ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بنزین از کی سرطان‌زا شد؟

شهروندان:
آبان ماه سال 88 بود که نخستین استارت بنزین سازی پالایشگاه های پتروشیمی توسط دولت دهم زده شد. در آن زمان دولت با استدلال اینکه به دنبال افزایش تحریم ها توان تامین بنزین مورد نیاز داخل را نداریم در 6 مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندرامام و بوعلی سینا با ظرفیت تولید روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین و 9 میلیون لیتر گازوییل آغاز به کار کرد.

آلودگی هواحتی در آن زمان از سوی رییس دولت عنوان شد که به پشتوانه این تولید می توانیم بنزین نیز صادر کنیم. بنا به گفته میرکاظمی، وزیر وقت نفت با اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین یا همان طرح تولید بنزین از طریق واحدهای پتروشیمی، در مرحله اول این طرح تولید را با ۱۴ میلیون لیتر در روز شروع کرده ایم و اگر همه پتروشیمی ها را درگیر کنیم، توان تولید بنزین داخلی به ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز می رسد که عملاتحریم بی اثر می شود (۲۶ آبان ماه ۸۸ آفتاب) این طرح در ۳ مجتمع پتروشیمی بوعلی،

بندر امام خمینی و برزویه کلید خورد و تا تابستان سال ۹۲ ادامه داشته است. این امر موجب شد تا مرکز مطالعات کنگره امریکا در گزارشی به قلم کنت کتزمن، کارشناس امور خاورمیانه می نویسد: «تولید بنزین در پتروشیمی های ایران، میزان تولید داخلی را افزایش داده ولی مصرف این بنزین که براساس فرآیند اولیه تولید «بنزن» طراحی شده، همان طور که انتظار می رفت، منجر به افزایش چشمگیر آلودگی هوای تهران شد.» فریبرز پناهی، مجری طرح بنزین پتروشیمیایی در ۲۲/۶/۸۶ می گوید: «در این واحد بنزینی تولید می شود که ترکیبات آروماتیکی آن تا حدودی بالاست، اما این به عنوان بنزین نهایی تحویل جامعه نمی شود که مردم نگران باشند. » اما وی پس از یک سال می گوید: طرح بنده این نبود که استفاده کردند در واقع همان چیزی که در پتروشیمی ها تولید می شد را بدون هیچ گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه ها دادند.

در همان روزها وزیر نفت مجددا اعلام کرد: «کیفیت این بنزین پایین تر از کیفیت بنزین وارداتی نیست.» حتی در آن زمان نظام الدین برزگری، رییس وقت سازمان استاندارد اعلام می کند بنزین تولیدی در ایران با استانداردها مطابقت دارد و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در اسفند ۹۱ می گوید: روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در کشور تولید می شود. اما در مقابل، دکتر رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه میزان آلاینده های بنزن در جایگاه های توزیع سوخت، به ۴۸ برابر حد استاندارد می رسد، اعلام کرد آلاینده بنزن ترکیبی سرطان زاست و نه تنها جان کارکنان جایگاه های بنزین، بلکه سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

حال اینکه معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در ۱۷ آذر ۹۰ می گوید: وضعیت آلودگی سال ۹۰ بدتر از سال قبل است و میزان بنزن در بنزین فعلی که بسیار خطرناک و سرطان زاست، ۳۵ برابر حد مجاز شهر تهران است. به این ترتیب در شرایطی که آقای احمدی نژاد آلودگی هوای تهران را ناشی از بنزین پتروشیمی ها نمی دانست، خانم دستجردی، وزیر بهداشت و درمان وی، خبر از بررسی دقیق موضوع بالابودن آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و کیفیت بنزین می دهد. همچنین در دی ماه سال ۸۹، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: «حداقل چهار هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان باخته اند. »

و رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، شیوع انواع سرطان خون در کشور را نتیجه وجود ترکیب بنزن در سوخت عنوان می کند و نهایتا مدیرکل محیط زیست استان تهران همزمان با خبر آقای زنگنه وزیر نفت می گوید: «میزان تلفات ناشی از آلودگی هوا، بیش از تلفات جنگ تحمیلی است (میزگرد تخصصی فارس درباره آلودگی هوا) باید از وزیر نفت دولت تدبیر و امید برای اعلام شجاعانه ناپاکی بنزین در گذشته و قول مساعد برای تولید بنزین پاک تشکر کرد.

ولی پاسخگوی آثار زیانبار و بیماری های خطرناک و کشنده و مرگ و میرهای فراوان که آمار دقیقی هم از آن در دست نیست، کیست؟ امری که به تازگی با واکنش مجلسی ها مواجه شده و شاید برخورد با عاملان این موضوع تنها التیامی باشد بر زخمی که طی چهار سال گذشته بر جامعه ایرانی وارد شده است.

البته نکته حایز اهمیت در این بین این است که هنوز هم برخی از مسوولان وزارت نفت دولت دهم که در آن زمان بر کرسی مدیریت تکیه زده بودند برای اینکه خود را مبری از اشتباه بدانند با وجود اثبات سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی ها و حتی ابراز خرسندی مسوولان پالایشگاه های پتروشیمی برای اتمام زمان تولید بنزین در این پالایشگاه ها باز هم معتقدند که اقدام دولت دهم صحیح بوده و هنوز هم می توان از بنزین تولیدی پالایشگاه های پتروشیمی در جایگاه های سوخت استفاده کرد.

این در حالی است که عباس کاظمی معاون وزیر نفت به صراحت بر سرطان زا بودن این پتروشیمی ها تاکید دارد و حتی مسوولان سازمان محیط زیست نیز الودگی هوا و وجود تنها سه روز هوای سالم در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال جاری را یکی از دلایل اصلی آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها ذکر می کنند.

 اعتماد