ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حجت الاسلام سیدحسن خمینی:

یکی از مهمترین شاخصه های هر نظام فرهنگی هنجارهای فرهنگی آن است

شهروندان:
شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت، حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در حسینیه جماران برگزار شد.

بسید حسن خمینیه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی شامگاه چهارشنبه در جمع اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های دولت که با حضور سخنگوی دولت در بیت حضرت امام (ره)برگزارشد،گفت: توجه به فرهنگ یکی از اولویت ها محسوب می شود و همگان باید به آن اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: در موضوع فرهنگ روابط عمومی ها وظیفه سنگینی را برعهده دارند و در باب این موضوع تعاریف مختلفی صورت گرفته است.

یادگار امام ره تصریح کرد: مجموعه هنجارهای یک جامعه و پیوندهای رفتاری و گفتاری آن از فرهنگ نشات می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خمینی تاکید کرد: عنصر ˈ هنجار مندی ˈ یکی از مسائل مهم در فرهنگ است و توجه داشتن به هنجارهای درونی جامعه مبتنی بر همان هنجار مندی است.

وی اضافه کرد: وقتی هنجارها مورد هجوم قرار می گیرد بحث تهاجم فرهنگی مطرح می شود و وقتی همان هنجارها فربه می شود می توان گفت که تناقض فرهنگی پدید آمده است.

تولیت آستان امام (ره) با بیان اینکه هنجارها می تواند هرچیزی باشد، گفت: گاه این هنجارها تبدیل به صادرات و یا واردات فرهنگی خواهد شد که باید به آن توجه نشان داد.

یادگار امام (ره) به تقسیم بندی فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید در تقسیم بندی فرهنگی این موضوع لحاظ شود که ایا این فرهنگ ریشه در اموزه های دینی دارد یا خیر و یا آن که فرهنگ شما برامده از ملیت شماست یا این که از آموز ه های دینی می باشد.

حجت الاسلام حسن خمینی تاکید کرد: محیط های مختلف، مصداق های مختلف فرهنگی را تعریف می کند و فرهنگ در هرجامعه ای تعریف متفاوتی دارد .

وی با بیان اینکه در یک نظام فرهنگی شاخصه های هنجارهای فرهنگی تفاوت دارد، گفت: یکی از مهمترین شاخصه های هر نظام فرهنگی هنجارهای فرهنگی آن است و مجموعه ای از هنجارها می تواند کردارها نمادها رفتارها و هویت فرهنگی یک ملت را تشکیل دهد .

وی اظهار داشت: وقتی بنای کار فرهنگی را دارید باید به این نکته توجه کنید که به سراغ کدام عنصر بروید و کدام عنصر دارای ارزش فرهنگی بیشتری است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب امسال را سال فرهنگ نامگذاری فرموده اند، گفت: باید به این توجه نشان دهیم که کدام جز از اجزای فرهنگ ایرانی که ریشه در سنت و ملیت دارد مورد تضعیف واقع شده و به آن بیشتر بپردازیم .

سید حسن خمینی یکی از مهمترین بخش های فرهنگی را مصادیق ادب دانست و گفت: یکی از رفتارها ادب کلام و حیا و چشم است .

حجت الاسلام حسن خمینی جامعه ما را از لحاظ تاریخی به شدت مودب دانست و افزود: مهمترین علائم فرهنگ ایرانی ادب است . در سراسر شعر و ادبیات فارسی . ادب مورد لحاظ قرار گرفته البته بی ادبی هم کم نداشته ایم اما به عنوان هنجار مورد قبول قرار نگرفته و نوعی بزه بوده است.

یادگار امام تصریح کرد: همه جوامع فاسق دارند . فاسق به معنای کسی است که از اعتدال اجتماعی خارج می شود و این رفتار از همه جامعه ها چه غربی و حتی در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که خطرناک است این است که فسق تبدیل به هنجار یعنی ارزش شود.

وی خاطر نشان کرد: مگر می توان با رفتارهای غیر اخلاقی به جنگ ناهنجاری های دینی برویم. در طول این سالها هر موقع توانسته ایم ارزش را حاکم کنیم از مسیر اخلاق و ادب پیش رفته ایم .

یادگار حضرت امام به رفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمینه ادب اشاره کرد و گفت: آن بزرگوار یک واژه غیر مودبانه در طول زندگی اشان نگفته اند حتی اسم ریگان را هم اقای ریگان مطرح می کردند .

سخنگوی دولت اعلام کرد: شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی با آمادگی کامل، علاقه مند به نقش آفرینی در برگزاری سالگرد ارتحال امام ره است.

