ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رانندگانی که همچنان اعمال قانون می‌شوند

شهروندان:
افسران پلیس راهور کشور که به‌عنوان پلیس نامحسوس در جاده‌ها و محورهای مختلف، انجام وظیفه می‌کنند و دوربین رسانه ملی هم در پی آنهاست، عملا دیگر برای جامعه ایرانی چه راننده و غیرراننده شناخته‌شده است و همه رانندگان برون‌شهری، خصوصا راننده‌های اتوبوس، پلیس راهور را نه به‌عنوان نامحسوس بلکه اتفاقا خیلی هم محسوس درمی‌یابند!

چند سالی است که پلیس راهور کشور، بیش از پیش درحال کنترل جاده‌های کشور است و به خلاف‌های ریز و درشت رانندگان اتوبوس،پلیس سواری، کامیون و… توجه دارد.

حوادث جاده‌ای خودروها به‌خصوص، مزید بر علت شده و رانندگان متخلف، با کمترین خلاف مقررات، بدون هیچ گذشت، اعمال قانون می‌شوند.

از دیگر سو در فاصله‌های نزدیک به هم در جاده‌های کشور، چه در مسیر صاف و چه سر پیچ‌ها دوربین‌های پلیس، درحال شکار رانندگان خودروهایی است که سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر دارند. مراقب کمربندها هستند که حتما بسته شده باشد. (هرچند هنوز مکانیزمی برای کنترل همین کمربندها و کشیدن سیگار و صرف تنقلات توسط راننده در شب‌ها را ندارند!) یا صحبت با تلفن همراه که جریمه‌اش در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده. یا آینه وسط اتوبوس‌ها که ضروری این خودرو عمومی است، اما با آینه‌های اضافی داخل اتوبوس‌ها پلیس برخورد می‌کند و راننده باز هم اعمال قانون می‌شود.

همه این موارد، برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها در سراسر کشور است. اما پلیس نامحسوس که تقریبا از یک دهه پیش کارش را شروع کرده، این روزها به شدت «حس» می‌شود. چه داخل خودروهای عمومی مثل اتوبوس یا سواری‌های کرایه یا بیرون آن سرپیچ‌ها در کمین راننده‌های متخلف‌اند.

اما در کنار همه این موارد مسئولانه پلیس که نهایتا منجر به امنیت جاده‌ها و راننده‌ها و سرنشینان خودروها می‌شود، رانندگانی از جنس اتوبوس‌های بین‌شهری هم حرف‌هایی برای گفتن دارند که جالب و خواندنی و شنیدنی است.

وقتی از منظر مسافر قصد مسافرت با خانواده و زن و بچه را دارید و به قضیه نگاه کنید می‌بینید موضوع کمی فرق می‌کند!

موقع خرید بلیت برای سفر هر قدر هم اصرار کنی، می‌شنوی که: «پلیس نمی‌گذارد ما در ردیف جلوی اتوبوس (۴ صندلی جلو) مسافر زن سوار کنیم. شاید یکی از دلایل اقدامات سختگیرانه و مقابله‌گرایانه پلیس راه با رانندگان متخلف اتوبوس بین‌شهری، وجود فرهنگ برآمده از گاراژ باشد که پس از گذشت قریب به یک قرن از پدیداری خودرو و شوفر و راننده و شاگرد در ایران، به‌‌رغم این‌که در خیلی از اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌های ترددی در سطح شهر آن هم در بسیاری از شهرهای مختلف کشورمان، خانم‌ها به شغل رانندگی اتوبوس و تاکسی رو آورده‌اند، هنوز به نقطه‌ای از تعادل فرهنگی و هماهنگ با بدنه عام جامعه نرسیده و کماکان، رانندگان به قوم «بنی هندل» معروف‌اند و از بینشان فقط استثنائاتی از رانندگان به روز، اخلاقمند و هماهنگ با فرهنگ متعارف جامعه ایرانی وجود دارد!

از اتوبوس‌هایی که رانندگان آن خانم‌ها هستند که بگذریم، از سوی دیگر در سطح شهر رانندگان تاکسی مرد و زن در سطح شهرها با سواری عمومی کرایه کار می‌کنند. اگر پلیس می‌خواهد از لحاظ اخلاقی به رانندگان مرد برون‌شهری گیر بدهد، چرا سراغ سواری‌ها نمی‌رود که فاصله راننده با مسافر زنی که روی صندلی جلو سوار کرده، نهایتا یک وجب فاصله است، درحالی‌که فاصله ما با ردیف اول، چیزی حدود ۲ متر است!»

راستی چرا پلیس هنوز در پی کندن آینه‌های اضافی داخل اتوبوس است؟! پلیس معتقد است یک آینه وسط، مثل روز اول پدیداری خودرو در ایران و جهان در داخل اتوبوس لازم است اما آینه‌های اضافی، انگار بار معنایی دیگری فراتر از ضرورت‌های رانندگی و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد.

یا اگر پلیس اصرار دارد که رانندگان اتوبوس از سوارکردن مسافران زن در ردیف جلو خودداری کنند، حتما معنا و مرادشان فقط حفظ حریم اخلاقی جامعه‌ای است که بخشی از آن هم‌اینک مسافر اتوبوس بین شهری است. احتمالا پلیس‌ها برآورد کرده‌اند که راننده و شاگرد راننده، در کنار پخش موسیقی‌های احتمالا ممنوعه برای خود، طی سفر، کلمات و جملاتی بر زبان می‌رانند که شایسته نیست مسافران ردیف جلو (آن هم اگر آن مسافران، زن باشند) بشنوند! اما از ردیف دوم به بعد، حتما نمی‌شنوند!؟ که پلیس، نشستن مسافران زن از ردیف دوم به بعد را بلامانع می‌بیند.

کمی دقت کنیم می‌بینیم: تمام حرکات راننده اتوبوس، توسط همان آینه وسط، در کنترل و نظارت دایمی مسافران است! هربار که راننده نگاهش به آن آینه می‌افتد، می‌بیند که ۴۰ مسافر به او خیره‌اند! یعنی حرکت اضافه غیراخلاقی نمی‌تواند بکند!

به راستی چرا سواری‌های کرایه می‌توانند در ردیف جلو مسافر زن سوار کنند اما اتوبوس با فاصله تقریبی یکی دو متر با ردیف اول، نمی‌تواند مسافر زن سوار کند. حتی ۲مسافر زن و شوهر را.

جریمه راننده متخلف به علت سوارکردن حتی زن و شوهر، در ردیف اول، ۲۰هزار تومان جریمه است!

شایسته است پلیس راهور کشور که برای حفظ امنیت جاده‌ها و مسافران و رانندگان می‌کوشند، با هدف روشنگری، پاسخ‌هایی صریح و گره‌گشا هم به پرسش‌هایی از این دست بدهند، به‌خصوص به رانندگانی که همه خانواده‌ای دارند که روز و شب، چشم‌انتظار همت آنها هستند، چه قدیمی، چه جدید. عزت زیاد!

مسعود پیوسته

شهروند

برچسب‌ها : , ,