ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سرعت تخریب منابع طبیعی استان مرکزی ۵ برابر سرعت احیای آن است

شهروندان:
مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی، گفت که سرعت تخریب منابع طبیعی این استان پنج برابر سرعت اصلاح و احیای آن است.

منابع طبیعییوسف یوسفیˈ در همایش منابع طبیعی، فرهنگ سازی و رسانه، افزود: سالانه حدود ۳۶ میلیون تن از خاک های استان مرکزی فرسایش می یابد که سرعت احیای آن یک پنجم این رقم است.

وی، مناسب ترین راه حفاظت از منابع طبیعی را کاهش سرعت تخریب عنوان کرد و ادامه داد: با ترویج و تبلیغ فرهنگ حفظ منابع طبیعی، توسعه مشارکت مردمی و انجام اقدامات فرهنگی می بایست تخریب های گذشته نیزجبران شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: سالیانه هفت و نیم میلیون مترمکعب در اثر فرسایش آبی در مخازن سدهای الغدیر ساوه و پانزده خرداد رسوب گذاری می شود.

یوسفی، اراضی ملی استان مرکزی را دو میلیون و ۱۲۰ هزار متر مربع عنوان و خاطر نشان کرد: با استفاده از قوانین و برخورد با زمین خواران و تخریب کنندگان منابع، توانمند سازی و کاهش فقر در جوامع روستایی وابسته به عرصه های منابع طبیعی می توان میزان خسارات به این اراضی را کاهش داد.

یوسفی یادآور شد: درسال جاری دو هزار و ۱۳۰ هکتار از مراتع استان مرکزی در اثر آتش سوزی از بین رفت در حالی که اعتبار اختصاص یافته پاسخگوی احیای یک هزار هکتار است.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی با انجام برنامه ها در چارچوب حفظ و اصلاح منابع طبیعی و حفظ منابع پایه از قبیل آب ،خاک و گیاهان نقش موثری دارند.

وی با یادآوری ظرفیت بسیار بالای منابع طبیعی استان در تولید علوفه و عرصه های گیاهی، اظهار کرد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده که ۲۲۷ گونه آن گیاهان دارویی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی، وجود دو هزار و ۲۵۰ هکتار پارک جنگلی، سه ذخیره گاه جنگلی، دو ایستگاه تولید بذر، تولید نهال و تولید سالیانه دو میلیون اصله نهال را از ظرفیت های منابع طبیعی استان مرکزی عنوان کرد.

یوسفی گفت: ۴۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان مرکزی وجود دارد که کنترل آن موجب تقویت سفره های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می شود.

وی با بیان اینکه هشت حوزه آبخیز در استان مرکزی وجود دارد افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری، از بروز سیلاب و روان آب در این استان جلوگیری می شود.