ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

وزیر نیرو: الگوی مناسبی در مصرف آب در کشور نداریم

شهروندان:
وزیر نیرو گفت: متاسفانه تاکنون الگوی مناسبی در بخش مصرف آب در کشور وجود نداشته است.

حمید چیت‌چیانبه گزارش ایرنا؛ ˈحمید چیت چیانˈ در دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، بیان کرد: مصرف آب یکی از نیازهای مهم کشور است که مردم باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر در عرصه آب مجازی فعالیت می کنند، افزود: آب مجازی به این معنا که در صادرات محصولات مختلف در دنیا، میزان آب استفاده شده در فرآیند تولید یک محصول محاسبه می شود که سود هنگفتی برای کشورهای وارد کننده، دارد.

چیت چیان بیان کرد: این در حالی است که ما آب را در تولید محصولات استفاده می کنیم اما در صادرات ما لحاظ نمی شود و کشورهایی که محصولات ما به ویژه در بخش کشاورزی به آنها صادر می شود بیشترین سود را از کشاورزی ما می برند.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز با بیان اینکه عمده مصرف آب در کشور و استان فارس در بخش کشاورزی است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در بخش مصرف آب باید بر اساس سیاست های کلان وزارت نیرو حرکت کند که ساز و کار این مهم باید در کشور فراهم شود.

آیت الله اسدالله ایمانی اظهار داشت: آب یک سرمایه ملی است که پیوند وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در جهت مصرف آب در بخش کشاورزی باید عمیق تر و گسترده تر شود.

وی با بیان اینکه بهتر شدن وضعیت مردم در جلوگیری از اسراف در عرصه های مختلف از جمله آب از اهداف عالی مدیران استان فارس است اضافه کرد: ۹۵ درصد مصرف آب استان فارس در بخش کشاورزی است که بازده بخش کشاورزی و مصرف آب در استان همخوانی ندارد.

ایمانی ادامه داد: معتقدیم مصرف بهینه آب مهمتر از تولید آب است که اگر بخش مصرف آب کنترل شود نیازی به سرمایه گذاری برای تولید نیست.

وی عنوان کرد: یکی از موارد بسیار حرام در جامعه کنونی مصرف آب در موارد غیر ضروری است که مشکلاتی را برای نظام ایجاد می کند لذا مردم باید تکلیف شرعی در این بخش را رعایت کنند.

ایمانی افزود: باید فضا سازی برای مصرف بهینه آب در استان فارس فراهم شود که مسئولان کشور و استان در این بخش اهتمام ویژه ای داشته باشند.

برچسب‌ها : ,