ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خروج از فضای امنیتی، لازمه ورود به عرصه اقتصادی

شهروندان – محمد سعید اربابی*:
استان سیستان و بلوچستان در چهار محور دچار آسیب‌های جدی است که انتظار می‌رود در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان مورد توجه قرار بگیرد.

محور اول، مسأله «حمل و نقل» است که در سه زیرمجموعه جاده‌ای، ریلی و هوایی نیازمند تمهیدات ویژه و مساعدت‌های دولت است.محمد سعید اربابی بحث ترانزیت، دوطرفه کردن برخی محورهای مواصلاتی اصلی از جمله مطالبات مردم استان است. البته دولت یازدهم با تقویت بنیه مالی پروژه‌های حمل و نقل، به مدد استان آمده است و انتظار می‌رود به توسعه خطوط ریلی و هوایی نیز عنایت شود.

دومین مطالبه از دولت، تأمین آب شرب و کشاورزی است. چرا که به خاطر شرایط جوی و جغرافیایی استان، باران‌های موسمی که می‌تواند تأمین‌کننده منابع آبی باشد هدر می‌رود. این در حالی است که می‌توان با احداث سد، هم آب شرب و هم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین کرد.

خواسته سوم درباره «مرز»هاست. متأسفانه باید قبول کنیم از این ظرفیت بخوبی استفاده نشده و فعالیت‌های اقتصادی جای خود را به موضوعات امنیتی داده است. به عبارت دیگر ضعف فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی این استان باعث شده وجه امنیتی در آن برجسته شود. این در حالی است که ما می‌توانیم با برداشتن بروکراسی سنگین حاکم بر مرزها و فعال کردن گمرک‌ها و توسعه روابط با کشور همسایه، بخش اقتصادی را فعال‌تر کنیم.

چهارمین مطالبه استان در زمینه فرهنگی است. همگان اذعان دارند نمی‌توان مسائل اجتماعی را رها کرد و فرهنگ و تمدن ایران را که در آثار تاریخی ثبت شده استان نمودار است نادیده گرفت. لذا با رفع تبعیض و برقراری عدالت در ادارات و دانشگاه‌ها می‌توان از ظرفیت نخبگان بومی استفاده کرد.

دولت روحانی توانسته در همین مدت کوتاه توفیقات خوبی در این استان داشته باشد. چرا که احساس می‌شود فضای صمیمیت و همدلی بین مردم و مسئولان افزایش یافته است. البته هنوز از دوره پیش مشکلاتی باقی مانده است اما سیاست‌های استانی دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان به سمت اقتصادی کردن استان پیش می‌رود. ورود شرکت‌های بزرگ دولتی و تعاونی‌های اقتصادی نهادهای مختلف به این استان می‌تواند گذار سیستان و بلوچستان را به سوی شرایط جدید تسریع کرده و زمینه سرمایه گذاری بومی و حتی خارج از کشور را فراهم کند.

*نماینده ایرانشهر در مجلس

ایران