ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
توسعه با دستور و پول دولت شکل نمی‌گیرد/ باید از شیر نفت جدا شد

دکتر آخوندی: هیچ دولتی نمی‌تواند جانشین شهروندان شود

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت جدا شدن از شیر نفت و تکیه نکردن بر منابع دولتی برای توسعه، گفت: باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد مردم باشیم.

عباس آخوندیبه گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی با بیان اینکه همه اقدامات باید به فعال شدن تجارت در منطقه و افزایش درامد مردم منجر شود اظهارداشت: باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانند تولید، ارزش افزوده، ثروت و در نهایت قدرت خرید مردم را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای توسعه متکی به شیر نفت و منابع دولتی بود افزود: سرمایه گذاری های دولتی شاید بتوانند در کوتاه مدت با رونق همراه شوند اما ما باید در شهرستان ها تلاش کنیم بخش صنعت و تجارت را فعال کنیم تا مردم قدرت تولید پیدا کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید از خود بپرسیم چرا افرادی که در استان ثروتی می یابند در ایلام نمی مانند و ما چه کاری برای ماندگار کردن آنها می توانیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: درست است که همواره می توان وضعیت جاده ها را بهتر کرد، اما در حال حاضر نیز جاده های موجود وضعیت خوبی ندارند ولی میزان بهره وری از آنها در وضعیت مناسبی نیست.

آخوندی با بیان اینکه در ایلام دولت و بخش خصوصی گفتگوی سازنده‌ای با یکدیگر ندارند، گفت: مادامی که رابطه دولت و بخش خصوصی به صورت دولتمرد و ارباب رجوع تعریف شود مقصودی به نام توسعه محقق نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: باید حتی در محیط های غیراداری نیز با برگزاری جلساتی منظم با نهادهای مدنی که می توانند وارد صنعت، تجارت و تولید شوند گفتگو کرد چرا که توسعه با دستور و پول دولت شکل نمی‌گیرد، بلکه باید توسط کارآفرینان جامعه ایجاد شود.

هیچ دولتی نمی تواند جانشین مردم شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، در نشستی با بخش خصوصی و جامعه دانشگاهی استان ایلام اتکا به نیروی انسانی و توسعه آن را لازمه آبادانی کشور دانست و اظهار داشت: از نظر توسعه نیروی انسانی امری مهم در دستیابی به مفهوم توسعه محسوب می شود چراکه اگر انسانها تصمیم بگیرند، خودشان راه های رسیدن به هدف را پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی نمی تواند جانشین مردم شود، افزود: این مردم بومی هرمنطقه هستند که می توانند در توسعه و آبادانی آن نقش داشته باشند و آنها هستند که باید منطقه شان را توسعه دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت فقط می توانند زیر بناهای لازم را ایجاد کند ، تصریح کرد:واقعیت این است که ما نیازمند ایجاد نوعی همگرایی بین دولت ، بخش خصصوصی و همه کسانی هستیم که در تولید دانش و فناوری نقش دارند.

وی با مفید خواندن برگزاری چنین جلسات و تبادل نظرهایی ، ادامه داد: باید از خود بپرسیم که برای توسعه استانی مانند ایلام چه باید کرد یا با تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری چه اتفاقی خواهد افتاد.

آخوندی افزود: درحالی که استان ایلام در نقطه جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و علاوه بر مرز مشترک با کشور عراق ، سابقه قومی ، تاریخی و مذهبی نیز با این کشور دارد ، متاسفانه از تجارت کالا به کشور عراق ، ایلامی ها سهم زیادی ندارند و این گناه دیگران نیست.

وی با تأکید براینکه ایلام باید از تجارت کالا و خدمات سهمی بگیرد ، اظهار داشت: ایجاد زیربناهای فیزیکی و نرم شامل قوانین و مقررات در کنار نیروهای انسانی بومی که علاقه مند به منطقه باشند ، لازمه پیشرفت در استانی مانند ایلام است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام حمایت از طرح های پژوهشی در خصوص مطالبات پیمانکاران نیز گفت: همه می دانند که دولت یازدهم کشور را در حالی تحویل گرفته است که پروژه های نیمه تمام بسیار زیادی وجود دارند و سرمایه های کشور در این پروژه ها صرف شده است. اگر برنامه نداشته باشیم این سرمایه ها از بین می روند

وی خاطرنشان کرد:با تلاشهای زیادی کردیم وبا وجود مشکلات فراوان ، اعتبارات بخش راهداری تا مرز ۹۰ درصد تخصیص یافت.

برچسب‌ها : , ,