ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تنبیه بدنی و محبت زیادی عواقب دارد

شهروندان:
یک کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه تنبیه بدنی باعث پرخاشگری کودکان می‌شود، گفت: تنبیه بدنی رابطه فرزندان و والدین را مخدوش می‌کند و کودکان در دوران نوجوانی و بزرگسالی این رفتار پرخاشگرانه را در مورد دیگران به کار می‌برند.

مبانى نظرى تنبیهناهید حاجی سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه محبت زیادی به کودکان هم عواقب زیان‌باری دارد گفت: محبت به کودکان باید دارای چهارچوب و مقررات باشد. کودکان باید بفهمند رفتار درست و نادرست آنان تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محروم کردن کودکان از انجام کاری که دوست دارند به جای تنبیه کردن توصیه می‌شود، افزود: تشویق و تنبیه باید متناسب با سن و موقعیت کودکان باشد.

حاجی سلیمانی با اشاره به اینکه تشویق کردن کودکان مانند بند بازی ماهرانه است، گفت: تشویق‌های معنوی مانند پارک و گردش‌های علمی بر تشویق‌های مادی ارجحیت دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه والدین باید محبت کردن را به کودکانشان یاد بدهند، افزود: زمانی که والدین به هم محبت می‌کنند، کودکان این رفتار والدین را الگوی خود قرار می‌دهند و محبت کردن را یاد می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه والدین باید نسبت به فرزندان دوقلو خود رفتاری عادلانه داشته باشند گفت: نباید رفتار به گونه ای باشد که یکی از بچه ها ستاره شود و از دیگری غافل شد.

حاجی سلیمانی تصریح کرد: تعریف از کودکان در جمع باعث تقویت اعتماد به نفس آنها می‌شود، باید به کودکان اجازه دهیم در جمع اظهار نظر کنند.