ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چه‌موقع خدا راز و گناه انسان‌ را افشا می‌کند؟

شهروندان:
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: تجسس در زندگی افراد عواملی دارد که از جمله آن عوامل ضعف ایمان و حسادت افراد است که باید این دو امر مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع آن راهکارهای لازم ارائه شود.

محمدابراهیم سراجحجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «حریم خصوصی افراد از نظر اسلام یک مکان امن است» اظهار کرد: حریم خصوصی از نظر اسلام بالاترین جایگاه را دارد و در آیه ۱۲ سوره حجرات، خدای متعال به مومنان می‌فرماید از گمان بد پرهیز کنید و پس از آن “لا تجسسوا” را بیان می‌کند یعنی در زندگی مردم تجسس نکنید و حریم خصوصی افراد را محترم بشمارید.

وی یادآور شد: مهم نیست افراد چه شخصیتی دارند ما باید حریم خصوصی آنها را محترم بشماریم، بنابراین تجسس در زندگی هر شخصی گناه است و انسان‌ها مجوز ورود به زندگی همدیگر را ندارند مگر در موارد خاص که مربوط به حکومت اسلامی می‌شود و حکام می‌توانند به دلیل مصلحت و امنیت ملی وارد این کار شوند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند “من مامور نیستم که دل‌های مردم را بکاوم و درون‌شان را بشکافم” پیامبر (ص) این حدیث را بیان کرد تا برای ما الگو باشد و یا در حدیثی دیگر ایشان می‌فرمایند “لغزش‌های مسلمانان را جستجو نکنید و در پی لغزش‌های برادران و خواهران دینی خود نباشید چرا که در این صورت خدا هم راز و گناه شما را افشا می‌کند”.

وی در پایان با اشاره به این‌که «رفع کار ناپسند تجسس نیاز به فرهنگ‌سازی دارد» گفت: ما باید زیان‌های تجسس را در دنیا و آخرت برای انسان‌ها بازگو کنیم و مردم بدانند که با تجسس بی‌جا در زندگی سایرین آرامش را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که دشمنی‌ها بیشتر شود.

برچسب‌ها : ,