ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بررسی رکن‌های اصلی درمان سرطان

حمایت، چتر فراگیر درمان است

شهروندان – محمدرضا میر*:
بر اساس آمار کتابچه ثبت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه 80تا 85هزار مورد جدید سرطان در کشور به ثبت می‌رسد. مهم‌ترین مساله در رابطه با سرطان، کنترل آن است. سازمان بهداشت جهانی عوامل کنترل‌کننده بیماران مبتلا به سرطان را به یک صندلی تشبیه می‌کند که دارای یک کف، پشتی و چهارستون به‌عنوان پایه است.

محمدرضا میر . رییس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینیپایه اول آن «پیشگیری از ابتلا به سرطان» است. ابتدا باید از به‌وجود آمدن سرطان پیشگیری کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا امکان پیشگیری وجود دارد یا نه؟ کارشناسان رعایت الگوهای زیست‌محیطی و شغلی، جلوگیری از اعتیاد و ترک سیگار را به عنوان عواملی برمی‌شمارند که در پیشگیری از پیدایش سرطان‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند (کشیدن سیگار یکی از عوامل خطر برای سرطان‌های ریه، حنجره و سرطان مری است.)

متاسفانه امروزه موضوع «پیشگیری» از سرطان را در بسیاری از کشورها از جمله ایران چندان جدی نمی‌گیرند و لازم است قانون، دولت، مردم و رسانه‌ها دست‌به‌دست یکدیگر دهند و اهمیت آن را برای همه روشن کنند. «غربالگری» (تشخیص زودرس) پایه دوم آن است. در صورتی‌که نتوانیم از سرطان پیشگیری کنیم، باید به سمت تشخیص زودرس برویم و پیش از اینکه بیمار با علایم بیماری به ما مراجعه کند، ما باید بتوانیم بیماری وی را تشخیص دهیم.

اگر بتوان سرطان را به‌موقع تشخیص داد، علاوه بر بقای بیشتر و عمر طولانی‌تر، درمان‌ها نیز سبک‌تر و ارزان‌تر شده و احتمال بروز نقص عضو بعد از جراحی نیز کمتر می‌شود. «درمان» پایه سوم آن است. در این حالت باید پس از تشخیص سرطان، نسبت به درمان بیمار اقدام کنیم و بهترین و مناسب‌ترین درمان را برای بیمار انجام دهیم.

درمان باید توسط یک تیم آغاز شود؛ این نوع درمان را «درمان چندگانه» می‌نامند. از ابتدای تشخیص بیماری تا پایان بیماری، تیم معالجه‌کننده، گرفتار روند درمانی هستند تا بیمار بتواند بهبودی قطعی یا بهبودی نسبی خود را بازیابد. چهارمین پایه که از اهمیت خاصی برخوردار است و در کشور ما هم این نوع درمان را به فراموشی سپرده بودند، «درمان‌های تسکینی» است.

سازمان بهداشت جهانی به «درمان‌های تسکینی» به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان درمان اهمیت می‌دهد. در ایران نیز به‌تازگی برای این نوع درمان، اهمیت قایل شده‌اند و اکنون ما در سطح کشور مراکز متعدد مختص درمان تسکینی داریم. حمایت‌های دولت در قالب حمایت‌های ملی، بهداشتی و… پشتی صندلی و ارتباط این چهار گروه با یکدیگر کف این صندلی را تشکیل می‌دهد.

اگر بخواهیم همه این موارد را در نظر بگیریم، افراد زیادی دست‌اندرکار پیشگیری و درمان سرطان و درمان تسکینی و جلوگیری از عود سرطان می‌شوند. به همین دلیل است که کارشناسان پزشکی بر این باورند برای آنکه تلاش‌ها برای درمان سرطان به نتیجه برسد، باید به همه ارکان درمان سرطان توجه کرد و به همه آنها درحد خود، اهمیت داد.

*رییس بخش جراحی سرطان انستیتو کانسر بیمارستان امام‌خمینی(ره)

شرق

برچسب‌ها : , , ,