ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پرسشگری مدنی، تصحیح کننده اقدامات دولتی است

شهروندان:
«عباس عبدی» فشار و پرسشگری مدنی شهروندان را تصحیح کننده اقدامات دولتی دانست و گفت: بی‌شک، دولت‌ها در جهان امروز اقدامات متعددی را برای بهبود شرایط جامعه انجام می‌دهند اما پرسشگری مدنی نتایج مثبتی را به همراه دارد.

عباس عبدیاین روزنامه‌نگار پیشکسوت در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های مسابقه طراحی «آتش جان» که ۳۰ فروردین ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم سیاسی تهران برگزار شد، برگزاری این نوع جلسات را در روند پیگیری و رسیدگی به اتفاقات‌هایی مانند حادثه مدرسه «شین‌آباد» حایز اهمیت عنوان کرد.

عبدی در باره ضرورت برگزاری چنین برنامه‌هایی گفت: به نظر من، هر برنامه غیردولتی می‌تواند بیشتر از برنامه‌های رسمی و دولتی در جامعه نفوذ کند و بر مردم تاثیرگذار باشد. این به معنی رد برنامه‌های رسمی نیست، اما باید بپذیریم که این قبیل برنامه‌ها، جایگاه برنامه‌های خصوصی و مدنی را ندارند.

وی ادامه داد: بدن شک دولت‌ها در جهان امروز اقدامات متعددی را برای بهبود شرایط جامعه انجام می‌دهند، اما فشار و پرسشگری مدنی مردم می‌تواند تصحیح کننده اقدامات دولتی بوده و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره روستای «شین‌آباد» توضیح داد: «شین‌آباد» از مناطق و شهرستان‌های محروم در کشور است و متاسفانه استفاده از یک بخاری ارزان قیمت در آن حادثه تلخ، باعث شد که تعداد زیادی از دختران این منطقه سرمایه زیبایی خود را از دست دهند.

وی افزود: هزینه مادی و روانی که چنین اتفاقاتی به جامعه تحمیل می‌کند، چندین و چند برابر خسارت‌های مالی است که به واسطه آتش گرفتن یک بخاری و کلاس درس رخ داده است. ضمن این‌که در گذشته نیز اتفاقاتی مشابه در استان‌های دیگر رخ داده اما به دلیل برخورد نامناسب از سوی جامعه مدنی، این دست حوادث بار دیگر در کشور ما تکرار می‌شوند.

عبدی با انتقاد از رویکرد مدیران مسئول وقت در مقابله با سانحه «شین‌آباد» اظهار داشت: به زعم من، واکنشی که وزیر آموزش و پرورش دولت پیشین در مقابل این اتفاق از خود نشان داده، تاثیراتِ منفیِ بیشتری را موجب شده است، زیرا به این فاجعه تلخ طوری نگاه شد که گویی یک اتفاق ساده و معمولی رخ داده است!

وی ادامه داد: با این وجود، این نوع جلسات به روند پیگیری و رسیدگی به چنین اتفاقات و اقداماتی که از سوی مسوولان لازم‌الاجرا است، کمک می‌کند. به عنوان مثال، ما می‌خواهیم حداقل در سال جاری و سال‌های آتی، دیگر موردی در مدارس کشور پیش نیاید که یک بخاری باعث بروز چنین فاجعه‌ای شود. البته انتظار ما نیز این نیست که امکانات در مناطق محروم، به اندازه مناطق و شهرهای توسعه یافته تامین شود، اما حداقل مسایل امنیتی در این سطح تامین شود.

این روزنگامه‌نگار باسابقه در پاسخ به این سوال که «چطور می‌توان به برگزاری جلساتی از این دست تداوم داد؟» گفت: مهم این است که نهادهای مدنی در کشور فعال شوند، زیرا در این صورت برگزاری نشست‌ها و جلسات مرتبط با مسایل اجتماعی و مدنی تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما در کشورمان نهادهای مدنی داریم که می‌توانند با انجام مسوولیت‌ها و پیگیری اهداف خود، در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار باشند؛ به شرط آن‌که دولت‌ها به طرق مختلف مانع از فعالیت آن‌ها نشوند. در چنین شرایطی نهادهای مدنی در جامعه قوام می‌گیرند و به خوبی فعالیت خواهند داشت.

عبدی اضافه کرد: به عنوان مثال، حتما دیده‌اید که مردم در واکنش به فجایع و بلایایی مانند این، بدون انتظار دریافت پول و حمایت، خودشان وارد عرصه شده و به خانواده‌های بلادیده کمک می‌کنند، اما چنان‌چه این حرکت‌ها به نهادهای دولتی وابسته شوند، نواساناتی در این نهادها ایجاد می‌شود که در همان بدو کار، آن ها را زمین‌گیر می‌کند.