ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ششم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

شهروندان:
امروز سه شنبه برابر با ششم اسفند 1392 هجری خورشیدی، بیست و پنجم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه 2014 میلادی است. 30 سال پیش در چنین روزی، رژیم بعث عراق مناطق مسکونی شهرهای کوهدشت، سقز، پل دختر و مهاباد را بمباران کرد.

تاریخمهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۶ اسفند ۱۳۶۲

سردار حمید باکری قایم‏مقام لشکر ۳۱ عاشورا در جزیره مجنون به شهادت رسید.

۶ اسفند ۱۳۶۲

رژیم بعثی عراق پس از بمباران منطقه های مسکونی شهرهای خرم آباد و بروجرد، شهرهای کوهدشت، سقز، پل دختر و مهاباد را نیز بمباران کرد. در این بمباران ۵۰ تن از غیر نظامیان به شهادت رسیدند.

۶ اسفند ۱۳۵۵

در پی محکومیت هشت تن از علمای نجف به اعدام، آیت الله سید عبدالله شیرازی در نامه ای برای سفیر ایران در عراق از دولت و مراجع ایران خواست مانع از انجام شدن این جنایت به وسیله ی حکومت بغداد شوند.

۶ اسفند ۱۳۵۲

روزنامه رژیم صهیونیستی یدیعوت آحرونوت متن گفت و گوی محمدرضا پهلوی با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا را که وی در آن به همکاری اطلاعاتی و آموزشی ساواک و موساد اشاره کرده بود، به چاپ رساند.

۶ اسفند ۱۳۳۹

در پی حمله گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران به اتومبیل منوچهر اقبال رییس دانشگاه، این دانشگاه تعطیل شد.

۶ اسفند ۱۳۲۳

حسن اسفندیاری رییس پیشین مجلس شورای ملی در ۷۸ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. وی ۹ دوره نماینده ی مجلس و چهار دوره ریاست آن را بر عهده داشت. در بیشتر کابینه های پس از مشروطیت نیز مقام وزارت را بر عهده داشت.

۶ اسفند ۱۳۲۲

چهاردهمین دوره ی مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. این مجلس تا ۲۱ اسفند ۱۳۲۴ به کار خود ادامه داد.

۶ اسفند ۱۳۰۵

پس از تصویب قانون ساختن (احداث) راه‏آهن جنوب ایران در چهارم اسفند و تعیین هزینه های ساختمان راه آهن ایران از محل عوارض قند و شکر و چای، در این روز علاوه بر تعیین مسیر خط آهن از خورموسی به خرمشهر و از آنجا به تهران؛تصمیم گرفته شد نخستین کلنگ احداث راه‏آهن ایران در ۲۳ مهر سال ۱۳۰۶ش در تهران به زمین زده شود.

۶ اسفند ۱۲۷۵

آیت‏اللَّه میرمحمدحسین شهرستانی حائری فقیه، محقق و ادیب ایرانی در ۵۷ سالگی درگذشت. وی در طول زندگی علمی خود بیش از ۸۰ اثر از خویش بر جای گذاشت که از آن جمله می توان به کتاب های الاستصحاب، اصل الاصول، تحقیق الادله، تذکره النفس و لباب الاجتهاد اشاره کرد.

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

برچسب‌ها : ,