ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رادیوی دستکاری‌شده در دست روحانی!

شهروندان – موید صدر حسینی*:
یکی از دانشجویانم در یکی از محله‌های حاشیه‌ای سکونت داشت و به گفته خودش یک روز یخچال صاحبخانه خراب می‌شود و از او می‌خواهد که تعمیرش کند. مشکل هم جزئی بوده و به راحتی برطرف شده است.

موید حسینی صدرصاحبخانه راضی از این تعمیر فوری و بی‌هزینه عنوان مهندس را برای این دانشجو به کار می‌برد و به زودی بازار کار این مهندس جوان در محله داغ می‌شود. انواع وسایل خانگی برای تعمیر به وی سپرده می‌شده که از قبل آن مخارجش تأمین می‌شده است. تا این‌که یک روز رادیوی قدیمی ای را برای تعمیر نزد او می‌برند.

مهندس دانشجو به خاطر نداشتن دانش و تجربه کافی سر از کار این رادیو درنیاورده اما از اعتراف به این ناآگاهی هم سر باز زده چرا که این اعتراف چه بسا به قیمت از دست دادن عنوان مهندسی و کسب و کارش تمام می‌شد. او که از تعمیر این رادیو عاجز بوده، دستکاری‌اش در مدارهای رادیو سبب می‌شود که آن رادیو هیچ جای دیگر هم قابل تعمیر نباشد. سپس می‌گوید که این رادیو قابل تعمیر نیست اگر من نتوانستم تعمیر کنم هیچ کس دیگر هم نمی‌تواند.

حکایت وضع کشور ما و آقای روحانی هم بی‌شباهت به همین خاطره نیست. «یک رادیوی دستکاری شده» به دست ایشان افتاده است. رادیویی که در گذشته چنان مدارهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن به هم ریخته شده که تعمیر آن اگر غیر ممکن نباشد، دست کم وقت و دقت زیادی می‌خواهد. هر چند دولت یازدهم همه عزم خودش را در مسیر حل و فصل مشکلات جزم کرده اما واقعیت آن است که اوضاع خراب‌تر از آن است که در کوتاه مدت همه چیز به وضع مطلوب و مناسب برسد.

تورم نزدیک به ۴۰ درصدی، نرخ رشد منفی ۶/۵ درصدی، اجرای نادرست قانون هدفمندی، پرونده‌های متعدد فساد و تخلفات و… میراث باقی مانده از دولت قبل برای دولت فعلی است. مردم از من نماینده می‌پرسند بالاخره ماجرای ۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بابک زنجانی، ۳ هزار میلیارد تومان گروه آریا، چند میلیارد تومان رضا ضراب، پرونده‌های تخلفات مختلف در تأمین اجتماعی و پتروشیمی‌ها و… به کجا رسید؟ حتی درون این واقعیات گاهی تهمت‌ها و افتراهایی هم زده می‌شود مانند این ادعا که نمایندگان مجلس هم مبالغ کلانی دریافت کرده‌اند. حال آن‌که بنده که دو دوره در مجلس حضور دارم چنین پول‌هایی را ندیده‌ام.

می خواهم به آقای روحانی بگویم که مردم منتظر شفاف‌سازی درباره این پرونده‌ها هستند. نه تنها فرجام این پرونده‌ها باید مشخص شود بلکه باید منشأ ایجاد آن‌ها هم معین و بستر ایجاد چنین فسادها و تخلفاتی از بین برده شود. بخصوص که آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات هم روی مبارزه با فساد انگشت گذاشته بود. لذا اگر اقدام‌های مؤثر و فوری در مبارزه با تخلفات و فسادها انجام ندهد با تردید افکار عمومی مواجه خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم کارگروه‌هایی مشخص برای هر کدام از این پرونده‌ها تشکیل شود و بر خلاف رویه فعلی، کارشناسانی به کار گرفته شوند که مسئولیت‌های متعدد نداشته باشند و تجربه و دانش لازم داشته باشند. بعد از یک سال هم گزارش مبسوط و جامعی از مشکلات ایجاد شده بر سر بررسی این پرونده‌ها، سوء‌استفاده‌های انجام شده و عملکرد و برنامه‌های دولت منتشر شود. مجلس هم در این زمینه در کنار دولت خواهد بود.

 *نماینده مردم خوی در مجلس

ایران

برچسب‌ها : ,