ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون سازمان محیط زیست:

قیمت آب واقعی شود

شهروندان:
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تنها 10 تا 15 درست آنچه که برای دریاچه ارومیه اتفاق افتاده به تغییرات اقلیمی بازمی‌گردد اما به طور کلی نمی‌توان گفت که تاثیر آن صفر بوده است.

آببه گزارش ایسنا، احمد علی کیخا در مناظره‌ای با عنوان “مدیریت منابع آب، بررسی وضعیت تالاب‌های کشور با تاکید بر بحران دریاچه ارومیه و هامون ” که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد، افزود: در سال ۵۸ سطح زیرکشت در حوضه دریاچه تنها ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار هکتار بود که امروز به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده است و اگر متوسط مصرف آب هر هکتار را ۱۰ هزار متر مکعب در نظر بگیریم، سه میلیارد متر مکعب افزایش تقاضای آب در این حوضه آب‌خیز داشته‌ایم که دقیقا برابر با حق‌آبه خود دریاچه است.

وی با بیان اینکه در این منطقه توسعه بی‌ضابطه داشته‌ایم، افزود: به عبارتی برای به دست آوردن درآمد یک میلیارد دلاری کشاورزی در این منطقه هزینه‌های بسیار بسیار سنگین‌تری را متقبل شده‌ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هزینه احیای دریاچه ارومیه به هیچ عنوان قابل مقایسه با درآمد آن نیست، افزود: همه باید بدانند که توسعه به معنای جاده‌کشی، افزایش سطح زیر کشت، احداث کارخانه و یا بردن آب و برق به مناطق روستایی نیست، بلکه توسعه زندگی آرام مردم است.

کیخا اضافه کرد: هیچ‌وقت در ارزیابی طرح‌های اقتصادی به ارزش زیست‌محیطی منابع آب توجه نکرده‌ایم و اکنون در مشکلات به وجود آمده همه از جمله دولت، مجلس و مردم مقصر هستند، اما باید قدر شرایط به وجود آمده را بدانیم، چرا که رییس جمهوری داریم که در اولین جلسه کاری‌اش به موضوع دریاچه ارومیه می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند از محیط طبیعی کشور حفاظت کند، افزود: بنا بر اصل ۵۰ قانون اساسی، موضوع حفاظت از محیط زیست یک مساله و وظیفه عمومی تلقی شده و همه مردم باید در این راستا تلاش کنند.

قیمت آب در کشور باید واقعی شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مشکلات نابودی منابع آب در کشور به قیمت آن بازمی‌گردد، افزود: تا زمانی که قیمت مصرف آب کم باشد، مصرف آن نیز بهینه نخواهد شد، بلکه باید قیمت آب را واقعی کنیم تا از آن درست‌تر استفاده شود و اگر در کشور گروه‌هایی هستند که از پرداخت آن ناتوانند، دولت می‌تواند به آنها کمک کند.

کیخا اضافه کرد: حتی اگر راندمان کشاورزی در ایران به صددرصد برسد، به معنای بهینه‌سازی مصرف آن نیست. چراکه وقتی محصولی در کشور تولید می‌شود که صرفه اقتصادی ندارد، آب مصرف شده هدر رفته است.

وی تاکید کرد تا زمانی که محیط زیست جزو ترجیحات شهروندان محسوب نشود، نمی‌توانیم امیدی به بهبود وضعیت محیط زیست کشور داشته باشیم و ای کاش به آن روز برسیم که هنگام انتخاب رییس جمهور به برنامه‌های زیست محیطی او توجه کنیم.

تا زمانی که امنیت غذایی را با خودکفایی یکی می‌دانیم، مشکل حل نخواهد شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا زمانی که در کشور امنیت غذایی را به مفهوم خودکفایی در تولید می‌دانیم، مشکلی حل نخواهد شد. چرا که در بسیاری از اوقات به صرفه است که بسیاری از محصولات را به کشور وارد کرده زیرا از این طریق آب مجازی را وارد کرده‌ایم.

به اعتقاد کیخا، اینکه هر سال جشن خودکفایی یک محصول کشاورزی گرفته شود، به معنای نابودی منابع آب کشور است.