ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رسانه‌ها و یک وظیفه ملی

شهروندان – پرویز اسماعیلی*:
اواخر آذرماه سال گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح پیشنهادی رئیس جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» (WAVE) را با اجماع و بدون رأی مخالف به تصویب رساند.

پرویز اسماعیلیاین طرح ظرفیت آن را دارد تا به عنوان یک جنبش بین‌المللی، سایه شوم افراط‌گرایی، خشونت و کشتار را بر سر ملت‌های جهان کمرنگ کند و حتی بزداید.

استقبال جهانی از این ایده نیز، دلایل متعددی داشت. از جمله این که بیشتر از طرح یک سیاستمدار، نظریه‌ای اندیشمندانه و مبتنی بر فطرت مشترک انسانی بود. و دیگر آن که؛ بیشتر از خود موضوع تروریسم، علت‌های پدید آورنده آن یعنی افراط‌گرایی و خشونت را هدف گرفته بود.

جهان زخم دیده از تروریسم، حامی اصلی این ایده است و کشورهای حامی تروریسم هم به دلیل منطق قوی آن، لااقل برای حفظ ظاهر آهنگ مخالفت ندارند. طی روزهای گذشته، کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (CICA) نیز در بیانیه پایانی اجلاس شانگهای حمایت کامل از طرح دکتر حسن روحانی را اعلام کردند. دبیر کل سازمان ملل و سایر مقاماتی که در حاشیه اجلاس شانگهای به دیدار رئیس جمهوری آمدند نیز درخصوص این موضوع سخن گفتند.

این ایده که در مبانی دینی و انقلابی و ملی ما ریشه دارد، قاعدتاً به تلاش و تبلیغات گسترده‌تری نیازمند است. صدا و سیمای ما می‌تواند این فرصت بزرگ را ابتدا به یک گفتمان ملی تبدیل کند و در مرحله بعد آن را به عنوان پارادایمی فراگیر در سطوح بین‌المللی مطرح و پیگیری کند. وظیفه‌ای که سایر رسانه‌ها هم برعهده دارند.

این ایده‌ها و فرصت‌ها متعلق به اشخاص نیستند. گفت‌وگوی تمدن‌ها یا جهان عاری از افراط، خشونت و تروریسم، نماد آرمان‌ها و باورهای ملت ایران هستند و نباید با نگاه شخصی و رقابتی به رؤسای جمهور، چنین گفتمان جذاب و فرصت‌آفرینی را در فرایندسازی نظام بین‌الملل نادیده انگاشت.

رسانه‌های ما دارای هر سلیقه سیاسی که باشند، باید کمپینی مشترک آغاز کنند و با ترویج این گفتمان و تبدیل آن به یک «روحیه ملی»، به جهانیان ثابت کنند که چنین ایده‌هایی برآمده از ذات فرهنگی ملتی است که از خشونت و خونریزی و افراط و ترور بیش از هر ملتی خسارت دیده و گاه می‌بیند.

دشمنان اسلام و ایران با طرح‌هایی چون اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و با دروغ‌های رسانه‌ای فراوان، برای چند دهه اسلام و ایرانی جعلی و طرفدار خشونت و تروریسم را تصویر کردند.

این که طرح جهان عاری از خشونت، افراط و تروریسم از سوی رئیس جمهوری ایران مطرح شد و در سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسید و اکنون نیز نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر آن تأکید می‌کنند؛ دو گروه را سخت دلواپس کرده است؛ یکی رژیم صهیونیستی و دیگری افراط‌گرایانی نظیر القاعده و طالبان و امثال آنها را که با حمایت برخی ابرقدرت‌ها به وجود آمدند تا هم آتش تفرقه و کشتار را هماره بر سر پیروان آخرین پیامبر بیفروزند و هم آتش اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دروغین را برای بهره‌برداری جهان استکبار در منطقه شعله‌ور نگهدارند.

امیدوارم شخصیت‌های دلسوز رسانه‌ای با نگرش ملی و دقت بیشتری به این موضوع بیندیشند و جنبشی در امتداد طرح wave علیه دو گروه فوق که دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی(ص) و البته ایرانند، پایه‌گذاری کنند. در این مسیر همه با هم خواهیم بود. بسم‌الله

 *معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری

 ایران

برچسب‌ها : , ,