محمد باقر نوبخت در جمع اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های دولت در بیت حضرت امام (ره) افزود: دولت در نخستین سال کاری ماموریت بیشتری بین خود و مجموعه برگزار کننده سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) احساس می کند.

وی در ادامه یاد و خاطر امام راحل را گرامیداشت و گفت: هیچ چیز نمی تواند بین مردم عاشقان امام و یادگار آن فاصله اندازد.

وی اضافه کرد: همانطور که امام ره و رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند امت ما حتی از انسان های صدر اسلام برتر هستند و پایداری و اعتقاداتشان نسبت به باقیماندگان بزرگانی همچون امام فراموش نمی شود.

نوبخت با یادآوری مشکلاتی که در تاریخ اسلام به اهل بیت عصمت و طهارت روا داشته شده ، گفت: برخی نسبت به خاندان رسول حق، قدرشناسی نکردند ولیکن ما نسبت به یادگاران مرجع خویش قدرشناسیم.

وی ادامه داد: ما آماده همکاری با موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)هستیم.

سخنگوی دولت در ادامه به نقش روابط عمومی های دستگاههای اجرایی اشاره کرد و گفت: تبیین عملکرد دولت و ملت و تحکیم بخشی بین این دو یکی از وظایف روابط عمومی ها محسوب می شود .

نوبخت خاطر نشان کرد: وظیفه دیگر روابط عمومی ها افزایش غنای فعالیت های دستگاه های اجرایی و اطلاع رسانی در این زمینه است.

وی اضافه کرد: روابط عمومی ها عملکرد دو سویه ای دارند که یکی از آنها اطلاع رسانی و دیگری تحکیم روابط بین دولت و ملت است.

وی درباره موسسه حفظ و نشر آثار امام گفت: ما خواهان ارتباط مستمر با این مرکز هستیم و این مرکز نیز می تواند از نیروها و توان دستگاههای روابط عمومی بهره بگیرد و اعتماد لازم را به این بخش از دولت داشته باشد.

حمید انصاری نیز گفت: نگران تحریف‌ها و ارائه نادرست آثار حضرت امام و همچنین وارونه‌گویی زندگی امام و استفاده‌های ابزاری از اندیشه ایشان، هستیم.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)گفت: حرکت در مسیر اندیشه امام، ترویج اندیشه ایشان و بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل، وظیفه‌ای دینی است که ما نسبت به آن بزرگ‌مرد داریم و چنین وظیفه‌ای فارغ از مسئولیت های اداری و سازمانی است که هرکسی که دل در گرو ایران عزیز دارد، بر عهده دارد.

وی افزود: این یک واقعیت است که ایران اسلامی، هویت جدید خود را مدیون یاد و نام امام است و این حقیقت همواره در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید واقع شده و برای رهروان انقلاب اسلامی مطرح است.

انصاری تصریح کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) که خود، از مباحث ارزشمند امام راحل به شمار می‌رود، با حکم حضرت امام در سال ۱۳۶۷ آغاز به کار کرد. این شجره طیبه که با حکم امام راحل و با تلاش یادگار امام، حاج احمد آقا خمینی تاسیس شد، خدمات فراوانی را تاکنون عرضه کرده است و ما امروز شاهد گنجینه ای ارزشمند از تالیفات، پیام‌ها، عکس‌ها، سخنرانی‌ها و اسناد مربوط به انقلاب اسلامی به عنوان محصول این موسسه هستیم.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: تقریبا تمام آثار علمی و اجتماعی و سیاسی امام بدون دخل و تصرف و به صورت کامل تدوین و به زبان‌های مختلف ترجمه است. چنان‌که برخی از آثار امام به ۲۵ تا ۳۰ زبان ترجمه شده است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه ضمانت‌های کافی اجرایی و حتی، مالی و اداری برای این موضوع تدوین شده بود که متاسفانه اتفاقاتی که در چند سال گذشته به وجود آمد، ادامه این روند را کمی به تاخیر انداخت. ما بنا داریم با همکاری دولت محترم که خود، برآمده از متن اندیشه امام است، ضمانت‌های اجرایی کافی را در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، داشته باشیم.

حمید انصاری تصریح کرد: ما هر سال و در ابتدای سال شاهد گردهمایی‌های ملی در سطح کشور هستیم که اوج آن در حرم مطهر امام و در خردادماه روی می دهد. بخش‌های مختلف موسسه به خصوص با فضای امیدبخش و با نشاطی که اخیرا در کشور پدید آمده، آماده است تا با دستگاه‌های مختلف به خصوص دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی، این میراث ارزشمند را به اشتراک بگذارد.

