ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
توصیه یک روانشناس به خانواده‌ها:

برای تابستان فرزندانتان با نظر و توافق خودشان برنامه‌ریزی کنید

شهروندان:
یک روانشناس به خانواده‌ها توصیه کرد: با برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان، اجازه ندهند دیگران برای او برنامه ریزی کنند.

فرزنداندکتر مریم رئوفی در گفت و گو با ایسنا، در تعریف اوقات فراغت گفت: اوقات فراغت به زمان هایی اطلاق می‌شود که فرد در آنها آزادی عمل داشته و به هیچ کاری اختصاص ندارند و فرد در آن زمان کارهایی را انجام می‌دهد که از انجام آن‌ها احساس لذت می‌کند.

به گفته این دکترای مشاوره روانشناسی، اوقات فراغت زمان‌هایی هستند که در آن‌ها فرد زمان بیشتری برای پرداختن به خود در اختیار دارد.

رئوفی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان توسط خانواده تاکید کرد و گفت: عدم برنامه ریزی در این خصوص سبب می‌شود تا بخش زیادی از زمان اوقات فراغت دانش آموزان به بطالت بگذرد.

وی معتقد است: در صورتی که خانواده‌ها برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه ریزی نکنند، نقش گروه همسالان و بیرون از خانواده در این مورد پررنگ می‌شود.

وی گفت: بی برنامگی دانش آموزان در ایام تابستان گاه حتی زمینه‌های درگیری بین فرزندان و والدین را فراهم می‌کند، چرا که فرد به دلیل بی برنامگی مورد سرزنش والدینش قرار گرفته و همین مسئله سبب بروز اختلاف بین والدین و فرزندان می‌شود.

این دکترای مشاوره روانشناسی افزود: مشخص بودن زمان خواب، تماشای تلویزیون، نشست با خانواده، مراوده با دوستان، شرکت درکلاس های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و … برای دانش آموزان می‌تواند نقش موثری در بهره‌وری آن‌ها از اوقات فراغت داشته باشد.

رئوفی افزود: در این صورت فرد می تواند در پایان روز ارزیابی مناسبی از فعالیت‌های آن روز خود داشته باشد و حس بطالت گذرانی در او بوجود نیاید.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برنامه ریزی‌های اوقات فراغت را بر اساس نظر و توافق فرزندشان انجام دهند و تلاش کنند برنامه‌هایی را تدوین کنند که جنبه مهارت آموزی داشته باشد و به تقویت یکی از مهارت‌ها در او کمک کند.

برچسب‌ها : ,