرد اما با اطلاع رسانی ناصحیح می تواند منجر به بروز حوادثی شود از جمله اینکه دانش آموزان مجبور می شوند این راه رفته را به سختی تا منزل طی کنند و از سوی دیگر والدینی که همراه فرزندان کم سن و سال خود هستند، بین راه مدرسه و منزل و محل کار دچار چندگانگی می شوند.

مواجه شدن با درهای بسته مدارس و فقدان اطلاع رسانی به موقع از سوی متولیان گلایه هایی را از سوی والدین به همراه دارد.

فهیمه حاج محمدی مادر یکی از دانش آموزان در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجا که معمولا دانش آموزان و والدین برای اینکه صبح روز بعد به موقع به محل کار و مدرسه برسند، شب ها زود می خوابند دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس موجب می شود که اغلب از این مساله بی اطلاع بمانند.

وی ادامه داد: دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس بارها باعث شده که فرزندم را به مدرسه برده و همانجا مطلع شدم که مدرسه تعطیل است و بازگشت مجدد به منزل مشکلات بسیاری را برای من و فرزندم به همراه داشته است.

یکی از دانش آموزان دوره دبیرستان شهر تهران نیز در این ارتباط گفت: چند روز قبل وقتی آماده رفتن به مدرسه شده و وضعیت هوا را دیدم آرزو کردم که ای کاش مدارس تعطیل بود اما چون از رادیو شنیدم که مدارس مقطع ابتدایی تعطیل است، راهی مدرسه شدم.

سانیا عباسی ادامه داد وقتی سرویس من و چند نفر دیگر از بچه ها را پیاده کرد و رفت تازه متوجه شدیم که مدارس دوره متوسطه نیز با تاخیر بسیار از سوی وزارت آموزش و پرورش تعطیل اعلام شده است.

وی یادآورشد: این تعطیلی دیگر برای ما لذت و نتیجه ای در برنداشت چون از یک طرف مسیر منزل تا مدرسه را در یک روز برفی و سرد طی کرده بودیم و از طرف دیگر سرویس مدرسه رفته بود و ما مجبور بودیم یا خود به تنهایی به خانه برگردیم و یا تا آمدن والدین خود در سرما منتظر باشیم.

این دانش آموزان دوره متوسطه افزود: اکنون که هواشناسی وضعیت هوا را در چند روز آینده پیش بینی و اعلام می کند به نظر نمی رسد که تصمیم برای تعطیلی مدارس با درنظر گرفتن شرایط آب وهوا در فصل زمستان کار دشواری باشد.

این اظهارات در حالی عنوان می شود که سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با دیراعلام شدن تعطیلی مدارس به خبرنگار ایرنا می گوید: تعطیل کردن مدارس سیری دارد که باید طی شود و نمی توان در این مورد یک باره تصمیم گرفت.

مسعود ثقفی در مورد روند اعلام تعطیلی مدارس پس از بارش برف و اینکه اطلاع رسانی دیرهنگام سبب بروز برخی مشکلات برای خانواده ها و دانش آموزان می شود، اظهار داشت: باید قبل از هر چیز اطلاعات کارشناسی دریافت شود.

وی افزود: هماهنگی با سازمان هواشناسی، اطلاع از شرایط محیطی از سوی کارشناسان و مدیران مدارس مناطق از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و پس از دریافت اطلاعات و اعلام آن به مدیر کل آموزش و پرورش تهران تصمیم گیری در مورد تعطیلی برخی مناطق اتخاذ می شود.

این مسئول در آموزش و پرورش تهران تعطیلی کل مدارس شهر تهران را پس از اعلام گزارشات منوط به نظر وزیر آموزش و پرورش دانست.

وی در پاسخ به اینکه ساعت اعلام تعطیلی مدارس در روزهای اخیر دیر هنگام بوده و اسباب نارضایتی را فراهم کرده است گفت: اعلام نظر نیازمند طی زمان است ما نمی توانیم ساعت ۱۸ عصر اعلام کنیم که مدارس تعطیل می شود چرا که هنوز گزارش های کامل را دریافت نکرده ایم ، باید کمی صبر کنیم تا ببینیم شرایط محیطی و جوی به کدام سمت پیش می رود.

ثقفی در مورد اینکه اولویت اعلام تعطیلی بر چه مبنایی است، اظهار داشت: گزارشات محیطی و مشکلات موجود در مناطق بر اثر بارش برف و میزان آن در این موضوع دخیل است و ممکن است در برخی مناطق بارش برف زیاد باشد که مجبور به تعطیلی کل یا برخی مناطق آن باشیم.

وی در مورد اینکه مقطع بندی دانش آموزان در اطلاع رسانی ها باید بیشتر مد نظر قرار گیرد و شاید عده ای را دچار مشکل کند افزود: مقاطع مدارس روشن است اول تا ششم ابتدایی، متوسطه اول هفتم تا نهم و متوسطه دوم دبیرستان ها را دربرمی گیرد، این موضوع برای خانواده ها و دانش آموزان کاملا روشن است.

اعلام تعطیلی مدارس آن هم با فقدان برنامه ریزی مناسب در امراطلاع رسانی به موقع که به دلایلی چون سردی و یا آلودگی هوا ممکن است چندین بار در طول سال تحصیلی تکرار شود، علاوه بر اینکه مشکلاتی را در زمینه رفت وآمد دانش آموزان به همراه دارد، در حقیقت نشان از نوعی بی نظمی است که به طورغیرمستقیم بر روند تربیتی دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها :