ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نگاهی به استفاده مفید از آب در آبیاری قطره‌ای

شهروندان:
در آبیاری قطره‌ای تلفات آب از طریق تبخیر از خاک به علت کاهش سطح خیس شدگی خاک به حداقل می‌رسد، همچنین تلفات پخش آب در هوا و یا خیس شدن شاخ و برگ نیز در این روش وجود ندارد. استفاده از این روش باعث کاهش رویش علف هرز و درنتیجه کاهش مصرف آب غیرمفید که توسط علف‌های هرز به مصرف می‌رسد، خواهد شد.

آبیاری قطره‌ای‌مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صرفه جویی در مصرف آب به علت به کار بردن میزان دقیق آب مورد نیاز در آبیاری قطره‌ای به سادگی میسر است.

سعید سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، افزود: آبیاری قطره‌ای در استفاده سودمند از آب، عملیات زراعی و مهندسی و ازنظر اقتصادی دارای مزایای مشخصی است.

وی از برتری آبیاری قطره‌ای و افزایش کمیت محصولات گفت و تشریح کرد: جوابگویی گیاه ازنظر رشد، کمیت و کیفیت محصول با بهره گیری از آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری برتری دارد.

وی ادامه داد: امکانپذیر بودن مصرف کود با آبیاری قطره‌ای موجب افزایش عملکرد می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: درنتیجه حداقل خیس کردن سطح زمین و شاخ و برگ گیاهان در آبیاری قطره‌ای، رشد و توسعه بسیاری از بیماری‌ها و آفات محدود می‌شود.

وی آبیاری قطره‌ای را حداقل آب مصرفی دخیل دانست و تاکید کرد: آشنایی با استفاده صحیح از آبیاری قطره‌ای باعث می‌شود آب کافی به اندازه و به موقع به گیاه برسد و حداکثر تولید با حداقل آب مصرفی حاصل شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار ایسنا گفت: تلفات آب در آبیاری قطره‌ای پایین و کم است.

کامران یوسفی راد ضمن اشاره ‌به امکانپذیر بودن بهره‌گیری از آب شور در آبیاری قطره‌ای افزود: در آبیاری قطره‌ای به دلیل حفظ رطوبت خاک، غلظت نمک‌های محلول خاک کم شده و می‌توان با آب شور آبیاری کرد.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات زراعی در حین آبیاری قطره ای به سهولت امکانپذیر خواهد بود، ادامه داد: مهم‌ترین عامل محدود کننده در تولید محصولات گیاهی، آب در آبیاری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در آبیاری قطره‌ای می‌توان با مصرف کودهای محلول پُرمصرف نظیر فسفر، ازت و پتاس و کم مصرف مثل آهن، روی و مس با آبیاری ضمن افزایش محصول در مصرف کود نیز صرفه جویی کرد.

یوسفی راد از بی تاثیر بودن آبیاری قطره‌ای در فرسایش خاک گفت و تاکید کرد: برخلاف روش‌های آبیاری سطحی، آبیاری قطره‌ای باعث فرسایش خاک بر اثر جریان آب نمی‌شود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: با توجه به ماهیت و خصوصیات فنی روش آبیاری قطره‌ای، مصرف آب در این روش کمتر از سایر روش‌های آبیاری است.

میرجواد تاج‌الدینی افزود: در آبیاری قطره‌ای آب قبل از وارد شدن به سیستم از صافی‌های مخصوص عبور کرده و تصفیه می‌شود، بنابراین امکان وارد شدن بذرعلف‌های هرز به داخل زمین وجود دارد.

‌وی تشریح کرد: سیستم آبیاری قطره‌ای را به سادگی می‌توان خودکار کرد و نیاز آن را به کارگر کاهش داد.

تاج‌الدینی با اشاره ‌به فشار کمتر آب در آبیاری قطره‌ای ادامه داد: سیستم آبیاری قطره‌ای در مقایسه با سایر روش‌های آبیاری تحت فشار به انرژی کمتری نیاز دارد، زیرا فشار آب در این سیستم به مراتب کمتر از سیستم بارانی است.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: سیستم‌های قطره‌ای به آب کمتری نسبت به سایر سیستم‌های متداول آبیاری نیاز دارد‌.

تاج‌الدینی از امکانپذیر شدن تهویه محیط ریشه با آبیاری قطره‌ای گفت و تاکید کرد: آبیاری قطره‌ای باعث تهویه مناسب محیط ریشه شده و شرایط مناسب رطوبت قابل استفاده در خاک را تامین می‌کند.

‌براساس این گزارش، آبیاری قطره‌ای تضمین‌کننده حفظ و دوام هرچه بیشتر منابع محدود آب و خاک بوده و موجب توسعه روز افزون کشاورزی و افزایش محصول در برابر مصرف هر واحد از آب آبیاری می‌شود.

برچسب‌ها :