ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اقتصاد مقاومتی ما را بیمه می‌کند

شهروندان – حمیدرضا ترقی*:
چندی قبل، مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به مسئولان سه قوه ابلاغ کردند و تاکید خود را بر این گذاشتند که این سیاست‌ها نقشه راه نیست، بلکه شاخص‌های صحیح جهت پیمودن راه اقتصاد مطلوب برای کشور است. در واقع تلاش بر این است که با اجرای این سیاست‌ها، یک الگوی بومی و علمی که نشأت گرفته از فرهنگ و انقلاب و اسلام است را عملیاتی کنیم تا بتواند الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی قرار بگیرد.

حمیدرضا ترقیدر واقع این سیاست‌ها تنها برای وضع کنونی کشور و مقابله با تحریم‌ها و عبور از مشکلات فعلی اقتصادی نیست بلکه تدبیری است که ما را در بلند مدت به اهداف اقتصاد اسلامی نایل کند.

بر همین اساس تاکید مقام معظم رهبری این بود که باید این سیاست‌ها به برنامه تبدیل شود و برنامه هم در کنار روش اجرایی تدوین شود تا بتواند در کشور عملیاتی شود و ما بتوانیم آثار آن‌را در جامعه ببینیم. نکته مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بر این است که گرایش به اقتصاد مقاومتی تنها مختص کشور ما نیست، چرا که بسیاری از کشورهای دنیا برای عبور از بحران‌های اقتصادی حاکم بر جهان امروزه توجه ویژه‌ای به ساختارهای درونی خود داشته و این به‌نوعی دغدغه مشترک اکثر کشورها برای مقاوم‌سازی اقتصاد درونی خود است.

طبیعتا کشور ما که همیشه مورد تهدید دشمنان اسلام است بیش از دیگران نیازمند مقاوم‌سازی ساختار اقتصادی خود است؛ در کنار این موضوع در جوهره انقلاب، استقلال خواهی و عزت طلبی مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری تلاش داشته‌اند با تبیین این نوع اقتصاد برای مسئولان اجرایی کشور و افراد ذی‌‌نفع برای مهندسی افکار بفهمانند که با اجرای این سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی جامعه که مورد توافق همه دست‌اندرکاران جامعه است، بهبود خواهد یافت و ما شاهد رشد چشمگیر اقتصادی در همه عرصه‌ها خواهیم بود، مضافا بر این‌که کشور می‌تواند از توانایی لازم برای مقاومت در مقابل عوامل تهدیدزا نیز بهره‌مند شود و در واقع نظام خود را در برابر بلایای طبیعی و تکان‌های تخاصمی دشمن مانند تحریم اقتصادی، بیمه کند.

بنابراین همه باید دست در دست یکدیگر قرار دهیم و در جهت تحقق این مسئله گام برداریم، اما چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که راه رسیدن به این اقتصاد در سه نکته اساسی نهفته است؛

اول باید بر ظرفیت‌های ملی و داخلی خود متکی باشیم و به ظرفیت‌های بیرونی نه تنها متکی نباشیم بلکه اعتماد هم نکنیم.

دوم باید مدیریت جهادی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی انتخاب کنیم، باید بدانیم مدیریت‌های تنبل و مماشات‌گر نمی تواند این‌گونه سیاست‌ها را متحقق کند.

سوم ما باید حرکت اقتصادی کشور را براساس معارف دینی و انقلابی خود قرار دهیم، چرا که در این معارف عدالت و تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد و باعث رفع مشکلات قشر محروم جامعه می‌شود در هر صورت ما در آن شرایط به اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی و به یک توزیع عادلانه ثروت و امکانات نیز دست پیدا خواهیم کرد.

*فعال سیاسی اصولگرا

 قانون

برچسب‌ها : ,