ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نقش پکیج در بروز و تشدید آسم و مشکلات تنفسی

تنگنای زندگی در محیط شهری

شهروندان – قمرتاج خان‌بابایی*:
هرچه جامعه پیشرفته‌تر می‌شود، محیط زندگی نیز صنعتی‌تر می‌شود و با خود، محصولاتی به‌همراه می‌آورد که باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. دستگاه‌های مدرن گرمایشی از جمله پکیج، شکل تازه‌ای از آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند.

 قمرتاج خانباباییوقتی به منازلی که پکیج در آن نصب است، وارد می‌شویم، سنگینی هوا کاملا محسوس است. پکیج‌ها (که در فضای داخلی آپارتمان‌ها نصب می‌شوند)، اگرچه هواکش دارند، ولی میزان بخار آب هوای خانه را کم کرده و باعث خشک‌شدن فضای محیط می‌شوند، به این ترتیب تنفس را برای اعضای خانواده سخت کرده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شوند.

لازم به ذکر است که کودکان و سالخوردگان بیشتر از سایر اعضای خانواده از وجود پکیج در منزل آسیب می‌بینند چراکه علاوه بر آسیب‌پذیربودن سیستم دفاعی بدنشان، ساعات بیشتری را در منزل سپری می‌کنند بنابراین با آلاینده‌های پکیج تماس بیشتری دارند.

کودکان به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و چون استفاده از پکیج در محیط منزل باعث کم‌شدن اکسیژن در فضای داخلی آپارتمان می‌شود، برای ساکنان خانه (به‌خصوص برای کودکانی که مشکل تنفسی و آسم دارند)، مشکل ایجاد می‌شود و ریه‌هایشان آسیب بیشتری می‌بیند. در مورد سایر کودکان نیز عوارض پکیج در درازمدت قابل مشاهده است.

بنابراین بهتر است خانواده‌ها تا جایی که امکان دارد از پکیج استفاده نکنند و چنانچه به‌ناچار در منزلی ساکن هستند که سیستم پکیج دارد، حتما تهویه را به کار ببرند و مرتبا پنجره‌ها را باز کنند تا حداقل آسیب به ریه‌ها وارد شود. ضمن اینکه از تغذیه سبزیجات و میوه‌های تازه به‌خصوص شیر برای کودکان غافل نشوند.

پکیج به‌خودی‌خود، به بروز آسم منجر نمی‌شود، بلکه عوامل زیادی از جمله ژنتیک و محیط در بروز بیماری آسم دخیل هستند، اما استفاده از پکیج می‌تواند بیماری آسم را در آن دسته از افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، نمایان کرده و در آن‌ دسته از بیمارانی که آسم دارند، موجب تشدید علایم شود.

ما در ساختمان‌های زیر ۶۰ متر نصب پکیج را توصیه نمی‌کنیم، اما در فضاهایی که ۱۵۰یا ۱۶۰متر هستند، چون فضا بیشتر است، بنابراین آلاینده‌ها در محیط پخش می‌شوند و در هر ثانیه میزان کمتری آلاینده وارد ریه شده و آسیب کمتری به فرد می‌رسد.

زندگی شهرنشینی و به‌دنبال آن آپارتمان‌نشینی همه را به این سمت برده که ایزوله‌تر زندگی کنند و ارتباطشان با همسایه‌ها کمتر باشد. متاسفانه افراد برای این استقلال است که به استفاده از پکیج رغبت نشان می‌دهند، اما به‌عنوان متخصص ریه و در جهت حفظ سلامتی اعضای خانواده، استفاده از سیستم گرمایشی شوفاژ را بر پکیج ترجیح می‌دهم و به مردم توصیه می‌کنم در خرید خانه، شوفاژ را به‌عنوان یک مزیت مدنظر قرار دهند. (شوفاژها و سیستم موتورخانه مرکزی بهترین شکل گرمایش را در فضاهای مسکونی تامین می‌کند چرا که آلودگی ایجاد نکرده و به‌دلیل دور بودن از آپارتمان، اکسیژن واحد مسکونی را صرف احتراق نمی‌کند.)

  *فوق‌تخصص ریه کودکان ، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی

شرق

برچسب‌ها : ,