ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

علت آتش‌سوزی مدرسه چوکا رضوانشهر از زبان مدیرکل نوسازی مدارس استان گیلان

شهروندان:
مدیرکل نوسازی مدارس استان گیلان با تشریح علت آتش‌سوزی مدرسه شبانه‌روزی چوکا رضوانشهر، فرسوده بودن سیم‌کشی برق این مدرسه را علت این اتفاق عنوان کرد و گفت: نبود اعتبارات کافی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، چنین مشکلاتی را رقم می‌زند.

آتش‌سوزی مدرسه چوکاعمران حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات این حادثه، گفت: این مدرسه قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد و در سال‌های ۵۳-۵۲ احداث شده است و علی‌رغم اینکه تعمیراتی صورت گرفته، اما با توجه به اینکه سیم‌کشی برق بیش از ۲۵ سال دوام ندارد و این مدرسه نیز در لیست تخریبی‌ها قرار دارد، ایجاد جرقه در کتابخانه مدرسه باعث حریق شد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از مدارس استان گیلان قبل از دهه ۷۰ و قبل و بعد انقلاب ساخته‌ شده‌اند، گفت: در سال ۹۰ مطالعات مقاوم‌سازی استان گیلان به اتمام رسید و سال گذشته ۱۵۰ مدرسه مقاوم‌سازی شدند.

حسن‌زاده ادامه داد: از ۲۰ میلیارد تومان اعتباری که برای مقاوم‌سازی اختصاص یافته بود، ۱۳ میلیارد تومان را دریافت کردیم و مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گیلان ضمن اشاره به بازسازی ۶۰ درصد مدارس استان گیلان اظهار کرد:‌ از سال ۸۰ به بعد در حالی که باید بیش از ۴۰۰۰ مدرسه احداث، بازسازی ومقاوم سازی می‌شد تنها بیش از ۱۳۰۰ مدرسه احداث شده؛ اما همچنان نبود اعتبارات کافی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، یکی از بزرگترین مشکلات استان است.

به گفته حسن‌زاده، علی‌رغم اینکه در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ مدرسه ساخته شده است، اما در حال حاضر مدارس نیمه تمامی در استان وجود دارد که نیازمند اتمام پروژه‌هاست که تعداد این پروژه‌ها بیش از ۱۲۱ مدرسه در قالب ۹۰۰ کلاس است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از این پروژه‌های نیمه تمام بین ۲۵ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و چنانچه اعتبارات تخصیص داده شود، نه تنها مدارس دو نوبته استان حذف می‌شود، بلکه با توجه به رشد نزولی دانش‌آموزان، ‌می‌توانیم با این اعتبارات، مدارس نیازمند مقاوم‌سازی را تعمیر کرده و از همین مدارس استفاده کنیم، چرا که هزینه مقاوم‌سازی مدارس، یک سوم هزینه احداث آن است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گیلان گفت: مدرسه چوکا مدرسه‌ای شبانه‌روزی است که ۹۰ دانش‌آموز دارد و با توجه به اینکه در پنج کیلومتری این مدرسه مرکز آموزشی دیگری با ۵۶ دانش‌آموز وجود دارد، دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل تا زمان تعمیر مدرسه، به مرکز آموزشی همجوار منتقل خواهند شد.

حسن‌زاده گفت: چنانچه مدرسه قابل تعمیر باشد، در ایام عید مدرسه آسیب‌دیده را تعمیر خواهیم کرد.

بیش از یک سال از حادثه شین‌آباد می‌گذرد، هر چند داغ آن حادثه همچنان بر دل‌ها مانده و این حادثه نیز می‌توانست به شین آباد دیگری تبدیل شود. هر چند که در این حادثه هیچ دانش‌آموزی آسیبی ندید، اما اگر این اتفاق در این مدرسه شبانه‌روزی در ساعتی از شب رخ می‌داد، شاید امروز اخبار تلخ دیگری از رسانه‌ها مخابره می‌شد و این هشداری جدی به تمام مسؤلان و متولیان است تا مدارس تخریبی، ناایمن و غیراستاندارد که تهدیدی جدی برای جان دانش‌آموزان است را جدی بگیرند.