ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ابتکار خواهان همکاری شهروندان تهرانی برای رفع شرایط اضطرار هوا شد

شهروندان:
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا در تهران و رفع شرایط اضطرار را نیازمند همکاری مردم دانست.

معصومه ابتکارمعصومه ابتکار در گفت وگو با خبرنگاران در سمنان بر ضرورت حذف تردد با خودروهای شخصی در پایتخت تاکید کرد.

معاون رییس جمهوری گفت: نگرانی از شرایط اضطرار هوای تهران موجب اتخاذ تدابیر ویژه و اجرای آن در پایتخت شد.

وی از تدوین برنامه ملی و منطقه ای کنترل گرد و غبار خبرداد و افزود : برخی تفاهم هایی که در دولت قبلی مبنی بر همکاری با کشورهای دیگر انجام شد، برای تعامل بیشتر با نهادهای بین اللملی ادامه دارد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه در این زمینه گفت: یکی از مهمترین برنامه های سازمان جلوگیری از کانون های گرد و غبار است.

ابتکار افزود : اگر فعالیت معادن در چارچوب ضوابط زیست محیطی صورت نگیرد سبب تخریب سرزمینی و ایجاد گرد و غبار شده و زمینه را برای ایجاد این آلودگی فراهم می سازد.

وی همچنین در خصوص شروع بکار صندوق ملی محیط زیست ایران گفت : این صندوق هفته اینده با رویکرد حمایت از فعالیت های اقتصادی بخش زیست محیطی از جمله طرح های تصفیه خانه های فاضلاب و طرح های حفظ هوای سالم آغاز بکار می کند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود : این صندوق به عنوان منبع اعتباری اقتصاد سبز فعالیت می کند.

همچنین تسنیم نوشت:

معصومه ابتکار  اظهار کرد: کاهش منابع آبی و آلودگی هوا دلایل اصلی کاهش شدید شاخص‌های محیط زیست در استان سمنان است.

وی افزود: الگوی نادرست در مصرف منابع آبی بویژه در آبیاری کشاورزی دلیل کاهش منابع آبی در کشور است.

معاون رئیس‌جمهور اصلاح الگوی کشت مبتنی بر استفاده از الگوی آب مجازی در تولید محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای جلوگیری از این مشکل در کشور دانست.

وی خاطرنشان کرد: الگوی تولید کالاها در کشور نیز برهمین اساس بازتعریف شود.

ابتکار آلودگی منابع آبی را در کشور از دیگر دلایل کاهش این مایع حیاتی در سفره‌های آبی زیرزمینی عنوان کرد و افزود: آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی، سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده کرده، به‌طوری که پاکسازی آن بسیار دشوار بوده و تقریبا جزء منابع از دست رفته آبی به شمار می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور تهیه طرح آمایش سرزمین را در کشور خواستار شد و افزود: باید توسعه و فعالیت‌های توسعه‌ای مبتنی برمحدودیت‌های موجود سیاستگذاری شود.

وی ماهیت فعالیت‌های محیط زیست را از جنس برنامه‌‌ای، سیاستگذاری برای توسعه و نظارت بیان کرد و گفت: محیط زیست با همه بخش‌های اداری و صنعتی و دیگر بخش‌ها سروکار دارد و نباید درباره آن بخشی‌نگری شود.

ابتکار مسئله مدیریت انرژی و آلودگی هوا را از دیگر مشکلات موجود در محیط زیست کشور و دلایل کاهش شاخص‌های محیط زیست اعلام کرد و افزود: امروز به دلیل استفاده از الگوی ناصحیح مصرف انرژی در کشور با مشکلات شدید آلودگی مواجهیم.

آلودگی شهرهای بزرگ تهران، اراک، اهواز، اصفهان و دیگر شهرهای از این دست از موارد مهمی بود که ابتکار به آن اشاره داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون در رتبه یازدهم کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا قرار دارد، تصریح کرد: در صورت تعمیم تعهدهای کنوانسیون منع تولید گازهای گلخانه‌ای به کشورهای درحال توسعه باید فکری اساسی در این باره کرد.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این جلسه به آلودگی ناشی از ریزگردها در بسیاری از شهرهای جنوب و جنوب غرب کشور اشاره و تاکید کرد: بخش اعظمی از این ریزگردها منشأ خارجی دارد.

ابتکار افزود: در میان کشورهای همسایه عراق بیشترین منشأ ریزگردها را دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته با همکاری کشورهای همسایه در باره کاهش آلودگی ناشی از ریزگردها، خشک شدن تالاب‌های موجود در کشور را از عوامل داخلی این معضل زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: در کشور ۴۵ تالاب خشک شده وجود دارد که یکی از عوامل تولید ریزگردها است.

تالاب‌های بختگان، گاوخونی، هامون و دریاچه نمک قم از جمله موارد بحرانی در این‌باره بود که ابتکار به آن اشاره کرد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: درباره مشکلات به وجود آمده برای شهروندان اهوازی در روزهای اخیر سکون هوا و افزایش ریزگردها و بارندگی توامان سبب مراجعه حدود ۶ هزار نفر از مردم اهواز در مدت ۳ ساعت به بیمارستان‌های این شهر شد به طوری که با پر شدن ظرفیت این بیمارستان‌ها امکان پذیرش برای همه افراد وجود نداشت.

وی افزود: ۱۰ درصد مراجعه‌کنندگان نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها بودند.

ابتکار دامداری و چرای بی‌برنامه را از عوامل فرسایش بادی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ معادن بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز این مشکل را دوچندان ساخته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید ضوابط برای فعالیت معادن رعایت شود، نظارت بیشتر بر صدور مجوز بهره‌برداری و فعالیت معادن را خواستار شد.

رئیس سازمان محیط زیست از تشکیل صندوق محیط زیست ایران با هدف ایجاد تسهیلات برای حفظ محیط زیست و رعایت موارد مربوط به آن در فعالیت‌های سطحی و کارخانه‌ها و نیز اجرای برنامه‌های محیط زیستی خبر داد و افزود: این مهم یکی از اقدامات مهم و موثر در تشویق صنایع به رعایت مسائل زیست‌محیطی است.

وی استان سمنان را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود حیات وحش، گونه‌های بسیار زیبا و بی‌نظیر گیاهی و جانوری در استان سمنان این استان به یکی از استان‌های شاخص در این مهم تبدیل شده است و باید برنامه‌های گردشگری در سمنان تقویت شود.

ابتکار با اشاره به گرایش دولت به مسائل زیست محیطی آن را توجه به واقعیت‌های موجود در کشور دانست و گفت: دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی و تغییر در نگرش و سیاست‌های بین‌المللی به عنوان ۲ رویکرد مهم خود به مشکلات محیط زیست نیز توجه ویژه داشته است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های ۱۰۰ روزه دولت بحث محیط زیست نیز وجود داشته است، احیای مجدد شورای عالی حفاظت از محیط زیست پس از ۷ سال با ریاست رئیس‌جمهور را از جمله اقدامات دولت در این بخش عنوان کرد.

معاون رئیس‌جمهور وضعیت محیط زیست را در حال حاضر نامطلوب ارزیابی و تصریح کرد: ایران در شاخص‌ جهانی عملکرد محیط زیست (EPI) در ۱۰ سال اخیر ۶۳ رتبه در دنیا سقوط کرد.

ابتکار افزود: ناگزیریم در کنار توجه به توسعه کشور مسائل محیط زیست را ببینیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹۰ سفره آب زیرزمینی با وضعیت بسیار بدتر از دریاچه ارومیه وجود دارد برنامه‌ریزی ویژه در این باره را را خواستار شد.