ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

باغ گیاه شناسی نوشهر و محیط بان «بمو» به زندگی بازگشتند

شهروندان:
محیط زیست در هفته یی که گذشت حاوی خبر ناخوش تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر بود که با همیاری فعالان این حوزه از ناخوشی درآمد و برای ابد ماندگار شد.

نوشهراعتماد نوشت: استانداری مازندران طی مصوبه هیات دولت در سفرهای استانی، دستور تخریب بخشی از باغ را برای عبور جاده کمربندی از بندر نوشهر صادر کرده بود که با تجمع جمعی از فعالان محیط زیست در مقابل این باغ و امضای بیانیه یی در جهت اعتراض به تخریب آن و نگارش نامه یی به رییس جمهور منتخب خواستار لغو این دستور شدند.

نامه سمن ها کارساز شد و رییس جمهور منتخب با رایزنی با دولت فعلی جلوی تخریب باغ را گرفت. محیط زیست از حوزه هایی است که همیشه خبر تخریب و از بین رفتن اش به گوش می رسد، اما هفته پیش هفته خوبی برای این حوزه بوده، خبر خوش دیگر بخشیده شدن محیط بان پارک ملی بمو توسط خانواده متوفی بود.

«علی جامیشی» محیط بان پارک ملی بمو پس از واقعه یی که در تیرماه ۱۳۹۰ منجر به فوت یک نفر در پارک ملی بمو شده بود، مدت دوسال را در حبس گذرانده بود و چندی پیش هم حکم قصاص خود را از دادگاه بدوی دریافت کرده بود. اما خانواده متوفی که پیش از این خواهان قصاص شده بودند، تغییر خواسته خود از قصاص به دیه را اعلام کردند.

این خانواده دوستدار محیط زیست اعلام کرده اند که قصد دارند بخشی از مبلغ دیه دریافتی را صرف تکمیل مرکز بازدیدکنندگان دریاچه پریشان کنند. اما مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی خبر از کاهش جمعیت یوزهای ایران به دلیل نبود عرصه های گسترده داده است. مرتضی اسلامی در این خصوص افزود: «یوزهایی که در مناطق حفاظت شده بزرگ تر مانند پارک ملی کویر، ذخیره گاه زیستکره توران و پناهگاه حیات وحش نای بندان حضور داشتند، سال های بیشتری حضورشان ثبت شده ولی درباره یوزهایی که در مناطق کوچک تر هستند، به ندرت بیش از سه سال اطلاعات از آنها در دست است.»

از سوی دیگر علت اصلی مرگ گوزن های زرد، عدم پرداخت حقابه تالاب هورالعظیم عنوان شده است. معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اظهار بی اطلاعی از آخرین وضعیت گوزن های زرد خوزستان گفت: «آخرین آمارها نشان می دهد ؟راس گوزن زرد براثر کم شدن آب تالاب و حمله مگس میاز تلف شدند. گوزن های زرد در این فصل بدن شان را در رودخانه و آب تالاب می شویند و با گل مالی کردن خود هرگونه کنه یا زخمی در بدن شان را از بین می برند اما با کم آب شدن و در برخی بخش ها با خشک شدن تالاب هورالعظیم، گوزن ها جایی برای گل مالی بدن شان ندارند.»

در گذشته در بخش وسیعی از شمال آفریقا تا عراق، ترکیه و ایران پراکنده بوده ولی در حال حاضر نسل آن در تمام کشورهابه جز ایران نابود شده است. در ایران این گوزن در مناطق جنگلی زاگرس و جنگل های گرمسیری خوزستان زندگی می کرد، ولی در حال حاضر پراکندگی طبیعی آن محدود به مناطق حفاظت شده دز و کرخه در خوزستان است.

اما ریزگردها همچنان در خوزستان بیداد می کند. مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی هواشناسی بارش های این استان راهکار مقابله با ریزگردها را جنگل کاری دانسته و گفته است: «دولت عراق هیچ اقدامی برای کاهش ریزگردها انجام نداده زیرا معضل آنها چیز دیگری غیر از گرد و غبار است. راه اصلی مقابله با ریزگردها جنگل کاری است و وظیفه سازمان هواشناسی تنها این است که پیش از تولید یا حرکت گرد و غبار شرایط جوی را پیش بینی یا برای نصب سنجنده های گرد و خاک و پایش آنها اقدام کند و مهار ریزگردها به هیچ وجه جزو وظایف آن نیست.»

اما حریم شرقی پارک ملی بوجاق توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی مورد تخریب قرار گرفت. با تخریب بافت جنگلی توسکای ساحلی و تالاب پارک ملی بوجاق توسط بیل مکانیکی، مدیرعامل موسسه پیشگامان محیط زیست کیاشهر از روند تخریب صورت گرفته در این پارک ملی اظهار نگرانی کرد. این پارک که در شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان واقع شده است با وجود اینکه در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده با طرح گردشگری مورد ادعای مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان در پارک ملی بوجاق رو به تخریب خواهد رفت. مدیرعامل موسسه پیشگامان محیط زیست کیاشهر در این خصوص گفته است: «از حدود ؟روز گذشته تاکنون، اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان اقدام به تخریب بافت جنگلی (توسکا ساحلی) و تالاب پارک ملی بوجاق توسط بیل مکانیکی کرده است. تاکنون اداره کل محیط زیست گیلان هیچ واکنشی دربرابر تخریب بخش شرقی بافت جنگلی و تالاب پارک ملی بوجاق نشان نداده است.»

برچسب‌ها : ,