ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دو برابر شدن مشکلات تنفسی کودکان به علت آلودگی هوا

شهروندان:
بعد از چندی روزی بارش برف و باران، بار دیگر تهرانی‌ها فاصله بیشتر از 1000 متر را نمی‌بینند و غلظت آلودگی هوا، شرایط زیست محیطی تهران را بغرنج کرده است.

آلودگی هواآلودگی هوا ترکیب دو کلمه‌ای است که دیگر در ذهن پایتخت نشینان کم کم به یک عضو لاینفک زندگی تبدیل شده که آبریزش بینی و چشم، سوزش گلو و سرفه‌های وقت و بی‌وقت همگی سوغات این هم نشین شهرهای پر جمعیت است. اما در این بین، برای بعضی‌ها ماجرا به چند سرفه ختم نمی‌شود. کودکان یکی از آسیب پذیر‌ترین اقشار جامعه در مقابل چنین اوضاعی هستند.

در همین ارتباط و در رابطه با چالش‌های روز اورژانس در حوزه کودکان، دکتر حسین علی مددی، عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس اورژانس مرکز طبی کودکان، در گفت‌و‌گو با «قانون»، توضیح می‌دهد:

  • مهم‌ترین و شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به مرکز طبی کودکان در روز‌های اخیر چه عاملی بوده است؟

مهم‌ترین عاملی که در چند هفته اخیر برای کودکان دردسر ساز شده است، مشکلات تنفسی است که هم به علل آلرژیک و هم دلایل عفونی آنان را به اینجا کشانده است. این مراجعات در برخی موارد منجر به بستری شده و در برخی موارد نیز با مراقبت‌های سرپایی حل و فصل شده است.

  • از تخت‌هایی که در راهروی بیمارستان وجود دارد، به نظر می‌آید مرکز طبی این روز‌ها شلوغ است؛ علت این ماجرا چیست؟

مسئله‌ای که باعث تشدید چنین شرایطی شده است، آلودگی هواست. رسیدن وضعیت آلودگی هوا، به سطح هشدار، به طور مستقیم بر میزان مراجعات کودکان مؤثر بوده است. در مقایسه‌ای که با آمار مراجعات در سال گذشته و سال جاری در همین فصل از سال انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم که میزان مراجعات در یک سال اخیر، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.الان که من با شما صحبت می‌کنم میانگین مراجعات در یک ساعت رقمی‌حدود ۱۵ نفر است. این رقم به معنای ارائه خدمات به بیش از ۳۰۰ نفر در روز است. در اورژانس این مرکز تنها ۲۷ تخت برای درمان‌های بستری و سرپایی وجود دارد، اما همین الان بیش از ۴۰ نفر در اورژانس بستری هستند. وضعیت کنونی الودگی هوا این مرکز را مجاب کرده است تا دو برابر ظرفیت قانونی خود ارائه خدمات داشته باشد.مراجعان به اورژانس اکثراً در گروه‌های سنی زیر پنج سال و به ویژه در سن سه سالگی هستند. این کودکان اغلب با عارضه‌های تنفسی به این مرکز مراجعه می‌کنند و بیشتر دچار حالت‌های تنگی نفس و سرفه‌های شدید هستند. این عوارض خوشبختانه و در سال جاری تا کنون به مرگ و میر ختم نشده اما چندین نفر را راهی بخش مراقبت‌های ویژه کرده است.

  • ابتلا به عارضه‌های عفونی تنفسی با در نظر گرفتن آغاز سرد‌ترین فصل سال در چه وضعیتی است؟

موج ابتلا به آنفلوآنزا امسال در اوایل پاییز آغاز شد، و خوشبختانه تا اواخر همین فصل نیز فروکش کرد. بنابراین ابتلا به آنفلوآنزا هم اکنون جزو چالش‌های حوزه کودکان محسوب نمی‌شود.

  • آیا تعطیلی مدارس در مقطع دبستان، تأثیری در میزان مراجعات داشته است؟

بدون شک تعطیلی مدارس تنها می‌تواند به عنوان یک مسکن موقت عمل کند. این مسئله باید از پایه و اساس حل شود. هر شهروند باید بداند که استفاده او از وسیله نقلیه تک سرنشین می‌تواند جان یک کودک را به خطر بیندازد. چه بسا که این کودک فرزند خود او باشد.

  • چندی پیش خبر دار شدیم که شباهت بسته بندی لوله باز کن صاف و شربت پرتقال سن ایچ باعث شده که میزان بسیار زیادی از مراجعات کودکان به اورژانس‌ها مسمومیت با این ماده اسیدی باشد. آیا این مسئله به وسیله وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری شده است؟

یک قسمت از مشکلات به وجود آمده در این ارتباط با کمک رسانه‌ها و اطلاع رسانی به خانواده‌ها حل شد. اما هنوز ظاهر این دو ماده شبیه هم بوده و می‌تواند به راحتی زمینه‌ساز خطر بزرگی برای کودکان باشد. در کنار آگاهی دادن به خانواده‌ها، بررسی این مسئله باید در قالب پیگیری استاندارد سازی بسته بندی مواد شوینده به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پیگیری قرار گیرد. این وزارتخانه باید تولید کننده چنین موادی را موظف کند تا مواد خود را در بسته بندی‌های استاندارد وارد بازار کرده و با ندانم‌کاری، جان کودکان را به خطر نیندازد.این مواد باید در ظرف‌هایی ارائه شوند که برای کودک جذابیتی نداشته باشد. درب این بسته بندی‌ها باید از نوع دو مرحله‌ای بوده تا کودک قادر به باز کردن و نوشیدن آن نباشد. علامت‌های خطری که روی این بسته بندی‌ها چسبانده می‌شود باید به گونه‌ای واضح و شفاف باشد تا کمترین خطری از جانب آن کودکان را تهدید کند. آگاهی خانواده نیز در این بین نقش بسیار مؤثری دارد. موردی داشته ایم که کودک به علت نوشیدن اسیدباتری که در بسته بندی بدون هیچ علامتی و در یخچال نگهداری می‌شده، دچار عارضه‌های بسیار شدید گوارشی شده است. ورود چنین موادی به سیستم گوارش به ویژه در ارتباط با کودکان می‌تواند یک فاجعه محسوب شود. سوختگی، سرطان و تنگی مری که در ‌‌نهایت فرد را نیازمند جراحی جایگزین کردن مری با بخشی از روده می‌کند، بهترین حالتی است که می‌تواند خورده شدن این اسید‌ها به آن ختم شود.

نرگس غیاثی نژاد  – قانون