ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

یکم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز پنج شنبه یکم اسفند 1392 هجری خورشیدی، بیستم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و بیستم فوریه 2014 میلادی است. 97 سال پیش در چنین روزی، نخستین موزه ی رسمی ایران به نام موزه ی ملی در یکی از اتاق های مدرسه ی دارالفنون تاسیس شد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱ اسفند ۱۳۶۹

دومین مجلس خبرگان رهبری با پیام آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری در حسینیه اما م خمینی گشایش یافت. انتخابات این دوره از مجلس خبرگان رهبری در ۱۶ مهر ۱۳۶۹ برگزار شده بود.

۱ اسفند ۱۳۶۴

بر اثر سقوط هواپیمای حامل حجت الاسلام فضل الله محلاتی نماینده امام خمینی، وی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس، قضات و مسوولان دیگر جان باختند. این هواپیمای مسافری هدف ۲ فروند موشک عراق قرار گرفت.

۱ اسفند ۱۳۶۰

عملیات محدود امام علی(ع) در تنگه چزابه با رمز «یا علی(ع) ادرکنی» و با هدف نابودی و خنثی کردن حرکت های دشمن به وسیله ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد.

۱ اسفند ۱۳۵۸

نخستین گروه از فقهای شورای نگهبان به وسیله ی امام خمینی انتخاب شدند. اعضای این شورا شامل ۲ گروه ۶ فقیه و ۶ حقوقدان است.

۱ اسفند ۱۳۵۶

در اعتراض به کشتار مردم تبریز در ۲۹ بهمن به وسیله ی ماموران نظامی، دانشگاه این شهر تعطیل شد.

۱ اسفند ۱۳۴۶

دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به فساد اخلاقی و اداری رواج یافته به وسیله ی امیراسدالله علم رییس این دانشگاه، تحصن کردند.

۱ اسفند ۱۳۳۱

هندرس سفیر آمریکا، پیشنهادی به عنوان طرح مشترک آمریکا و انگلیس درباره ی نفت، با محمد مصدق نخست وزیر مطرح کرد. این طرح، ملی شدن نفت را به رسمیت شناخته و اداره ی امور نفت را بر عهده دولت ایران می دانست. اما از آن جا که دخالت کارشناسان خارجی، تعیین قیمت و فروش نفت در این طرح بر خلاف اصل ۹ ماده ای طرح ملی شدن صنعت نفت بود، مصدق آن را نپذیرفت.

۱ اسفند ۱۳۰۵

لایحه تاسیس راه آهن سراسری را مهدیقلی هدایت وزیر امور اجتماعی ((فواید عامه) به مجلس شورای ملی ارایه کرد.

۱ اسفند ۱۳۰۳

مدیر مختار شرکت پرساز نفت شوروی وارد تهران شد. شوماتسکی وزیر مختار شوروی، در سفر خود به ایران درباره ی امکان گسترش فعالیت های پرساز نفت آن کشور، پیشنهادهایی ارایه داد.

۱ اسفند ۱۳۰۲

رضاخان سردار سپه کمیسیونی را تشکیل داد که اعضای آن به دولت وی در تمام امور مشورت دهند. تقی زاده، مصدق و فروغی از اعضای این کمیسیون بودند.

۱ اسفند ۱۳۰۰

وزارت امور خارجه به همه ی کارگزاری های ایالت ها، ولایت ها و ماموران آن وزارتخانه در کشورهای خارجی دستور داد که لقب ها و عنوان های شخصیت های مختلف از نامه ها به دلیل هدر رفتن وقت حذف شود.

۱ اسفند ۱۲۹۵

نخستین موزه رسمی ایران با نام موزه ملی با تلاش مرتضی قلی خان ممتازالملک در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون تأسیس و برای این موزه نظام نامه و برای ۲۸۰ قلم اشیای آن بروشوری تهیه شد.

۱ اسفند ۱۲۹۴

تعدادی از کارمندان سفارت روسیه به تحریک این سفارت در اعتراض به عقب افتادن حقوق شان تحصن کردند.

۱ اسفند ۱۲۹۲

میرزا مهدی خان امیرتومان برادر ناصر الملک نایب السلطنه، به مقام وزیر مختار ایران در آمریکا منصوب شد.

۱ اسفند ۱۲۸۷

مجاهدان گیلانی به رهبری میرزا کریم خان رشتی و برادرش معز السلطان در یک قیام شجاعانه آقا بالاخان سردار حاکم رشت را به قتل رساندند و حکومت این شهر به دست مشروطه خواهان افتاد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و ۴ )

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,