ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
فرشاد مومنی با توجه به افزايش قيمت‌هاخواستار شد:

توطئه سکوت را بشکنید

شهروندان:
یک اقتصاددان با انتقاد نسبت به افزایش سطح قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و اثر آن بر بازار پول و رونق بخشی بازار نزول‌خواری را از مولفه‌های کلیدی سیاست‌های شوک درمانی عنوان کرد.

دکتر فرشاد مومنیفرشاد مومنی در بررسی چرایی ایجاد دور باطل رکود تورمی‌در کشور با بیان این‌که به دلایل گوناگون ساختاری و نهادی اندیشه‌ توسعه در ایران در غربت به سر می‌برد، گفت: بزرگ‌ترین قربانی و محکوم سلطه غیرمتعارف کوته‌نگری در فرآیند تصمیم‌گیری و تخصیص منابع چشم‌اندازهای توسعه ملی است.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به بیان گزارش‌های رسمی‌که بیانگر شرایط نامطلوب موجود است پرداخت و گفت: وقتی در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ تعداد بنگاه‌های تولیدی مشکل‌دار کشور ۷۵۰ درصد رشد می‌یابد، مشخص می‌شود که در کنار تمامی‌مشکلات تاریخی که با آن مواجهیم اقدامات جدیدی ایجاد شده که باید موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به آمارهای بانک مرکزی ادامه داد: خالص حساب سرمایه به عنوان جزیی از اقلام تراز پرداخت‌ها از منفی ۲۰۰ میلیون دلار از ماه‌های میانی سال ۸۴ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۸۹ و منفی ۹٫۸ میلیارد دلار در سال ۹۱ رسیده است و این بدان معناست که در این دوره حتی اگر رقم مربوط به سال ۸۹ را نیز نادیده بگیریم سرمایه خارج شده از کشور حدود ۵۰ برابر افزایش یافته است.

مومنی ادامه داد: مقامات رسمی‌علوم خبر می‌دهند که سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۵۰ میلیارد دلار خروج سرمایه انسانی در کشور رقم می‌خورد.وی با بیان این‌که کسری بودجه خانوارهای ایرانی در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ حدود ۴٫۵ برابر شده است، افزود: براین اساس در فاصله‌ سال ۸۴ تا ۹۱ سهم مزد وحقوق حقوق‌بگیران در کل درآمد از ۱۸ به ۱۰ درصد و در مقابل سهم درآمد‌های متفرقه از ۱۲٫۹ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مومنی با تاکید بر این‌که مستندات بیانگر رشد بی‌سابقه فقر عمومی‌در کشور است، گفت: این در حالی است که ۷۰ درصد مردم کشور در سال ۹۲ کمبود مصرف پروتئین دارند و از هر سه مرد در ایران دو نفر و از هر دو زن یک نفر دچار پوکی استخوان است، هم‌چنین ۷۰ درصد خانوارها از کمبود آهن و ۲۳ درصد از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

مسکن مهر تحلیل چرایی رشد تورم نیست

این کارشناس گفت: به عنوان مثال یکی از مسئولان چندی پیش در مقام تحلیل افزایش دو برابری شاخص فلاکت در ایران در سال ۸۴ تا ۹۲ اعلام کردند که ریشه این مسئله به کسری بودجه دولت، رشد نقدینگی و مسکن مهر باز می‌گردد، این در حالی است که کسری‌های مالی دولت یا رشد نقدینگی در دوره‌های قبل‌تر گاهی بسیار بیشتر از این بوده اما چنین تغییر عجیبی در شاخص فلاکت رخ نداده است.

وی با اشاره به این‌که ارائه‌ تحلیل‌های نه چندان جامع و عالمانه ‌انگار مقدمه چینی برای بازتولید سیاست‌های غلط قبلی است، گفت: البته با این توجیه که گذشتگان با شیب‌های تند اما اکنون با شیب ملایم این سیاست‌ها را اجرایی می‌کنند، این در حالی است که وقتی کاری غلط است افزایش یا کاهش روند اجرا تغییری در آن ایجاد نمی‌کند تنها شدت فشارها و تخریب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: سیاست‌های شوک درمانی بیشترین ضرر‌ها را متوجه عامه‌ مردم و تولید‌کنندگان و بیشترین منابع را نصیب رانت‌جویان و رباخواران، وارد‌کنندگان و دلالان می‌کند. وی هم‌چنین با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین وجوه پدیده شوک درمانی «توطئه سکوت» است، گفت: مشخص نیست چرا برخی به هر دلیلی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در مورد هر جنبه‌ای از آثار و عوارض شوک درمانی اظهار‌نظر کنند، اما در رابطه با وجه پولی آن نظری ارائه نکنند.

 قانون