قائم مقام موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام در ادامه گفت: آنچه مهم است این موضوع است که در عرصه تجلیل از یاد و اندیشه امام باید از رفتارهای سطحی و کم عمق پرهیز کنیم و به نیازهای جدی نسل جوان بیاندیشیم. اندیشه امام، اندیشه ناب اسلامی است که اگر به درستی شناخته و بازگویی شود؛ مخاطبان درست خود را در سطح جهان می‌یابد.

وی افزود: متاسفانه چندی است که ما شاهدیم، یکسری جریان‌هایی که اصالت چندانی ندارند، شرایطی را پدید می‌آورند که اصالت و اعتبار این دستگاه را خدشه‌دار کنند و آنچه که دولت و نهادهای مرتبط باید در این خصوص انجام دهند، اطلاع رسانی درست در این زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) به هیچ وجه خود را مروج انحصاری راه، اندیشه و آثار امام نمی‌داند و از هر موسسه و نهادی که بخواهد در این مسیر گام بردارد، استقبال می‌کنیم اما نگران تحریف‌ها و ارائه نادرست آثار حضرت امام و همچنین وارونه‌گویی زندگی امام و استفاده‌های ابزاری از اندیشه ایشان، هستیم.

همچنین دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: مجموعه روابط عمومی های دولت در کنار موسسه تنظیم و نشر آثار امام حضور دارند تا بتوانند در جهت معرفی که اهداف بلند و متعالی اندیشه‌های حضرت امام بیش از پیش فعالیت کنند.

علیرضا معزی با بیان این مطلب افزود: در سال‌های گذشته مجموعه اطلاع‌رسانی دولت با بیت حضرت امام و ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی ارتباط دقیق و مستمری نداشتند. که می‌توان علل مختلفی را برشمرد اما با توجه به فراهم شدن شرایط و زمینه برای این ارتباط مجدد، باید فرصت پیش آمده مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع مهم باید در دستور کار روابط عمومی‌ها قرار بگیرد که برای ترویج اندیشه‌های امام خمینی(ره)، چگونه و چه تبلیغاتی را می‌توانیم در بدنه اجرایی دولت به کار بگیریم تا ضعف‌ها و کمبود‌های موجود را از میان برود.

معزی تصریح کرد: بزرگ‌ترین نقدی که به سیاست‌های تبلیغی و آنچه در بدنه دولت و سایر مجموعه‌های نظام وارد است را می‌توان شعار‌زدگی دانست. که در ظاهر باعث فراوانی گفته‌ها و سخنان امام در فضای تبلیغاتی می‌شود ولی نتیجه، کم شدن تاثیر‌گذاری این سخنان خواهد بود. به گونه‌ای که در حال حاضر به اسم آرمان و ارزش‌های انقلاب چیزهایی عنوان می‌شود که باعث دور شدن از اندیشه و ارزش‌های واقعی امام می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: این امر بسیار مهم است که به چه طریق می‌توان رهنمودهای امام در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف را به کار بست. برای تحقق این امر هم باید به اندیشه‌های امام بازگشت و بعد از مطالعه این افکار و اندیشه‌ها برای عمل به آن‌ها همت کرد.

معزی در ادامه متذکر شد: ارتباط با موسسه تنظیم نشر آثار امام به عنوان مرجع رسمی و قانونی ترویج آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی نباید به ایام برگزاری بزرگداشت امام محدود شود و ما باید ارتباطی دائمی در تمام طول سال برای شناخت و ترویج اندیشه‌های امام در میان افکار عمومی به طور عام و مجموعه دستگاه های اجرایی به طور خاص داشته باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت ارتباط دائمی روابط عمومی‌ها با مرجع ترویج افکار و اندیشه‌های امام در همه طول سال گفت: بخشی از ایجاد این ارتباط به عهده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است که به روابط عمومی‌ها برای تولید محتوا بر مبنای اندیشه‌های امام کمک کند و در ابتدای امر خود روابط عمومی‌ها را با این افکار آشنا سازد تا بتوانند بر این اساس عمل کنند.

معزی افزود: مجموعه روابط عمومی دولت نیز در کنار موسسه تنظیم و نشر آثار امام قرار دارند تا این مجموعه بتواند کاری کند که اهداف بلند در اندیشه‌های حضرت امام بیش از پیش تشریح شود.

یادآور می شود، در پایان این مراسم نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی برگزار شد.

برچسب‌ها : ,