ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در پي ناهماهنگي مسوولان وزارت آموزش و پرورش و امور خارجه رخ داد

بلاتکلیفی دانش‌آموز مراغه‌‌ای در آلمان

شهروندان:
وضعیت درمان دانش‌آموز 16ساله مراغه‌یی همچنان نامشخص است. دو ماه پیش به دستور رییس‌جمهور و با همراهی مسوولان آموزش و پرورش، دختر دانش‌آموز مراغه‌یی به دلیل بیماری خونی که پزشکان داخلی از ادامه درمان آن ناامید شده بودند، راهی فرانکفورت آلمان شد.

دانش‌آموز مراغه‌ایمسوولان آموزش و پرورش این دانش‌آموز دختر را از مراغه به تهران آوردند و همراه با خانواده‌اش راهی آلمان کردند بدون اینکه هماهنگی‌های اولیه برای پیگیری وضعیت درمان این دانش‌آموز را با مسوولان وزارت امور خارجه در فرانکفورت یا بیمارستان‌ها و مسوولان درمانی و بیمه‌یی این کشور انجام دهند.

خانواده این دانش‌آموز مراغه‌یی به دلیل وخامت حال فرزندشان از فرودگاه راهی بیمارستان و پذیرش می‌شوند. این خانواده بعد از تشکیل پرونده و مشخص شدن بیماری و هزینه درمان ۴۰۰ هزار یوریی پیگیر بیمه درمانی آلمان برای هزینه‌های بیمارستان می‌شوند. هزینه‌های بالای درمان اما بیمه شدن این دانش‌آموز از سوی شرکت‌های بیمه آلمان را به تعویق می‌اندازد. از طرف دیگر قرارداد کاری پدر دانش‌آموز مراغه‌یی که به عنوان معلم به کنسولگری ایران در فرانکفورت فرستاده شده بود صادر نمی‌شود و امکان بیمه شدن طبق قوانین کشور آلمان فراهم نمی‌شود.

در این میان کنسولگری ایران در فرانکفورت از خودش رفع مسوولیت می‌کند و به دلیل هزینه‌های بالای درمان و مشکلات پیش آمده تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این دانش‌آموز و خانواده‌اش به تهران می‌کند. محمدصادق عبدالهی، سرکنسول ایران در فرانکفورت در نامه‌یی به رییس بیمارستانی که دختر  ۱۶ ساله مراغه‌یی در آن بستری است خواستار بازگرداندن بیمار به کشور می‌شود و می‌نویسد: «با توجه به اینکه بیمار مزبور می‌تواند در ایران نیز مورد معالجه قرار گیرد، بهتر این است که بیمار مذکور به ایران برگشته و در آنجا شروع به معالجه کند.»

تمام این اتفافات در شرایطی می‌افتد که وضعیت دختر دانش‌آموز مراغه‌یی روز به روز وخیم‌تر می‌شود و کم‌کاری مسوولان هر روز یک قدم بیشتر، دختر ۱۶ساله را به مرگ نزدیک می‌کند. این دختر دانش‌آموز مراغه‌یی بیماری خونی و نیاز فوری به پیوند استخوان دارد. محمدرضا مقدسی، پدر سایه مقدسی در صفحه شخصی فیس بوکش در مورد وضعیت دختر خود نوشته است: قرین به ۵۰ روز که بر ما به مثابه ?? سال گذشت، تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی قرار داریم. سایه علاوه بر درد جسمانی ترسی شدید از آینده دارد واز بی‌خوابی در بستر بیماری پلک بر روی پلک نمی‌گذارد و بر نقطه‌یی خیره می‌شود.

به گفته او با یک قرارداد، بیمه درمانی آلمانی تمام هزینه سایه را متقبل خواهد شد. ولی دریغ از کوچک‌ترین همکاری کنسولگری ایران در فرانکفورت، که هم مغایر با قوانین کار آلمان است و هم بی‌توجهی به نامه ارسالی وزارت آموزش و پرورش. در حال حاضر مسوولان آموزش و پرورش از مسوولان کنسولگری به دلیل همکاری نکردن و از خانواده دانش‌آموز مراغه‌یی به دلیل شتابزده عمل کردن و گله‌مندند. خلیل بابالو مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی و مدارس خارج از کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «پدر این دانش‌آموز مراغه‌یی معلم و مادرش مشاور مدرسه بود و آموزش و پرورش با اعلام نیاز کنسولگری ایران در فرانکفورت به معلم، این دانش‌آموز را به همراه خانواده‌اش برای تدریس به آلمان اعزام کرد.

اما کنسولگری ایران در فرانکفورت نامه این دانش‌آموز برای بیمه را نمی‌فرستد و همین موضوع ادامه درمان و پذیرش بیمارستان را با مشکل مواجه می‌کند. مسوول کنسولگری ایران در فرانکفورت اما می‌گوید ما تنها درخواست معلم کردیم و از وضعیت بیماری فرزند این معلم اطلاعی نداشتیم. بابالو اشتباه خانواده این دانش‌آموز برای پذیرش زود هنگام در بیمارستان قبل از اقامت و شروع به کار و فعالیت در این کشور را دلیل دیگر مشکلات پیش آمده می‌داند.

بابالو در پاسخ به این سوال که آیا اعتباری از سوی آموزش و پرورش با توجه به دستور رییس‌جمهور  پیش‌بینی نشده بود، می‌گوید: برنامه این بود که پدر این دانش‌آموز به عنوان معلم در آلمان مشغول به کار شود و از خدمات بیمه‌یی آن کشور استفاده کند.

حاد شدن وضعیت دانش‌آموز مراغه‌یی طی روزهای گذشته موضوع را به مجلس کشاند. مهدی دواتگری، عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس در تذکری شفاهی به وزیر امور خارجه، خطاب به رییس‌جمهور درباره هزینه درمان «سایه مقدسی»، گفت: «این دانش‌آموز نخبه با دستور رییس‌جمهور به کشور آلمان اعزام شده است اما در معرض آسیب‌های جسمی و سیاسی قرار دارد، از این رو انتظار می‌رود از طریق وزارت خارجه نسبت به تضمین هزینه‌های درمان ایشان اقدام عاجل معمول شود.»

در پاسخ به پیگیری‌های «اعتماد» مسوولان آموزش و پرورش در حال حاضر می‌گویند با جلسه‌یی که طی روزهای گذشته با مسوولان وزارت امور خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری داشتیم قرار شد همکاری‌های لازم برای حل شدن مشکل بیمه این دانش‌آموز در فرانکفورت صورت گیرد. به گفته بابالو ۷۰ درصد مشکل بیمه حل شده است و به احتمال زیاد تا ابتدای هفته آینده مشکل حل می‌شود.

اعتماد

برچسب‌ها : , ,