ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دعوت از اندیشمندان برای توجه به ایمنی دانش‌آموزان

شهروندان:
دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حاشیه اختتامیه مسابقه طراحی «آتش جان» همگان و به ویژه اندیشمندان را به توجه بر مقوله ایمنی دانش‌آموزان در برابر تمامی حوادث و به‌خصوص آتش دعوت کرد.

سعید معیدفردکتر سعید معیدفر در پاسخ به این سوال که «اجرای این‌گونه مسابقات و آیین‌ها در جلوگیری از رخدادهای ناگواری مانند آتش‌سوزی مدرسه در شین‌آباد پیرانشهر را چقدر موثر است؟» پاسخ داد: به نظر من، برپایی این‌گونه در راستای توجه دادن تمامی اقشار جامعه به مقوله ایمنی مدارس بسیار مهم است. در واقع، پیشگیری از بی‌دقتی‌هایی که منجر به وقوع آتش‌سوزی در مدارس و همچنین بروز سایر آسیب‌ها در جامعه می‌شود، به ورود جامعه و مردم به این حوزه نیاز دارد. درست است که دولت هم در این زمینه مسوولیت هایی دارد، اما باید جامعه و مردم هم با یکدیگر تعامل داشته باشند.

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که اندیشمندان جامعه، مردم و دولت باید همراه با هم به این موضوع توجه کنند تا این موضوع به درستی تجزیه و تحلیل و پرداخته شود، اضافه کرد: اجرای این مراسم‌ها، برپایی مسابقات به شکل ملی در سطح جامعه و فراخوان مردم برای اجرای چنین طرح هایی، از یک سو به توجه دولت‌مردان، اندیشمندان و افرادی که در جامعه دارای اعتبارند مانند هنرمندان و دست اندرکاران جامعه نیاز دارد و از سوی دیگر، این آیین‌ها برای مردم و نهادهای مدنی فرصتی محسوب می‌شوند تا برای هم‌اندیشی و همکاری برای حل این معضلات تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین دستاورد این‌گونه آیین‌ها را در جامعه می‌توان در بیان مسایلی مهم مانند توجه به آتش‌سوزی در مدارس و اجماع نظر در سه بخش مردم، جامعه و دولت مشاهده کرد.

دکتر معیدفر در تموضیح بیشتر «وظیفه مثلث «مردم، اندیشمندان و جامعه» در این باره گفت: مهمترین وظیفه، اندیشیدن به خود مساله و مشکل است. در جامعه انسانی تا زمانی که به چیزی توجه نشود، کاری رخ نمی دهد و اساسا جامعه بشری با این معضل روبه‌رو است.